آشنایی با انواع هواپیماهای جنگی

به گزارش پرشین بلاگ، هواپیماهای جنگنده | War planes

یکی از استفاده هایی که از هواپیماها می گردد برای کاربردهای نظامی و جنگی است. هواپیماهای جنگنده صرفا همواره برای جنگ به کار برده نمی شوند اما از لحاظ کارایی و بُرد پرواز کاملا برای مقاصد جنگی طراحی شده اند. ما امروز می خواهیم تا در این مطلب برای شما هواپیماهای جنگنده را مورد برسی قرار دهیم و بشناسیم پس با ما در خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با انواع هواپیماهای جنگی

هواپیمای جنگی

بهتر است قبل از معرفی این هواپیماها، به صورت کلی برای شما پیش زمینه ای درباره هواپیمای جنگی ایجاد نماییم. از جمله تعاریف غالبی که برای همه هواپیماهای جنگنده ارائه می گردد این است که: هواپیمای جنگنده یا هواپیمای شکاری نوعی هواگرد نظامی با سرعت بالا و مانورپذیری بسیار زیاد است و از سلاح هایی برای از میان بردن هواپیماهای دشمن برخوردار است.

اصلی که برای ساخت هواپیماهای جنگنده وجود دارد این است که جنگنده ها در درجه اول برای تضمین کنترل فضای هوایی طراحی می شوند. جنگنده ها در مقایسه با هواپیماهای نظامی دیگر اندازه کوچکی دارند، آن ها به جنگ هوایی با هواپیماهای دیگر پرداخته و بمب افکن های دشمن را سرنگون می نمایند و مأموریت های تاکتیکی متنوع دیگری را انجام می دهند.

تاریخچه هواپیماهای جنگی

فراوری هواپیمای جنگنده از اوایل جنگ دنیای اول شروع شد و در ابتدا با بدنه های چوبی و سطح پارچه ای ساخته می شدند. ابتدا از آن ها به عنوان هواپیمای دیده بان برای هدایت توپخانه استفاده می شد اما، خیلی زود معین شد که می توان آن ها را مسلح نموده و برای نبرد با هواپیماهای دشمن و مأموریت های تاکتیکی دیگر از آن ها استفاده کرد. در اواخر جنگ جنگنده هایی چون فوکر دی 7 آلمان (Fokker D.VII) و اسپاد فرانسه (SPAD) به سرعت 215 کیلومتر در ساعت دست یافتند. دنیا در جنگ دنیای دوم شاهد جنگنده های تمام فلزی بود که به سرعت هایی فراتر از 750 کیلومتر در ساعت رسیده و قابلیت پرواز در ارتفاع 11 تا 12 هزار متری سطح دریا را داشتند.

با سرانجام جنگ دنیای دوم عصر جت های جنگنده فرا رسید و این جنگنده های تازه وارد کادر شدند. فراوری جنگنده هایی با موتور جت در اواخر جنگ در هر 2 جبهه متفقین و متحدین شروع شد اما دیرتر از آن وارد جنگ شدند که نقش مؤثری در آن ایفا نمایند. جت های جنگنده ای چون اف-86 سیبر (F-86 Sabre) آمریکایی ها و میگ- 15 (MiG-15) روس ها در جنگ کره به طرز مؤثری مورد استفاده قرار گرفتند. از آن موقع تا به امروز جنگنده های متفاوتی برای نقش های جنگی خاصی طراحی شده اند.

جنگنده های رهگیر به گونه ای طراحی و مسلح می شوند که برای رهگیری، شکست دادن یا فراری دادن جنگنده ها و بمب افکن های دشمن مناسب باشند. جنگنده های برتر هوایی باید از برد عملیاتی بالایی برخوردار باشند تا در عمق قلمرو دشمن حرکت نموده و جنگنده های دشمن را نابود نمایند. بسیاری از جنگنده ها از قابلیت های ثانویه حمله به اهداف زمینی با استفاده از انواع بمب و موشک هوا به زمین برخوردار هستند و در نقش جنگنده بمب افکن از آن ها استفاده می گردد. هواپیماهای جنگنده امروزی دارای سامانه های پیشرفته الکترونیکی برای ردگیری هدف های دشمن و جنگ الکترونیک و هدف گیری هم زمان چند هدف هستند.

معروف ترین جنگنده های دنیا

  • جنگنده Boeing F/A

در بین هواپیماهای جنگنده هواپیمای بوئینگ Boeing F/A 18 E/F Super Hornet یک جنگنده چند منظوره است که به وسیله شرکت مک دانل داگلاس طراحی و ساخته شده است. این هواپیمای جنگی در سال 1995 میلادی فراوری شد و اولین پرواز آن در 29 نوامبر 1995 میلادی صورت گرفت. در حال حاضر نیروی دریایی استرالیا از این جنگنده استفاده می نمایند. کشوری که این جنگنده را ساخت، بودجه ای برابر با 4809 بیلیون دلار صرف ساخت این هواپیما نموده است و این قیمت نشان می دهد که ساخت این هواپیما برای این کشور تا چه اندازه مهم بوده است. حداکثر سرعت این هواپیما 1915 کیلومتر بر ساعت است و اندازه صعود این هواپیما نیز 44.88 فوت در دقیقه است.

  • جنگنده Dassault Rafale

یکی از هواپیماهی جنگی که بسیار معروف است،Dassault Rafale است که یک جت چند منظوره است که در فهرست 10 جنگنده برتر قرار گرفته است. این جنگنده به وسیله شرکت حمل و نقل هوایی داسو ساخته شده است. این هواپیمای جنگی یک هواپیمای دو موتوره است و یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ شناخته شده است. این هواپیما می تواند به صورت هم زمان 40 هدف را شناسایی کند و 4 هدف را به صورت هم زمان با هم منفجر کند. این هواپیمای جنگی در حال حاضر در نیروی هوایی فرانسه، قطر، هند و مصر استفاده می گردد. در سال 2016 نسخه جدیدی از این هواپیمای جنگی بازسازی شده است. حداکثر سرعت آن نیز 1390 کیلومتر بر ساعت است.

  • جنگنده Eurofighter Typhoon

هواپیمای Eurofighter Typhoon یکی از هواپیماهای جنگنده است که از پیشرفته ترین جنگنده های دنیا می باشد و به عنوان یک جنگنده چند منظوره است.4 جالب است بدانید که کشور اروپایی یعنی انگلستان، آلمان ایتالیا و اسپانیا در ساخت این جنگنده همکاری داشته اند. اولین پرواز این جنگنده در سال 1994 اجرا شده است و حداکثر سرعت این جنگنده نیز 1470 کیلومتر بر ساعت است.

  • جنگنده Sukhoi Su-35

احتمالا یکی از اسامی که از بین هواپیماهای جنگنده تا به حال در اخبارها زیاد به گوش شما رسیده است، هواپیمای سوخو است. سوخو SU-35 از پیشرفته ترین جنگنده های هوایی است که در انجمن Komsomolsk طراحی و ساخته شده است. این جنگنده چند منظوره از بسیاری از جهات ممتاز و برتر است. اولین پرواز این جنگنده در ژوئن 1988 میلادی اجرا شده است. هزینه تخمین زده شده برای ساخت این جنگنده 40 تا 60 بیلیون دلار است. این جنگنده می تواند حداکثر وزن 8 هزار کیلوگرم را حمل کند و موتور های قدرتمند این جنگنده در پرواز های طولانی بسیار مناسب عمل می نماید.

  • جنگنده F-35 Lightning II

هواپیمای F-35 یک جنگنده فوق سریع است که از جمله جنگنده های چند منظوره است. این جنگنده معروف به وسیله لاکهید مارتین ساخته شده است. اولین پرواز آن در 15 دسامبر 2006 اجرا شده است. از مصرف نمایندگان این جنگنده می توان به نیروی هوایی خیلی از کشورها علی الخصوص انگلیس اشاره نمود. این سلاح یکی از گران ترین سلاح های نظامی در طول تاریخ است که هزینه خرید آن چیزی برابر با 163 بیلیون دلار بوده است.

  • جنگنده یF-15 Eagles

هواپیمای F-15 Eagles یک جنگنده برتر است که در تاریخ 9 ژانویه 1976 میلادی برای اولین بار پرواز نموده است. این هواپیمای جنگنده دارای موتور دوگانه است. در حال حاضر ارتش کشورهایی مانند ژاپن از این جنگنده برخوردار می باشند و کشور سازنده آن، این جنگنده را به کشور های ذکر شده صادر می نماید. حداکثر سرعت این هواپیما 1450 کیلومتر بر ساعت است.

  • جنگنده یF-22

نوبتی هم که باشد، نوبت به F-22 می رسد. این جنگنده به عنوان یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده دنیا شناخته می گردد. در واقع می توان گفت که بهترین جنگنده دنیا در حال حاضر، F-22 است که به وسیله لاکهید مارتین طراحی شده است. این هواپیمای جنگی دارای دو موتور است و از نسل هواپیماهای مافوق صوت است و دارای قابلیت مانور جنگی نیز می باشد. اولین پرواز F-22 در 7 سپتامبر 1997 میلادی اجرا شده است و هزینه ساخت آن نیز چیزی برابر با 150 میلیون دلار برآورد شده است. حداکثر سرعت این هواپیما 1963 کیلومتر بر ساعت است.

  • جنگنده یSaab JAS 39 Gripen

هواپیمای Saab JAS 39 Gripen یک هواپیمای جنگنده چند منظوره است که به وسیله شرکت سازنده هواپیمایی ساب پیشرفته است. این هواپیما بسیار سبک وزن است و یک هواپیمای جنگی تک موتوره است. این هواپیمای جنگی از آخرین فناوری های روز در سیستم خود بهره برده است و ماموریت هایی نظیر دفاع هوایی، رهگیری، حمله زمینی و شناسایی را انجام می دهد. این هواپیما توانایی حمل بار با وزن حداکثر 14 هزار کیلوگرم را دارد و با سرعت 3304 کیلومتر بر ساعت حرکت می نماید اولین باری که با استفاده از این هواپیما جا به جا شده است در 9 دسامبر 1988میلادی بوده است و در نیروی هوایی سوئد، آفریقای جنوبی، جمهوری چک و نیروی هوایی مجارستان از این هواپیما استفاده شده است.

  • جنگنده F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighting Falcon یک جنگنده بسیار سبک در بین هواپیماهای جنگنده است که از مدل قبلی خود یعنی جنگده های F-15 نیز سبک تر است. این هواپیما در سال 1973 میلادی ساخته شده است و اولین پرواز آن نیز در سال 1974 اجرا شده است. این جنگنده به وسیله نیروی هوایی 25 کشور تا به الان استفاده شده است و حداکثر سرعت آن 1470 کیلومتر بر ساعت است.

  • جنگنده Mikoyan MiG-31

یکی از هواپیماهای جنگنده دیگری که می خواهیم به شما می خواهیم به شما معرفی نماییم، هواپیمای جنگنده Mikoyan MiG-31 می باشد. این جنگنده در واقع یک هواپیمای رهگیر است و از سریع ترین جنگنده های حال حاضر در دنیا است. این هواپیمای جنگی در طی سال های 1994-1975 میلادی به وسیله میکویان طراحی شده است.

این هواپیما در حال حاضر در نیروی هوایی روسیه و قزاقستان استفاده می گردد. این هواپیمای جنگی برای اولین بار در 16 سپتامبر 1975 میلادی پرواز کرد. بیشترین سرعت این هواپیما در بالاترین ارتفاع 3 هزار کیلومتر بر ساعت است.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 722

به "آشنایی با انواع هواپیماهای جنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع هواپیماهای جنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید