کشف دارویی که همه مبتلایان به سرطان را درمان کرد!

به گزارش پرشین بلاگ، به نظر می رسد برای اولین بار در تاریخ در آزمایش بالینی یک دارو، همه بیماران مبتلا به سرطان درمان شده اند.

کشف دارویی که همه مبتلایان به سرطان را درمان کرد!

به گزارش خبرنگاران ، این اولین باری است که چنین اتفاقی رخ می دهد. در یک کارآزمایی بالینی همه 12 بیمار شرکت نماینده در یک مطالعه در ایالات متحده آمریکا پس از مصرف دارویی موسوم به دوستارلیماب (dostarlimab) طی یک دوره شش ماهه بهبود یافتند.

بر اساس مطالعه ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، 12 بیمار، که همگی به سرطان رکتوم (راست روده) مبتلا بودند، پس از مصرف داروی دوستارلیماب طی یک دوره شش ماهه، وارد مرحله بهبودی شدند.

ایسنا از ایندیپندنت نقل نموده است، دکتر لوئیس دیاز(Luis Diaz)، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله و انکولوژیست در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ(Memorial Sloan Kettering) در نیویورک، به نیویورک تایمز گفت: این اولین باری است که این اتفاق در تاریخ سرطان رخ می دهد.

بیماران بعلاوه هیچ عارضه جانبی قابل توجهی را در طول دوره درمان خود تجربه نکردند، اگرچه اعتقاد بر این است که تعداد کافی از افراد در این مطالعه شرکت ننموده اند تا واکنش های نامطلوب متفاوتی که ممکن است در نتیجه مصرف دارو به وجود بیاید، معین گردد.

اگرچه دانشمندان از نتیجه این تحقیق هیجان زده هستند، اما اعلام کردند که این نتایج امیدوارنماینده باید تکرار گردد، و هشدار دادند که نباید تصور کرد که سرطان برای همواره ریشه کن شده است.

دوستارلیماب(dostarlimab) یک داروی ایمنی درمانی است که در درمان سرطان آندومتر استفاده می گردد، اما این دارو پیش از این برای درمان سرطان رکتوم مورد آنالیز قرار نگرفته بود.

این دارو با آشکار کردن سلول های سرطانی به سیستم ایمنی یاری می نماید تا آنها را شناسایی و از بین ببرد.

برای این تحقیق، 12 بیمار هر سه هفته یک بار به مدت شش ماه داروی دوستارلیماب دریافت کردند. این درمان قرار بود با شیمی درمانی و جراحی استاندارد دنبال گردد.

با این حال، شش ماه پس از قطع مصرف دارو، سرطان در آن ها ناپدید شد و با معاینه فیزیکی، آندوسکوپی، پت اسکن(PET) یا اسکن MRI قابل تشخیص نبود.

بیماران دو سال پس از مطالعه، هیچ علائمی از بروز مجدد سرطان نشان ندادند و هیچ یک از شرکت نمایندگان در این کارآزمایی هنوز تحت شیمی درمانی یا عمل جراحی قرار نگرفته اند.

جدیدترین مطالب

برای اولین بار در دنیا سلول های سرطانی با استفاده از نور…

در مغز افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته چه می گذرد؟

راهکاری برای بلعیدن آسان قرص

دارویی که به توانبخشی پس از سکته مغزی یاری می نماید

دکتر هانا سانوف(Hanna Sanoff)، از دانشگاه کارولینای شمالی، که در این تحقیق شرکت نداشت، می گوید که این مطالعه کوچک اما قانع نماینده بوده است.

با این حال، او هشدار داد که چنین رویکردی هنوز نمی تواند جایگزین رویکرد درمانی فعلی ما گردد و اضافه کرد که هنوز معین نیست که آیا بیماران درمان شده اند یا خیر.

او اضافه کرد: اینها داروهای ایمنی درمانی هستند که نه با حمله مستقیم به خود سرطان، بلکه با وادار کردن سیستم ایمنی فرد به انجام کار، عمل می نمایند. اینها داروهایی هستند که برای مدتی طولانی در سرطان پوست و سایر سرطان ها مورد استفاده بوده اند، اما در حقیقت تا همین اواخر بخشی از مراقبت های معمول سرطان های روده بزرگ نبوده اند.

همه 12 بیمار این مطالعه، تومورهایی با یک جهش ژنتیکی به نام نقص اصلاح نامناسب(MMRd) داشتند که در زیر مجموعه ای از تقریباً 5 تا 10 درصد از بیماران مبتلا به سرطان رکتوم دیده می گردد.

بیماران مبتلا به چنین تومورهایی پاسخ کمتری به شیمی درمانی و پرتودرمانی نشان می دهند که این امر احتیاج به برداشتن تومورها با جراحی را در آن ها افزایش می دهد.

با این حال، جهش های MMRd بعلاوه می توانند سلول های سرطانی را در برابر پاسخ ایمنی بدن آسیب پذیرتر نمایند، به ویژه زمانی که یک عامل ایمنی درمانی مانند داروی دوستارلیماب پاسخ ایمنی را تقویت کند.

منبع: خبرکانادا
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 789

به "کشف دارویی که همه مبتلایان به سرطان را درمان کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دارویی که همه مبتلایان به سرطان را درمان کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید