چرا فیلم ارباب حلقه ها: شکار گالوم محکوم به شکست است؟
به گزارش پرشین بلاگ، مدتی قبل بود که استودیوی برادران وارنر برنامه های خود برای بازگشت به سرزمین میانه را تایید کرد و در اتفاقی غیرمنتظره، از ساخت یک فیلم لایو اکشن به نام ارباب حلقه ها: شکار گالوم (The Hunt For Gollum) اطلاع داد؛ فیلمی که نه نیازی به آن احساس می شد و نه کسی انتظارش را می کشید.
سه گانه اصلی پیتر جکسون همچنان یک دستاورد بزرگ در تاریخ سینماست. این کارگردان با ساخت سه فیلم نفس گیر، حماسی و از هر نظر فوق العاده، به همه نشان داد که برخلاف تصور رایج، نوشته های ادبی جی. آر. آر. تالکین را می توان به آثار سینمایی درخشان تبدیل کرد. با گذشت دو دهه، یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه همچنان در ژانر فانتزی حرف اول و آخر را می زنند.
با توجه به موفقیت چند میلیارد دلاری این سه گانه، برادران وارنر هیچ علاقه ای نداشت که یک فرنچایز سودآور و محبوب روی قفسه خاک بخورد. اگر ادعا کنیم که هابیت در مقایسه با سه گانه اصلی، یک سقوط بزرگ بود، پُربیراه نگفته ایم. پیتر جکسون آن روزها این تصور را ایجاد کرد که فقط به علت کناره گیری گیرمو دل تورو درست قبل از شروع مراحل فیلم برداری، و اینکه تنها فرد واجد شرایط برای این کار بود، پیش عایدیها را کارگردانی نموده است.
با پراکنده شدن کپی رایت فرنچایز، با قاطعیت می توان گفت که ارباب حلقه ها قرار نیست جایی برود، اما آیا واقعا احتیاجی به بازگشت این مجموعه خاطره انگیز به پرده بزرگ بود؟ حلقه های قدرت آمازون پرایم، با اینکه به پرهزینه ترین سریال تلویزیونی تاریخ تبدیل شد، اما در جلب نظر هواداران دوآتشه باخت و تاثیری هم بر فرهنگ عامه نگذاشت. از طرف دیگر، انیمه فانتزی ارباب حلقه ها: جنگ روهیریم که قرار است دسامبر 2024 اکران گردد، هیجان خاصی در میان هواداران ایجاد ننموده و به نظر نمی رسد به موفقیت بزرگی برسد. با وجود این بازخوردها، برادران وارنر همچنان حاضر شده است تا شانس خود را امتحان کند و یک فیلم نو بسازد.
قرار دادن نام شخصیت گالوم در عنوان فیلم، بوی ناامیدی و ورشکستگی خلاقانه می دهد؛ این در حالی است که برادران وارنر تصور می نماید یک شخصیت نمادین و محبوب برای توجیه ساخت یک فیلم پرخرج نو کافی خواهد بود. با این حال، بازی ویدیویی اخیری که این موجود نگون بخت را در مرکز توجه قرار داد، به قدری فاجعه بود که نه تنها استودیوی سازنده مجبور به عذرخواهی شد، بلکه به خاطر عملکرد تجاری این بازی، تعطیل شد!
دیوید زاسلاو، رئیس شرکت وارنر، مدتی قبل با اشاره به ارباب حلقه ها، هری پاتر و دی سی کامیکس، گفت که آن ها از این فرنچایزها به مقدار کافی محتوا فراوری ننموده اند! و همین نوع نگاه نشان می دهد که او چه اهدافی را دنبال می نماید. اگر صادق باشیم، اظهارنظر او از هر نظر غیرمنطقی است، زیرا مخاطبان سال هاست با سیل بی وقفه بلاک باسترها روبرو هستند و وارنر تا آنجا که امکان پذیر بوده، از این فرنچایزها اثر مختلف ساخته است، از فیلم و سریال تا بازی های ویدیویی.
با احتساب جنگ روهیریم و شکار گالوم، برای فرنچایز ارباب حلقه ها از سال 2001 تا به امروز هشت فیلم فراوری شده است. هری پاتر هشت قسمت داشت، سه پیش عایدی برای آن ساخته شد و یک سریال تلویزیونی پرهزینه -که همه چیز را از ابتدا شروع خواهد کرد- هم در مرحله توسعه واقع شده است. از سوی دیگر، دی سی از شروع هزاره نو تا به امروز، 26 فیلم داشته و دنباله جوکر، بازسازی سوپرمن و یک دنیای سینمایی بزرگ نو هم از آن در راه است، بنابراین حرف های دیوید زاسلاو را نباید جدی گرفت. خلاقیت و اصالت؟ این چیزها برای برادران وارنر -و دیگر شرکت های بزرگ- معنایی ندارد؛ هدف اول و آخر این است که از فرنچایزهای بزرگ عایدیزایی گردد.
به همین علت است که وارد عصری شده ایم که در آن هیچ فیلمی دیگر به انتها نمی رسد؛ گویی همه فیلم ها یک داستان بی انتها هستند. اگر هم قصه ای به انتها برسد، سریعا از ابتدا شروع خواهد شد. هالیوود همواره یک صنعت بوده است اما حالا بیشتر از قبل، به یک صنعت شباهت دارد؛ دیگر خبری از آثار اورجینال نیست، کسی نمی خواهد ساختارشکنی کند و همه بودجه ها صرف فرنچایزهای قدیمی می گردد، چرا؟ چون پتانسیل دارند که ادامه پیدا نمایند؟ خیر، تنها به این علت که مخاطبان با آن ها آشنا هستند.
بازگشت اندی سرکیس به عنوان بازیگر و کارگردان فیلم ارباب حلقه ها: شکار گالوم هم تنها یک حرکت تبلیغاتی است؛ وارنر می خواهد احساسات هواداران قدیمی را جریحه دار کند و آن ها را به یاد روزهای خوب گذشته بیندازد و به سینماها بکشاند. نباید فراموش کنید که وارنر از حضور کوتاه و افتخاری گالوم در فیلم هابیت هم به عنوان یکی از تاکتیک های بازاریابی استفاده نموده بود و همه تبلیغات فیلم به او اشاره می کردند. اندی سرکیس البته در فراوری سه گانه هابیت نقش پررنگی داشت، او کارگردان واحد دوم فیلمبرداری بود و می خواست ساخت یک اثر سینمایی در دنیای غنی و گسترده تالکین را یاد بگیرد، اما نتیجه نهایی چندان خوب نبود.
اندی سرکیس شاید از بزرگان حوزه موشن کپچر باشد، اما به عنوان یک فیلمساز هنوز خود را اثبات ننموده است. فیلم های کارنامه هنری او، از نفس بکش (2017) و موگلی: افسانه جنگل (2018) تا ونوم: بگذارید کارنیج بیاید (2021)، هیچ کدام با بازخوردهای مثبتی روبه رو نشدند و حالا کمتر کسی آن ها را به یاد می آورد. بله، بیشتر هواداران ارباب حلقه ها دلتنگ دیدار دوباره با گالوم هستند و این شخصیت با بازی درجه یک اندی سرکیس معنا پیدا می نماید. با این حال، سوال اصلی این است که چرا؟
پیتر جکسون، فرن والش و فیلیپا بوینس همگی در نقش تهیه نماینده حضور دارند، اما این در خصوص هابیت هم صادق بود و می دانیم که آنجا همه چیز طبق برنامه پیش نرفت؛ آن ها حتی اثری نزدیک به سه گانه اصلی ارباب حلقه ها هم خلق نکردند. آمارها نشان می دهند که مخاطبان از رژه بی انتهای بازسازی ها و دنباله سازی ها خسته شده اند، اما به هر روی، برادران وارنر فکر می نماید پر کردن دهان هواداران قدیمی ارباب حلقه ها با توت های خوشمزه و خاطره انگیز می تواند بر ورشکستی خلاقانه آن ها غلبه کند؛ استودیویی که در سال های اخیر به ندرت با ایده نوی به میدان آمده و اغلب در حال تکرار مکررات است.
چرا فیلم ارباب حلقه ها: شکار گالوم در دست ساخت است؟ چون پتانسیل کسب عایدی دارد، همین و بس. با وجود این، برای متقاعد کردن مردم برای بازگشت به سرزمین میانه، به چیزهای بیشتری از چهره های آشنا و ستاره های قدیمی احتیاج است. گاهی هیچ مسئله ای وجود ندارد که یک فرنچایز محبوب، انتهای طبیعی را تجربه کند و سپس برای همواره بایگانی گردد؛ اما واقعیت این است که استودیوهای بزرگ علاقه ای ندارند که هیچ مجموعه پرفروشی را بازنشسته نمایند. هنگامی که یک اثر سینمایی به فروش خوبی در گیشه می رسد، هالیوود باید آن قدر آن را ادامه دهد تا به مرز نابودی کشانده گردد، همان طور که جنگ ستارگان، ایندیانا جونز، ترمیناتور و… نابود شدند.
منبع: faroutmagazine
منبع: دیجیکالا مگ