کرونا؛ عامل افزایش سواد دیجیتالی سالمندان

به گزارش پرشین بلاگ، عملاً کرونا همچون یک کاتالیزور عمل کرد تا سالمندانی که هیچ علاقه ای به دنیای دیجیتال نداشتند جذب این بخش شده و آن را جزئی از زندگی خود بدانند.

کرونا؛ عامل افزایش سواد دیجیتالی سالمندان

میترا جلیلی| کووید19 از ووهان چین شروع شد و با راه یافتن به همه نقاط جهان، دردسر های زیادی در جهان ایجاد کرد.

در این بحران یکی از اقشار مورد توجه دولت ها در سراسر جهان سالمندان بودند که آسیب پذیری بالای آن ها در مقابل این ویروس کوچک نگرانی ها را صدچندان نموده بود، اما جالب است بدانید همین بحران کرونا زمینه ساز افزایش سواد دیجیتالی و فناوری سالمندان در جهان شد.

عملاً کرونا همچون یک کاتالیزور عمل کرد تا سالمندانی که هیچ علاقه ای به جهانی دیجیتال نداشتند جذب این بخش شده و آن را جزئی از زندگی خود بدانند.

آمار نشان می دهد که جمعیت جهان روبه پیری است به همین دلیل هم بهبود سطح کیفی زندگی سالمندان اهمیت بالایی دارد و این موضوع در بحران هایی همچون کرونا اهمیتی دوچندان می یابد. همزمان با شیوع کرونا، محققان دریافتند رشد تکنولوژی بر سلامت افراد سالمند تأثیر مناسبی دارد و بیشترین فایده آن، ایجاد فرصت هایی برای ارتباط دریافت با دیگران است.

با شیوع کرونا میزان پذیرش تکنولوژی و استفاده از آن برای سالمندان جهان تا 44درصد نسبت به دوران قبل از کرونا افزایش داشت. یکی از کشور هایی که در این زمینه بسیار پیروز عمل نموده، استرالیاست. آخرین تحقیقات اجرا شده توسط اداره ارتباطات و رسانه های استرالیا (ACMA) نشان می دهد میزان استفاده سالمندان از رسانه های اجتماعی در بحران کووید19 و در 2020 در مقایسه با سال 2019 رشدی دو برابری داشته است.

گزارش این اداره با عنوان رسانه و ارتباطات در استرالیا: چگونگی تعامل ارتباطی نشان می دهد میزان استفاده سالمندان 75سال و بالاتر در 2020 همزمان با اوج بحران کرونا در این کشور و اعمال قرنطینه، رشد سالانه 41درصدی را نشان می دهد درحالی که این رقم رشد در دوران پیش از کرونا حدود 18درصد بود.

این بدان معناست تعداد سالمندانی که در این بازه زمانی به جهانی دیجیتال روی خوش نشان داده اند حداقل دوبرابر شده است. درواقع می توان گفت که بحران کووید 19و محدودیت های آن سبب شد تا سالمندان این کشور بیشتر از قبل با رسانه ها و شبکه های اجتماعی و دیجیتال انس بگیرند.

همچنین این تحقیقات نشان می دهد تعداد سالمندان 75سال و بالاتر که از ایمیل برای انجام کار های خود بهره می گیرند روندی افزایشی داشته و از 37درصد در سال 2019 به 81درصد در سال 2020 رسیده است. همچنین در این مدت استفاده از اپلیکیشن های پیغام رسان یا تماس های ویدیویی و تصویری و چت های موبایلی نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

تعداد تماس های تلفنی سالمندان این کشور نیز افزایش داشته و از 74درصد به 94درصد رسیده است که دلیل آن بی شک تنهایی و قرنطینه آن ها در بعضی روز های بحران کووید19 است.

درواقع با سرعت دریافت حضور سالمندان در جهانی دیجیتال برای ارتباط دریافت با دوستان و اعضای خانواده در طول قرنطینه، شکاف دیجیتال بین نسل جوان و سالمند استرالیا باریک تر شده و این خبر بسیار خوبی برای صنعت فناوری و ارتباطی این کشور به شمار می آید.

آمار همچنین نشان می دهد که بیش از 77درصد استرالیایی ها در 6ماه گذشته حداقل از یک اپلیکیشن برای تماس صوتی، تصویری یا ارسال پیغام استفاده نموده اند درحالی که این رقم در دوران پیش از کرونا 67درصد بوده است. در استرالیا بیشتر کاربران از فیس بوک استفاده می نمایند و میزان محبوبیت این شبکه اجتماعی به 93درصد رسیده است و پس از آن یوتیوب با 73درصد، اینستاگرام با 57درصد و واتس اپ با 48درصد قرار دارند.

معمول ترین اپلیکیشن مورد استفاده برای برقراری ارتباط در این کشور در میان سالمندان و افراد عادی از ژانویه تا ژوئن 2020 که اوج بحران کرونا در این کشور محسوب می شد، فیس بوک مسنجر با 66درصد بود و پس از آن زوم با 43درصد قرار داشت و 39درصد کاربران هم از واتس اپ استفاده کردند.

این گزارش همچنین نشان از کاهش میزان استفاده کاربران استرالیایی از سرویس های اینترنت ثابت در همه گروه های سنی بجز 75سال به بالا دارد. میزان استفاده این قشر از اینترنت ثابت نسبت به سال 2019 هیچ تغییری نداشته است.

کووید19در امریکا نیز بحرانی جدی ایجاد کرد و بی توجهی های ترامپ به این ویروس و کوچک شمردن آن، باعث زیان های اقتصادی و جانی زیادی برای این کشور شد.

اما کمپانی های فناوری از همان روز های شروعین شیوع کرونا، دریافتند باید کاری ویژه برای سالمندان انجام دهند و شبکه سلامت آنلاین و پزشکی از راه دور برای آن ها فعال شد به گونه ای که در دوران کرونا میزان استفاده سالمندان از سرویس های سلامت دیجیتال رشد 300درصدی را نسبت به قبل از پاندمی نشان می دهد.

با نظرسنجی از سالمندان امریکایی بالای 64سال معین شد آن ها بیشتر برای فرار از تنهایی، آگاهی از مسائل روز بویژه اخبار کرونا و همچنین دنبال کردن برنامه سلامت دیجیتال از تکنولوژی استفاده می نمایند. بیشتر از 60درصد سالمندان هم گفتند که در دوران کرونا بیش از قبل از این سرویس ها استفاده می نمایند.

در عین حال بیش از 40درصد افراد حاضر در این نظرسنجی عنوان کردند از زمان شیوع کرونا به این پلتفرم ها روی آورده اند و 30درصد آن ها هرماه یکبار از این ابزار ها استفاده می نمایند.

ازسوی دیگر 28درصد سالمندانی که از تله مدیسین استفاده می نمایند فناوری های پوشیدنی را نیز مورد استفاده قرار می دهند ودر این میان، 43درصد آن ها از وسایلی استفاده می نمایند که در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی به آن ها هشدار دهد. 43درصد سالمندان هم می گویند با انتها بحران کرونا همچنان از پلتفرم های دیجیتال برای سلامت استفاده خواهند کرد.

در امریکا همچنین ردیاب های سلامت ویژه برای خانه های سالمندان و افرادی که تنها زندگی می نمایند طراحی شد تا شرایط سلامت آن ها بیشتر تحت کنترل باشد. طراحی برنامه های دیجیتال سلامت تنها به این موارد ختم نمی گردد و به روحیه و تنهایی آن ها نیز اهمیت داده شده به همین دلیل برنامه های تعاملی ویژه ای برای این قشر طراحی شد تا بتوانند با حضور در جلسات بحث و گفت و گوی آنلاین، تنهایی کمتری را احساس نمایند.

هرچند توانمندی کم بسیاری از سالمندان جهان در استفاده از گوشی و تبلت و... مانعی عظیم محسوب می شد و عملاً بعضی از آن ها حتی تلفن هوشمند، کامپیوتر یا لپ تاپ نیز در اختیار نداشتند، ولی کوشش های بسیاری برای آشتی دادن سالمندان با جهانی دیجیتال صورت گرفت. کانادا هم یکی از کشور های پرکوشش در این زمینه است.

درحالی که 50درصد جمعیت سالمند کانادا تلفن هوشمند یا تبلت داشتند، اما تنها 20درصد آن ها پیش از کرونا اپلیکیشن های موبایل را دانلود نموده بودند.

با توجه به علاقه کم سالمندان به تکنولوژی های نوین ارتباطی، برنامه های ویژه ای برای آن ها درنظر گرفته شد به عنوان مثال یک شرکت با نام Welbi نرم افزاری را توسعه داد که به مدیران خانه های سالمندان یاری می نماید گام به گام سالمندان را با فناوری های نوین آشنا نمایند. این کمپانی فناوری همچنین به کمتر شدن فاصله اجتماعی در دوران کرونا توجهی ویژه داشت.

به دنبال این کوشش ها سالمندان کانادا از اپلیکیشن های ارسال غذا گرفته تا ردیاب های سلامت و فیس بوک و... را مورد استفاده قرار می دهند به گونه ای که حالا دیگر دوسوم جمعیت بالای 65سال کانادا یک تلفن هوشمند دارند درحالی که این رقم در 2019 و پیش از کرونا 58درصد بود.

یک چهارم کانادایی های بالای 65سال از تماس های تصویری و ویدیویی شبکه های اجتماعی برای ارتباط دریافت با اعضای خانواده و دوستان خود استفاده می نمایند که دو برابر سال 2019 است. سالمندان کانادایی بیشتراز فیس بوک (68درصد)، یوتیوب (40درصد)، اینستاگرام (19درصد) و واتس اپ (16درصد) استفاده می نمایند.

سوئد هم یکی از کشور هایی بود که هیچ وقت قرنطینه کامل را اجرا نکرد، اما بسیار نگران سالمندان بود و از آن ها خواست در خانه قرنطینه شده و ارتباطات خود را به حداقل برسانند. این خانه نشینی، سالمندان این کشور را به سمت جهانی دیجیتال کشاند به گونه ای که اکنون 87درصد سالمندان بالای 66سال از اینترنت استفاده می نمایند.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 317

به "کرونا؛ عامل افزایش سواد دیجیتالی سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا؛ عامل افزایش سواد دیجیتالی سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید