به فکر بالکن هم باشید!

به گزارش پرشین بلاگ، این درست که الان هوا سرد است، اما می توان ماندویلا یا دیپلادنیا را در گلدان درون خانه کاشت و بعدا به بالکن یا حیاط منتقل کرد. اصرار ما برای کاشتش، به خاطر گل های شگفت انگیز گیاه است!

به فکر بالکن هم باشید!

در واقع نام گیاه دیپلادنیا است و از خانواده ماندویلا است. اما بیشتر این دو گیاه را به خاطر شباهت زیادشان با هم اشتباه می گیرند. با وجود تمام شباهت هایی که دارند، برگ های دیپلادنیا کوچک تر است و گیاه بیشتر به صورت یک بوته رشد می نماید. به هر حال شما هر کدام از این دو را که دیدید تهیه کنید، چرا که هر دو بسیار زیبا هستند و احتیاجهایشان هم تقریبا یکی است. این گیاه باشکوه رونده در اوج محبوبیت است و می توان آن را در گلدانی مخلوط با دیگر گل ها و گیاهان، در سبدها و گلدان های آویز و یا در گلدانی به صورت تنها کاشت.

دیپلادنیا برای افرادی که می خواهند گیاهی گلدار در بالکن داشته باشند عالی است، چرا که کاشت و نگهداری از آن آسان است و تمام فصل گل دارد!

شرایط رشد

- نور

این گیاه برترین رشد را در آفتاب کامل و مستقیم دارد اما تا حدودی می تواند سایه را هم تحمل کند. یکی از خوبی های کاشت دیپلادنیا در گلدان قابلیت حمل و جا به جایی گیاه است. اگر در منطقه ای بسیار گرم زندگی می کنید، گیاه را در وسط روز به مکان سایه داری منتقل کنید.

- آبیاری

بر خلاف بیشتر گیاهان گلدار، دیپلادنیا می تواند شرایط خشک را تحمل کند و همچنان به گلدهی ادامه دهد. با وجود این بهتر است که خاک گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید اما از خیس ماندن خاک گلدان گیاه جلوگیری کنید. در هنگام آبیاری، آب را آرام آرام به گیاه بدهید تا خاک فرصت جذب آن را داشته باشد.

قبل از آبیاری از بزرگ و به انداهز کافی بودن سوراخ های زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید.

- زمستان گذرانی

اگر در مکانی با زمستان های سرد زندگی می کنید، می توانید گیاه را در فصل زمستان به داخل خانه بیاورید. گیاه را عصر هنگام، موقعی که دمای هوا هنوز خیلی کم نشده به درون خانه بیاورید. در درون خانه دیپلادنیا را در مکانی با بیشترین میزان آفتاب قرار دهید. دیپلادنیا از هوای سرد خوشش نمی آید پس گیاه را از بادهای سرد و خشک دور نکه دارید. اگر گیاه در فصل زمستان میزانی برگ ریزی داشت و یا گل نداد ناراحت نباشید، این حالت طبیعی است. اگر چه گیاه در فصل زمستان به آبیاری کمتری احتیاج دارد، اما وسایل گرمایشی موجود در خانه می تواند هوا را گرم و خشک کند و رطوبت خاک گیاه را بگیرد. در هر صورت بهتر است در فصل زمستان خاک دیپلادنیا را اندکی خشک نگه دارید تا خیس. اما اجازه ندهید خاک کاملا خشک گردد و قبل از آن آبیاری را انجام دهید. با آغاز فصل بهار می توانید کود دهی و آبیاری را به طبق روال انجام دهید. زمانی که دمای شب ها هم به گرم تر شد، گیاه را به بیرون از خانه متقل کنید.

- خاک

از خاکی غنی و با کیفیت برای کاشت دیپلادنیا بهره ببرید.

- کود دهی

در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. در زمستان به گیاه کود ندهید.

تکثیر

دپیلادنیا از طریق قلمه ساقه تکثیر می گردد. قلمه گیری را در بهار یا اواسط تابستان انجام دهید و برای افزایش شانس، قلمه ها را در هورمون ریشه زایی بگذارید. ریشه دار شدن قلمه ها 5 تا 8 هفته زمان می برد پس شکیبا باشید. قلمه ها را بعد از کاشت در محیطی مرطوب قرار دهید.

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 808

به "به فکر بالکن هم باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به فکر بالکن هم باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید