SEO یا سئو چیست؟ (چرا سایت من به سئو نیاز دارد؟)

به گزارش پرشین بلاگ، بهینه سازی موتور های جستجو (Search Engine Optimization) با هدف دریافت هر چه بیشتر ترافیک ارگانیک، سئو نام می گیرد. شما برای ترافیک ارگانیک پولی نمی پردازید. مهمترین اصل در SEO، بهینه سازی صفحات وب و اجرای سئو بر روی صفحات سایت (On-Page SEO) است. برای اینکار باید به ارزش کلمات کلیدی در یک صفحه توجه داشته باشید.

SEO یا سئو چیست؟ (چرا سایت من به سئو نیاز دارد؟)

خبرنگاران | سرویس تکنولوژی - بهینه سازی موتور جستجو - (SEO) - طبق گفته نابغه سایت MOZ آقای رند فیشکین، تمرین افزایش کمیت و کیفیت ترافیکی است که از جستجوگر حاصل می شود.

برای درک کامل SEO، باید این کلمه را بشکافیم و به قسمت های زیر توجه کنیم:

  • کیفیت ترافیک: شما می توانید همه بازدیدکنندگان سایت را در سراسر جهان جلب خود کنید، اما اگر آن ها به علت توصیه گوگل که مثلا می گوید شما منبع فروش کامپیوتر های اپل هستید، ولی درواقع شما یک خرده فروش اپل باشید، از سایت شما بازدید کنند، این کیفیت ترافیک نیست. به جای این باید خواهان جلب بازدیدکنندگانی باشید که خالصانه به محصولاتی که شما عرضه می کنید علاقه مند هستند.
  • کمیت ترافیک: اگر مردمی را داشته باشید که از طریق صفحه های نتایج جستجوگر کلیک کنند و به سایت وارد شوند، هر چه این ترافیک بیشتر باشد بهتر است. بیشتر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه می کنند؛ بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتور های جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد.
  • نتایج اُرگانیک (Organic) جستجو: تبلیغات قسمت مهمی از صفحه های حاصل از جستجو است. ترافیک ارگانیک به ترافیکی می گویند که شما به خاطر آن پولی نمی دهید. در شکل زیر قسمت های آبی را می بینید که به خاطر آن هزینه می کنید و قسمت دیگر که به طور طبیعی ظاهر می شوند. وقتی که به موتور های جستجو پول می پردازید تا برای شما در بالا یا کنار صفحه خود، با توجه به کلمات جستجو شده توسط مشتری، تبلیغ کنند، عملاً بازدیدکنندگان را خریداری کرده اید.

سئو چیست؟ SEO نوعی به نظم در آوردن بازار اینترنتی است که بر روی افزایش نتایج طبیعی (ارگانیک) تمرکز می کند. نتایجی که به خاطر آن پول نمی پردازید.

SEO چگونه کار می کند؟

شاید فکر کنید که یک موتور جستجو گر مانند وب سایتی است که شما در باکس جستجو آن، چیزی را تایپ می کنید و مثلا گوگل یا یاهو یا هر چیز دیگری به عنوان موتور جستجوگر، با جادو لیستی از لینک ها و وب سایت ها را در پاسخ برای شما نمایان می کند. این حرف درست است. اما آیا تابحال به این فکر کرده اید که چه چیزی پشت این لیست های جادویی وجود دارد؟

طریقه کار آن ها به این صورت است:

گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) دارای یک خزنده ای است که اطلاعات را از هر هر داده ای که بتواند در اینترنت پیدا کند، جمع می کند. این خزنده همه آن ها را در کمتر از یک ثانیه به جستجوگر می آورد و یک لیست می سازد. سپس این لیست توسط یک الگوریتم تغذیه می شود و الگوریتم تلاش می کند تا لیست با سوال شما مطابقت پیدا کند.

هدف سئو یاری به وب سایت ها در به دست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی ارگانیک و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس و جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می کند و موتور جستجو قابل اعتماد می شود.

چرا وب سایت من به SEO نیاز دارد؟

برای وب سایت ها خیلی مهم است که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه نتیجه ارگانیک اول که تقریبا 58.4 درصد کلیک ها را شامل می شود، قرار گیرند. بیشتر ترافیک وب توسط موتور های جستجوی اصلی (گوگل، بینگ، یاهو) کنترل می شوند. با اینکه رسانه اجتماعی و انواع دیگر ترافیک ها هم می توانند بازدید از سایت شما را بالا ببرند، اما موتور های جستجو اولین اولویت کاربران اینترنت برای جستجو وب سایت مورد نظر اند. هر کسی ابتدا برای جستجو به گوگل یا... سر می زند. موتور های جستجو به خاطر این عالی هستند که ترافیک های هدفدار را پدید می آورند - به خاطر اینکه مردم هم به دنبال چیزی هستند که شما عرضه می کنید و به دنبال سایت های بی ربط نمی فرایند.

پرسش های جستجو (query) - کلماتی که کاربران در باکس جستجو می نویسند ارزش بسیار بالایی دارند. تجربه نشان می دهد که ترافیک موتور جستجو می تواند در پیروزیت یک سازمان یا شرکت نقش اساسی داشته باشد. ترافیک هدفدار به سمت یک وب سایت می تواند تبلیغات، سود و در معرض دید قرار دریافت را به همراه بیاورد. سرمایه گذاری بر روی SEO می تواند پیشرفت و پیروزیت استثنائی را به وجود آورد.

معیار های پیشنهادی برای پیاده سازی سئو بر وب سایت

با اینکه داشتن هر نوع تجارت عالی است، و هر وبسایتی معیار های متفاوتی دارد، اما معیار های زیر جامع و همه گیرند. اینجا معیار هایی که توسط SEO به نقد کشیده شده است را پوشش می دهیم.

1. سهم موتور های جستجو از مراجعات به سایت

هر ماه سهم ترافیک ایجاد شده توسط هر موتور جستجو را آنالیز کنید، شامل:

  • راهنمایی مستقیم: ترافیک های نوشته شده، Bookmark ها، لینک های ایمیل بدون کد و...
  • ترافیک حاصل از مراجعه: ترافیک های وب یا ایمیل قابل پیگرد، ترافیک تبلیغات، و لینک های برند
  • ترافیک جستجو: جستار هایی که ترافیک را از هر موتور جستجو ارسال می کنند.

آگاهی از درصد و رقم دقیق ترافیک به شما یاری خواهد کرد تا نقاط ضعف را بشناسید. این کار یک سری مبنا برای مقایسه در طول زمان می دهد. برای مثال اگر ترافیک موتور های جستجو برای شما بسیار کم شد، شما دچار مشکل شده اید. باید تلاشتان را بیشتر کنید و برای تصاحب ترافیک تلاش کنید.

2. مراجعات موتور جستجو

سه موتور اصلی 95 درصد همه جستجو ها را در آمریکا بر عهده می گیرند: گوگل، یاهو و بینگ. برای سایر کشور ها دیگر به جز آمریکا، 80 درصد ترافیک جستجو از گوگل حاصل می شود (البته در چین و روسیه اینطور نیست) اندازه گیری سهم ترافیک هر موتور برای چند دلیل مفید است:

  • مقایسه عملکرد با سهم بازار: حجم سهم هر موتور را با سهمیه تقریبی آن مقایسه کنید.
  • از افت پتانسیل خود آگاه شوید : اگر ترافیک جستجو شما به هر دلیلی افت کرد، دانستن سهم دقیق هر موتور برای تشخیص مشکل ضروری است. اگر ترافیک همه موتور ها یکسان افت کرد، مشکل در دسترسی به وب سایت شماست. اگر ترافیک گوگل افت کرد و بقیه ثابت باقی ماند، مشکل باید در جریمه گوگل یا کاهش تلاشهایتان در راستا SEO باشد.
  • ارزش های استراتژیک را پیدا کنید: این امری واضح است که بعضی تلاش هایی که در راستا SEO انجام می دهید، اثر مثبت بیشتری بر بعضی موتور های جستجو می گذارند. برای مثال، مشاهده کردیم که تاکتیک های بهینه سازی صفحه مانند دربرگیری کلمات کلیدی و هدف گذاری اثر بهتری بر یاهو و بینگ دارند. از طرف دیگر، لینک های داخلی و لینک های خارجی از طرف وبسایت های دیگر، اثر بهتری بر گوگل دارد.

3. مراجعاتی که توسط یک موتور جستجو خاص انجام می شود - شرایط:

کلمات کلیدی که وظیفه ارسال ترافیک را بر عهده دارند، بخش مهمی از آنالیز سایت شما را تشکیل می دهند. از این راه حل های معمولی برای شناخت گرایش های جدید در تقاضای کلمات کلیدی استفاده کنید: عملکردتان را در زمینه کلمات کلیدی بسنجید، و کلماتی را پیدا کنید که ترافیک قابل توجهی را به همراه می آورند. به غیر از توجه به بهترین کلماتی که جستجو شده، می توانید از آنالیز تعداد مراجعات نیز سود ببرید، این مراجعات برای تجارت شما بسیار با ارزش اند. اگر کلمات کلیدی به جهت نادرست راهنمایی می کنند، باید تلاش تان را به کار گرفته و روش درست را پیش گیرید. ترافیک جستجوی جهان در 15 سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است، در نتیجه یک کاهش در کمیت مراجعات به سایت شما، برای شما مشکل ساز می شود. برای مسائل فصلی (کلمات کلیدی که در زمان محدودی از هفته/ماه/سال مورد جستجو قرار می گیرند) چاره ای بیندیشید. رتبه بندی را نیز چک کنید (شما افت کرده اید، یا نه حجم جستجو ها توسط کاربران نزول کرده).

4. تغییر رتبه با تغییر جستار - شرایط:

وقتی که شرکت شما به ته خط می رسد، معیار های کمی برای تغییر رتبه وجود دارند. برای مثال در شکل 5.80 درصد بازدیدکنندگانی که با کلمه کلیدی ُSEO Tools وارد سایت MOZ شده اند، طی این بازدید عضو سایت شدند و ثبت نام کردند.

در مقایسه با هزاران کلمه کلیدی که برای پیدا کردن سایت MOZ استفاده می شود، عضویت در سایت اثر زیادی بر تغییر رتبه می گذارد. با این اطلاعات می توانیم 2 کار انجام دهیم:

  • رتبه خود را چک کنیم، مثلا می بینیم که به خاطر SEO Tools به رتبه چهارم رسیده ایم. برای بهبود این موقعیت تلاش کنیم و بدانیم این کار به طورقطع ثمربخش خواهد بود.
  • به خاطر اینکه آنالیزور به ما می گوید که مثلا کاربران به (https://moz.com/tools) وارد می شوند، می توانیم با توجه به درخواست های بازدیدکننده در این ادرس، در راستای بهبود این صفحه تلاش کنیم.

باید کلمات کلیدی را پیدا کنیم که به طور مداوم بازدیدکنندگان را به طرف سایت شما می فرستند و آن ها را به مشتریان شما تبدیل می کنند. باید تمرکز خود را بر رتبه بندی کلمات کلیدی بگذاریم و کیفیت صفحه هایی که کاربران زیاد به آن وارد می شوند را ارتقا بدهیم. به یاد داشته باشید با اینکه تغییر رتبه از طریق عبارات کلیدی بسیار مهم است، اما تنها به کارگیری این روش خاتمه داستان نیست.

در حالی که سایر نکات نیز اهمیت زیادی دارند، مواردی که در بالا ذکر کردیم باید برای افزایش رتبه و ارزش سایت شما در SEO به کار گرفته شوند. سئو روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و باید به روز بمانید تا پیروز شوید.

جستجو کلمه کلیدی (Keyword Research)

همه چیز با کلماتی که در باکس جستجو نوشته می شوند، آغاز می شود. جستجوی کلمه کلیدی یکی از مهمترین، با ارزش ترین و پربازده ترین معیارها در زمینه بازاریابی اینترنتی است. رتبه بندی بر اساس کلمه کلیدی مناسب می تواند وبسایت شما را متحول کند. با جستجو کردن کلمه کلیدی به صورت یک تقاضا، نه تنها می توانید بفهمید که شرایط و عبارات مد نظر SEO چیست، بلکه می توانید در مورد مشتریان خود نیز اطلاعاتی کسب کنید.

همیشه آوردن بازدید کننده به سایت شما مطرح نیست، مسئله این است که باید بازدیدکنندگان صحیح و واقعی را به سایت خود بکشانید. مزیت بالای آگاهی از کلمه کلیدی اغراق آمیز نیست، با این کلمات می توانید تغییرات را در تقاضای مشتریان لمس کنید، به تغییرات بازار واکنش مناسب دهید، و از همه مهمتر محتوایای که جستجو گران مد نظر دارند ایجاد کنید. در تاریخ بازاریابی، هیچگاه مثل آلان نمی توانستیم انگیزه های مشتریان را درک کنیم.

چگونه درمورد ارزش یک کلمه کلیدی قضاوت کنیم؟

کلمه کلیدی تا چه حد برای وبسایت شما ارزشمند است؟ اگر شما صاحب یک فروشگاه آنلاین کفش هستید، آیا از فروش کفش های قهوه ای پول بیشتری به دست می آورید یا چکمه های مشکی ؟ کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان در موتور های جستجو می نویسند، اغلب برای صاحبان وب قابل مشاهده است ، ابزارهای جستجو کلمات کلیدی (مانند سایت الکسا - Alexa) این امکان را می دهد. با اینکه این ابزارها میزان دقیق ارزش کلمه کیدی را نمی سنجند، برای فهمیدن این ارزش، باید خودمان وبسایتمان را درک کنیم، فرضیاتی را بسازیم، آن ها را آزمایش کنیم، و اگر پیروز نشدیم دوباره این کار را تکرار کنیم - این کارها، فرمول کلاسیک بازاریابی اینترنتی است.

فرآیند پایه ای برای مشخص ارزش یک کلمه کلیدی:

  • از خودتان سوال کنید ... آیا کلمه کلیدی به محتوی وبسایت شما مربوط می شود؟ آیا جستجوگران ، وقتی از این کلمات کلیدی استفاده می کنند به مقصود خود می رسند؟ آیا آن ها از چیزی که پیدا می کنند راضی می شوند؟ آیا این ترافیک در زمینه مالی نتیجه می دهد یا سایر اهداف شرکت؟ اگر پاسخ تمامی این سوالات بله است ، پس با ما همراه باشید...
  • جستجوی عبارات و... در موتورهای اصلی جستجو و فهمیدن اینکه کدام وبسایت ها نیز برای کلمه کلیدی سایت شما رتبه گرفته اند، دیدگاه با ارزشی برای رقابت به شما می دهد، همچنین سختی رتبه دریافت به خاطر این کلمه کلیدی مشخص می شود. آیا تبلیغاتی در میان نتایج ارگانیک مشاهده می شود؟ به طور معمول، بسیاری از این تبلیغات به معنای ارزش بالای کلمه کلیدی اند، و تبلیغات بالای نتایج طبیعی به معنی سودمندی کلمه است.
  • خرید کمپین تبلیغاتی برای کلمات کلیدی در Google AdWords یا Bing Adcenter اگر وبسایت شما به خاطر کلمه کلیدی رتبه ای بدست نیاورد، با این وجود، برای مشاهده عکس العمل ها، می توانید آزمایش ترافیک را خریداری کنید. در سایت Google AdWords، گزینه exact match را انتخاب کنید و به ترافیک های صفحه مربوط در وبسایتتان توجه داشته باشید. اثرات و تغییر رتبه را در طی حداقل 200-300 کلیک، پیگیری کنید.

چگونگی اثر محتوی سایت بر رتبه بندی در موتورهای جستجو

موتورهای جستجو دائما در تلاشند که عملکرد خود را با تهیه بهترین نتایج ممکن جستجو بهبود ببخشند. در حالی که در این جا بهترین مطرح است، موتورهای جستجو نظراتی در مورد سایت ها دارند که جستجو گران را راضی نگه دارد. ویژگی های این سایت ها عبارت است از:

1. به راحتی قابل استفاده، راهنمایی، و قابل فهم باشند.

2. ایجاد اطلاعاتی مستقیم، جذاب و مرتبط با کلمه جستجو شده

3. دارای طراحی حرفه ای و قابل دسترس با جستجوگر های مدرن باشند.

4. دارای محتوی باکیفیت، قانونی و معتبر باشند.

با وجود اینکه پیشرفت تکنولوژی بسیار شگفت انگیز است، اما موتورهای جستجو هنوز نمی توانند متن، عکس، یا ویدئو را دقیقا مانند انسان درک کنند. موتورها برای رتبه بندی محتوی، بر فراداده ها (meta information) تکیه می کنند (نه فقط بر اساس meta tagها)، و می خواهند از چگونگی ارتباط مردم با سایت ها و صفحه ها آگاه شوند، که این کار به آن ها بصیرتی در مورد کیفیت سایت ها می دهد.

نشانه های یک محتوای با کیفیت

  • معیار های مشغول بودن با سایت - وقتی که یک موتور جستجو صفحه ای از نتایج را برای شما باز می کند، می تواند با استفاده از مشغولیت شما با آن نتایج میزان پیروزیت شما در رتبه بندی را بسنجد. اگر بر روی اولین لینک کلیک کنید، سپس به سرعت دکمه Back را فشار دهید تا به صفحه نتایج بازگردید، نشان می دهد که از دیدن نتیجه اول راضی نبوده اید. موتور های جستجو این عملکرد را درک می کنند و به دنبال توقف های بلند مدت در یک سایت هستند - جایی که کاربران با کلیک بر روی یک لینک به سرعت به صفحه قبل بر نمی گردند. با جمع شدن میلیون ها میلیون جستار در روز، استخری از داده بوجود می آید که موتور های جستجو کیفیت نتایج جستجو را قضاوت کنند.
  • آموزش ماشینی و میزان تطبیق با آپدیت ها - در سال 2011 شرکت گوگل آپدیت Panda را برای تغییر الگوریتم رتبه بندی سایت ها معرفی کرد، طریقه و روش قضاوت کیفیت وبسایت ها را تغییر داد. گوگل از ارزیابگران انسانی برای رتبه بندی هزاران سایت استفاده کرد، این ارزیابگران به دنبال محتوایهای بی کیفیت بودند. بعد از آن گوگل آموزش ماشین را وارد کار کرد تا از ارزیابگران انسانی تقلید کنند. در آخر این ماشین توانست دقیقا پیش بینی کند که یک ارزیابگر انسانی چه نوع سایتی را بی کیفیت تلقی می کند. این الگوریتم بر تمامی سایت های موجود در اینترنت قرار گرفت. نتیجه این کار یک تغییر تعجب آور بود که 20 درصد از تمامی نتایج جستجو گوگل را جا به جا کرد!
  • لینک ها - موتور های جستجو کشف کردند که ساختار لینک ها می تواند به عنوان کننده امتیازات و شهرت یک سایت عمل کنند؛ سایت ها و اطلاعات با کیفیت تر لینک های بیشتری را بر روی صفحه نتایج به دست می آورند.

بهبود هر چه بهتر محتوی - شاید بیشترین و بهترین توصیه در جهانی SEO است. محتوی مفید و پرکاربرد برای موفیت در SEO معیاری مشخص کننده است. هر جستاری در موتور های جستجو با نیت و هدفی توسط کاربر طرح می شود - برای پیداکردن، یادگیری، حل مشکل، خرید کالا، فهمیدن چیزی و .... موتور های جستجو صفحات وب را طوری از بالا به پایین مرتب می کنند که نیت شما را به بهترین وجه ممکن پاسخ دهند. کامل کردن محتوایای که مد نظر مردم است شانس شما را برای تصاحب صدر لیست نتایج افزایش می دهد.

7 مفهوم از اجرای SEO بر روی صفحات سایت (On-Page SEO)

1. طریقه استفاده کلمات کلیدی

مفهوم این است: اگر صفحه شما بر روی یک موضوع مشخص تمرکز دارد، موتور های جستجو کلمات کلیدی را از بخش های مهم صفحه کشف می کنند. این مکان ها شامل عنوان کناری سایت (که در صفحه نتایج ظاهر می شود) ، سرصفحه (نشانگر طبیعت و ذات صفحه)، نشانه های alt در عکس ها و سرتاسر متن است. کسانی که به SEO اعتقاد دارند با قرار دادن کلمات کلیدی در این مکان ها رتبه سایت خود را تغییر می دهند. حتی الآن هم مثل قبل از کلما کلیدی آغاز کردیم، و این کاری پایه ای برای بهینه سازی صفحه هاست.

کلمات کلیدی که در متن و سایر عناصر صفخه استفاده می شوند، می توانند به عنوان مفهوم کلی صفحه تلقی شوند. اگر از یک کلمه کلیدی به صورت مکرر در متن (نه عکس و...) استفاده شود، این عملکرد توسط موتور جستجو کم ارزش و صفحه Spam توصیف می شود.

بیشتر ابزار های آنالیز SEO صفحات هنوز به مکان های قرار گیری کلمات کلیدی اعتفاد دارند. با اینکه استفاده از کلمه کلیدی دارای برای بیمه کردن صفحه شما اهمیت دارد، اما مکان قرارگیری کلمه کلیدی به تنهایی اثرات بیشتری را بر رتبه بندی صفحه شما خواهد گذاشت.

2. TF-IDF

TF-IDF دفعات تکرار یک کلمه کلیدی را اندازه گیری نمی کند، اما میزان اهمیتی را بیان می کند که وقتی یک کلمه کلیدی با تعداد زیادی از متن های دیگر مقایسه می شود.

اگر برای مثال تردمیل با تردمیل مدل 5177 مقایسه شود، شاهد آن هستیم که کلمه تردمیل مدل 5177 کلمه کلیدی کمیابی است، درحالی که تردمیل کلمه معمول و شناسی است. با توجه به این فراوانی، باید به این نتیجه برسیم که کلمه تردمیل 5177 جایی در صفحه مهم است که فقط خودش را توصیف کند، در حالی که کلمه تردمیل دارای دامنه توصیف بالاتری است.

TF-IDF معیاری است برای میزان کلماتی که در کلیه متون بسیار متداول هستند و معمولاً تکرار می شوند. طریقه بدست آورن این معیار بدین صورت است که از لگاریتم، تقسیم تعداد کل متون بر تعداد متون شامل کلمه متداول بدست می آید. برای مثال: فرض کنیم در کل پایگاه داده ما 1000 تا متن وجود داشته باشد. اگر در هر 1000 تای آن یک کلمه خاص (مثلاً است) وجود داشته باشد حاصل لگاریتم 1000 تقسیم بر 1000 می شود صفر. یعنی حتماً این کلمه جز کلمات متداول بوده و باید ضریب صفر بگیرد، ولی اگر تکرار در 500 متن اتفاق افتاده باشد می شود لگاریتم 2 که حاصل 1 است ضریب 1 می گیرد. هر چقدر متونی که کلمه در آن تکرار شده، بیشتر باشد وزن idf کوچکتر می شود.

3. کلمات هم معنی و معنی نزدیک

با حدود 6 میلیارد جستجو در روز، گوگل داده های کافی دارد تا بفهمد هدف جستجوگران از نوشتن جستار ها در باکس جستجو چیست. تحقیق اخیر گوگل نشان داده است که کلمات هم معنی در 70 درصد جستجو ها استفاده می شوند.

برای حل این مشکل، موتور های جستجو مجموعه ای از نوشتجات کلمات مترادف و معنی نزدیک را به میلیارد ها عبارت پردازش می کند، این کار این اجازه را به آن ها می دهد که محتوی سایت را با جستار ها تطابق بدهند (هنگامی که جستجوگران کلمات متفاوتی با متن شما استفاده می کنند). برای مثال جستار dog pics، که می تواند معانی: Dog Photos/ pictures of dog / Dog Pictures /Dog Photographs بدهد. برای موتور جستجو درک تفاوت مهم است.

از دیدگاه SEO، این عملکرد بدین معنی است که در محتوی سایت از زبان طبیعی و تنوعات (Natural variants)، به جای کلمات صریح (Strict Keywords) استفاده شود. موتور های جستجو میلیارد ها کلمه مترادف و ... را به میلیارد ها عبارت پردازش می کنند، بدین معنی که شما باید متن خود را با تنوعات طبیعی غنی کنید. استفاده از تنوع برای موضوع اصلی متن می تواند معنایی عمیق تر به سایت اضافه کند و یاری می کند تا ابهام ها برطرف شود، هنگامی که همان کلمه کلیدی به مفاهیم زیادی ارجاع داده شود.

**امروزه الگوریتم Hummingbird برای شناسایی مترادفات جستار ها استفاده می شود.

4. قطعه بندی صفحه

مکانی که کلمات به صورت متن در می آیند مانند خود کلمات اهمیت دارند. هر صفحه وب از قسمت های مختلفی پدید آمده است - سر صفحه، پاصفحه، ضمائم کناری و... . موتور های جستجو مدت های زیادی در زمیته شناسایی مهمترین قسمت سایت کار کرده اند. هم مایکروسافت و هم گوگل دارای امتیازات متعددی اند که محتوایای را برای شما پیشنهاد می کند که html آن دارای وزن وحجم بیشتری است.

محتوایای که در بدنه اصلی متن وجود دارد، اهمیت بیشتری از ضمائم و ... دارد. تکرار قراردادن متن در مکان های بی ارزش، ریسک نادیده گرفته شدن توسط موتور جستجو را افزایش می دهد.

قطعه بندی صفحات در موبایل نیز بسیار اهمیت پیدا کرده است، که در بیشر مواقع قسمت هایی از صفحه را پنهان می کرد. موتورهای جستجو قسمت هایی از متن را در موبایل نشان می دهند که به نظرشان اهمیت بیشتری دارد، در نتیجه بر این مکان ها تمرکز بیشتری می شود.

برای پیشرفت سایتتان، html5 عناصر معنایی مانند و و استفاده کنید، که می توانند قسمت های مختلف سایت شما را از یکدیگر متمایز کنند.

5. فاصله معنایی و ارتباط عبارت

وقتی که در مورد بهینه سازی صفحات بحث می کنیم، فاصله معنایی به معنای ارتباطات بین کلمات و عبارات مختلف در یک متن است. این تعریف شامل فاصله فیزیکی بین عبارات می شود و بر چگونگی ارتباط عبارات موجود در جملات، پاراگراف ها، و عناصر html تمرکز می کند.

مثلا موتور جستجو چگونه می داند که نژاد لابرادور به پرورش سگ مربوط می شود، در حالی که این دو عبارت در یک جمله نیامده اند؟ موتور های جستجو این مشکل را با اندازه گیری فاصله بین کلمات و عبارات مختلف توسط html های مختلف حل می کنند. هر چه مفاهیم از نظر فاصله نزدیکتر باشد، مفاهیم ارتباط بیشتری نیز به هم دارند. عباراتی که در یک پاراگراف مشترک قرار می گیرند، مفاهیم نزدیکتری به هم دارند، این مسئله در مورد عبارت های موجود در متن های جداگانه صدق نمی کند.

موتور های جستجو قادرند اتصالات بین کلمات و عبارات را با توجه به ارتباطات محتوی اندازه بگیرند. هر چه ارتباط معنایی بیشتر باشد، شانس بیشتری برای مربوط شدن عبارات به همدیگر وجود دارد. بعلاوه، عناصر html می تولنند فاصله معنایی بین مفاهیم را کم کنند، آن ها را به هم نزدیکتر کنند. برای مثال، مفاهیم که به صورت لیست درآمده اند در نظر موتور های جستجو هم مفهوم تلقی می شوند، و عنوان یک نوشته می تواند به عنوان هم معنی تمامی عبارات در متن فرض شود.

6. پیشامد های باهم و فهرست بندی بر اساس عبارت

قبل از این نکته در مورد کلمات کلیدی و ارتباط بین آن ها بحث کردیم. موتور های جستجو می توانند متد های فهرست بندی صفحه هارا بر اساس عبارات کامل انجام دهند، همچنین می تواند صفحا را بر اساس ارتباط آن ها رتبه بندی کند. ما این عملکرد را فهرست بندی بر اساس عبارت می نامیم.

چیزی که در مورد این پردازش جالب است این نیست که گوگل عبارات مهم یک صفحه وب را می سنجد، کار جالب چگونگی استفاده گوگل از این عبارت ها برای رتبه بندی صفحات بر اساس ربط داشتن عبارات به یکدیگر است.

مفهوم پیشامد های باهم: اگر عنوان متن شما کریستیانو رونالدو باشد، این عبارت با عبارت هایی مثل فوتبال اسپانیا، رئال مادرید و ... هم پیشامد است. صفحه ای که شامل این عبارات می شوند، گرایش بیشتری به موضوع کریستیانو رونالدو دارند (نه صفحه ای که عبارات نامربوط دارند). موتور های جستجو کاملا وجود این ارتباطات مفاهیمی را درک می کنند.

استفاده از مفهوم پیشامد های باهم، باعث می شوند که موتور های جستجو بدانند که یک عبارت مشخص به عبارات مرتبط دیگری نیز گرایش دارند. ظاهر این عبارات هم پیشامد می تواند تمرکز مخاطب را بر موضوع افزایش دهد. اضافه کردن لینک هایی به این صفحا می توانند یاری رساننده باشد.

اضافه کردن لینک هایی از مطالب مشابه و صفحات دارای ویژگی ای که گفتیم، می تواند به صفحه شما سیگنال قوی ای از مفاهیم را بدهد، که این موضوع از چشم موتور های جستجو مخفی نمی ماند.

7. برجستگی و تمییز نهاد ها

اگر به آینه هم نظری داشته باشیم، موتور های جستجو در حال کشف راه هایی برای ارتباط بین نهاد ها هستند، نه فقط کلمات کلیدی، سایر نهاد هایی دیگری که برای سنجش ارتباط متن با عنوان استفاده می شوند.

موضوعات برجسته برای پیداکردن ارتباط بین عبارات یک متن براساس بکارگیری ارتباطات شناخته شده بین نهاد ها کاربرد دارد. نهاد جزیی از متن است که برجستگی آن نمایان است و به خوبی توصیف شده است.

هرچه یک نهاد با سایر نهاد های جمله ارتباط قوی تری برقرار کند، آن نهاد اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در تصویر بالا؛ یک مقاله دارای عنوان های Iron Man، Tony Stark، Pepper potts و Science Fiction است. عبارت Marvel Comics نهادی است که ارتباط زیادی با همه این عناوین دارد. با اینکه فقط یکبار در متن ظاهر شده است، اما برای این متن اهمیت بالایی دارد.

ازطرف دیگر، با اینکه Cinerama چندین بار دیده می شود (به خاطر اینکه این فیلم آنجا نمایش داده شده است)، این عبارت ارتباط نهادی ضعیف تری دارد، و خیلی برای متن اهمیتی ندارد.

8. کلمات کلیدی و روابط آن ها

موضوع این نیست که از چه تکنیکی برای عنوان بندی استفاده می کنید، همه چیز به درک روابط بین کلما و عبارات بستگی دارد. چگونگی تنظیم چینش کلمات بر روی صفحه اثر زیادی بر چگونگی سنجش موتور های جستجو از SEO صفحه شما دارد.

وقتی ما کلمات کلیدی را به کار می بریم، موتور های جستجو به دنبال شکار مفاهیم و عبارات مرتبط با آن هستند. در نتیجه وظیفه ما این است که دامنه کلمات کلیدی را به منظور ارائه مفاهیم مرتبط، گسترش دهیم. محتوی با کیفیت موارد زیر را رعایت می کند:

  • قرابت معنایی و مترادف ها: شامل مخفف ها، کلمات جمع و عباراتی که بر یک مفهوم دلالت می کنند.
  • کلمات کلیدی اولیه: کلماتی که به کلمه کلیدی اصلی (موجود در عنوان) ربط دارند.
  • کلمات کلیدی ثانویه: کلماتی که به کلمه کلیدی اولیه ربط دارند.
  • ارتباطات نهادی: مفهومی که ویژگی ها و روابط را بین مثلا مردم، مکان ها و ... بیان می کند.

عنوان یک صفحه توسط روابط بین مفاهیم و دسته ای از کلمات کلیدی فرم می گیرد. قرابت های معنایی عنوان بندی یک نوشته را قدرتمند تر می کند. کلمه کلیدی یا نهاد خوب چیزی است که تجسم سایر عبارات و مفاهیم را در ذهن مخاطب پدید می آورد. برای مثال، صفحه ای در مورد کاخ سفید آمریکا سایر عبارات مانند رئیس جمهور، واشنگتن و سرویس امنیت ملی را در ذهن تداعی می کند. به کارگیری این عبارات مربوط به هم، می تواند به قوی کردن عنوان کاخ سفید یاری کند و بدانید که تمامی این موارد از چشم خزنده پنهان نیست!

9. مکان، فراوانی و فاصله ها

چگونگی تنظیم صفحه می تواند بر ارتباط مفاهیم اثر بگذارد. اولین بار که موتور های جستجو، کلمات کلیدی شما را در صفحه پیدا کردند، آن ها نیاز دارند بدانند که کدام کلمه از همه مهم تر است، و کدام قوی ترین رابطه را با هم دارند.

سه تکنیک این کار به صورت زیر است:

  • موقعیت: کلمات کلیدی که در مکان های مهم مانند عنوان ها، سر صفحه ها و قسمت های بالایی متن اصلی بیشترین اثر را دارند.
  • فراوانی: استفاده از تکنیک هایی مانند TF-IDF، باعث می شود که موتور های جستجو عبارات مهم را با محاسبه میزان تکرار آن ها در متن در مقایسه با توزیع نرمال سایر کلمات، مشخص کنند.
  • فاصله: عبارات و کلماتی که به یکدیگر مربوط می شوند، نزدیک بهم یافت می شوند. یا توسط عناصر html گروه بندی می شوند. این بدین معنی است که تنظیم فاصله معنایی برای قرار دادن مفاهیم مرتبط در پاراگراف، لیست، و سایر قسمت ها امری مهم است.

یک روش بسیار خوب برای تنظیم محتوی صفحه، به کار گیری کلمات کلیدی اولیه و ثانویه مرتبط برای پشتیبانی از کلمه کلیدی اصلی است. هر یک از کلمات کلیدی اولیه در قسمت فرعی من می آید، و کلما کلیدی ثانویه برای پشتیبانی از آن ها به کار برده می شوند. موتور های جستجو وجود و کیفیت این روابط را به خوبی استخراج می کنند، بنابراین استفاده از موارد بالا به قدرتمندتر کردن روابط بین مفاهیم یاری شایانی می کند.

10. لینک ها و محتوی ضمیمه

بسیاری از مدیران وب اهمیت لینک کردن را مانند عنوان بندی می دانند. بسیاری از امتیازات جستجو گوگل آنالیز لینک بندی یک صفحه را به عنوان ارتباط آن با عنوان مطرح می کنند. این شامل لینک های داخلی به طرف صفحات سایتتان و لینک های خارجی به سایت های دیگر، همراه با یک متن ضمیمه صفحه است. آنالیزور QRG گوگل محتوی ضمیمه صفحه را به صورت لینک های داخلی به سوی قسمت های دیگر سایتتان (به عنوان منبع معتبر دیگر) تعریف می کند.

با اینکه این راهنمایی در مورد عنوان بندی روی صفحه سایت شماست، ضمیمه کردن لینک های خارجی که به عنوان صفحه مربوط می شوند، اثر بسیار زیادی بر طریقه سنجش موضوع یک صفحه توسط موتور جستجو دارد. این لینکهای خارجی حتی وزن بیشتری از لینک های داخلی دارند.

لینک های خارجی: (External links)

دانشمندان بالا مرتبه SEO اعتقاد دارند که لینک های خارجی بهترین گزینه برای رتبه بندی است. آنها اعتقاد دارند که عنوان لینکهای مرتبط به هم هیچ اثری در رتبه بندی سایت ندارند.

امروزه بسیاری از موتور های جستجو دارای الگوریتم هایی هستند تا ارزش یک لینک خارجی را بسنجند. بعضی معیار ها شامل:

  • اعتبار سایت لینک شده
  • شهرت سایت لینک شده
  • ارتباط محتوی بین صفحه مبدا و مقصد
  • متنی که در لینک استفاده می شود (anchor text)
  • و ...

جمع بندی: استخوان بندی SEO بر روی صفحه

شما نیاز ندارید تا ساعت ها بر روی تولید یک محتوی سخت و باکیفیت کار کنید، زیبایی استخوان بندی صفحه است که می تواند به شما یاری بیشتری بکند. بنابراین در یک صفحه وب باید موارد زیر را داشه باشد:

1. یک عنوان قوی که کل موضوع را دربرگیرد.

2. یک مقدمه که مفهوم صفحه را پوشش دهد.

3. محتوی به صورت عناوین فرعی موضوع بندی شود.

4. بیان کردن جنبه های مختلف موضوع و پاسخ دادن به پرسش های مرتبط.

5. تهیه منابع دیگر (لینک های داخلی) و لینک های خارجی از مطالب مرتبط.

صفحه شما نباید خسته کننده و بی روح باشد. بعضی از سایت های اینترنت از تکنیک های بالا استفاده می کنند و سایتی پویا و جذاب را بوجود می آورند.

بیشتر بخوانید:

  • آموزش سئو؛ آشنایی با اصطلاحات مهم و ثبت سایت در گوگل
  • آموزش سئو؛ بهینه سازی محتوای سایت، عکس و نسخه موبایل
  • آموزش سئو؛ آنالیز سایت و رفتار کاربران و ترفندهای سئو

امیدواریم که از این مطلب استفاده کافی را برده باشید، اگر سوال یا ابهامی درباره مطالب مرتبط با سئو و بهینه سازی صفحات وبسایت دارید، افکار خود را در خاتمهی این صفحه در قسمت ارسال نظر با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 194

به "SEO یا سئو چیست؟ (چرا سایت من به سئو نیاز دارد؟)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "SEO یا سئو چیست؟ (چرا سایت من به سئو نیاز دارد؟)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید