از مسمومیت با مرگبارترین عنصر شیمیایی چه می دانید؟

به گزارش پرشین بلاگ، مسمومیت با جیوه می تواند بر روی بافت ها و اندام های بدن تاثیر گذاشته و در موارد شدید باعث مرگ فرد گردد.

از مسمومیت با مرگبارترین عنصر شیمیایی چه می دانید؟

به گزارش خبرنگار به نقل از اکسپرس، متاسفانه امروزه به دلیل آلودگی های صنعتی گسترده ای که وجود دارد، مسمومیت های شیمیایی به امری رایج تبدیل شده است. یکی از متداول ترین این مسمومیت ها، مسمومیت با جیوه است.

عنصر جیوه که یکی از سمی ترین عناصر برای بدن است در آب، هوا و خاک یافت می گردد و حتی دوز پایینی از این عنصر به راحتی می تواند باعث مسائل جدی سلامت برای انسان گردد. جیوه می تواند به دلیل فعالیت های آتشفشانی و نیز اقدامات انسانی مانند فعالیت های استخراج از معادن در محیط منتشر گردد.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، استنشاق بخار جیوه می تواند به طور جدی به اعصاب، گوارش، سیستم ایمنی بدن، ریه ها و کلیه ها آسیب وارد نموده و حتی باعث مرگ گردد. همچنین افرادی که در معرض جیوه قرار داشته اند اختلالات متعدد رفتاری و عصبی را از خود نشان می دهند.

از اصلی ترین علائم مسمومیت استنشاقی با جیوه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- لرز

2- بی خوابی

3- از دست دادن حافظه

4- تاثیرات عصبی جدی

5- سردرد

6- بروز اختلالات حرکتی و شناختی

مرکز حفاظت محیط ایالات متحده می گوید بعضی افراد در معرض خطر زیادی درباره مسمومیت با جیوه قرار دارند که افراد ذیل از آن جمله هستند:

1- شاغل بودن در صنعت استخراج یا ساخت مواد حاوی جیوه

2- زندگی در نزدیکی مکان های صنعتی که فرد را در معرض حجم قابل توجهی از جیوه قرار می دهد.

3- مدت زمانی که فرد در معرض جیوه بوده است.

4- سن افرادی که در معرض جیوه قرار دارند، برای مثال جنین در شکم مادر در بالاترین خطر قرار گرفته است.

5- چگونه فرد در معرض جیوه قرار گرفته است (از راه استنشاق، خوردن، تماس پوستی و ...)

6- سلامت فرد و داشتن بیماری های زمینه ای

مرکز سلامت دانشگاه هاروارد اعلام نموده است زنان باردار و بچه ها آسیب پذیرترین افراد درباره مسمومیت با جیوه هستند. از همین رو، به این افراد توصیه می گردد از مصرف بعضی ماهی ها اجتناب نموده و بیش از دوبار در هفته ماهی مصرف ننمایند. ماهی ها به ویژه ماهی های عظیم شکارچی (مانند نهنگ، کوسه و ...) اقدام به شکار ماهی های کوچک تر می نمایند که این امر باعث اجتماع جیوه در بدن آن ها می گردد.

برای درمان مسمومیت با جیوه، در گام نخست باید فرد را از معرض این عنصر دور کرد. به طور تخصصی پزشکان از شلات تراپی برای درمان مسمومیت با جیوه بهره می برند. شلات تراپی یا درمان کاهنده بار فلزات سنگین یک روش پزشکی است که شامل تجویز مواد شیمیایی برای از بین بردن فلزات سنگین در بدن است و به طور گسترده در فرایند سم شناسی بالینی تجویز می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 315

به "از مسمومیت با مرگبارترین عنصر شیمیایی چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مسمومیت با مرگبارترین عنصر شیمیایی چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید