آسیب های اجتماعی و فرهنگی مصرف بی رویه مواد نیروزا

به گزارش پرشین بلاگ، دکتر بیگلری اطهار کرد: در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر مصرف بی رویه دارو های نیروزا و مکمل های ورزشی هستیم که علاوه بر عوارض جدی برای سلامت مصرف کنندگان، موجب بروز آسیب های اجتماعی و فرهنگی هم می شود.

آسیب های اجتماعی و فرهنگی مصرف بی رویه مواد نیروزا

به گزارش خبرنگاران کرماشاه؛ دبیر کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه اظهار کرد: روح ورزش یعنی در سایه ورزش سلامتی و شادابی ایجاد شود، از افسردگی جلوگیری کند و مانعی برای بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون باشد.

وی افزود: 90 درصد افراد برای بهره مندی از فواید، اقدام به انجام ورزش می کنند که همان تغذیه معمولی برای این افراد مناسب است و نیازی به استفاده از مکمل های ورزشی نیست.

دکتر بیگلری گفت: تنها ده درصد ورزشکاران که به صورت حرفه ای و قهرمانی ورزش می کنند برای تامین پروتیین مورد نیاز بدنشان در ورزش های سنگین نیازمند استفاده از مکمل ها هستند آن هم تنها با دستور پزشک و زیر نظر کارشناس تغذیه باید از داروخانه ها تهیه شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی به نام دیده بان سلامت، شرایط سلامت جامعه را رصد می کند که در این بررسی ها شاهد افزایش غیر متعارف سو مصرف مواد نیروزا هستیم.

دبیر کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه شرح داد: برخی از این مکمل هابه صورت غیر قانونی، تقلبی و خارج از داروخانه تهیه می شود که این نگرانی ما را دو چندان کرده چرا که جان مصرف کنندگان را تهدید می کند.

بیگلری گفت: همچنین استفاده بی رویه از مواد نیروزا به نام یک مطالبه عمومی از سوی خانه مشارکت مردم در سلامت مطرح است که نگرانی هایی را برای خانواده ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: استفاده از مکمل های نیروزا افزایش بیماری های قلبی و عروقی، ایجاد لخته خون، سرطان ها، ناباروری و عقیمی در قشر مولد و بیماری های کبدی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد و سوء مصرف مواد نیروزا و مکمل های ورزشی موجب مرگ زودرس افراد زیر 40 سال می شود.

بیگلری گفت: متاسفانه شروع محدودیت های کرونایی خیلی از افراد دست به خرید و فروش مکمل های ورزشی غیر مجاز در فضای مجازی می کنند،علاوه بر این برخی از باشگاه های ورزشی، عطاری ها و حتی آرایشگاه ها اقدام به فروش غیر قانونی این مواد می کنند.

وی همچنین گفت: این مواد دارای هورمون های انابولیک، محرک ها، کورتون ها و حتی هورمون های حیوانی هستند که متاسفانه سلامت جامعه هدف یعنی نوجوانان، جوانان، دانشجویان و بانوان را نشانه گرفته اند.

بیگلری افزود: تغییر خلق و خو، بیماری های روانی، نزاع و رفتار های نا به هنجار از عوارض دیگر مصرف دارو های نیروزا است که علاوه بر تهدید سلامت فرد، جامعه را هم به خطر می اندازد.

دبیر کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه اظهار کرد: انشگاه علوم پزشکی به نام دیده بان سلامت در مورد این موضوع به نام یک مطالبه سلامت محور با اداره ورزش و جوانان متولی اصلی نظارت بر مکمل های ورزشی، استانداری کرمانشاه و پلیس فتا تفاهم نامه همکاری امضاء کرده است که در این رابطه علاوه بر ارائه برنامه های آموزشی نیاز است اهرم قانونی برای کاهش آسیب های مواد نیروزا به کار گرفته شود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 430

به "آسیب های اجتماعی و فرهنگی مصرف بی رویه مواد نیروزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های اجتماعی و فرهنگی مصرف بی رویه مواد نیروزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید