افزایش احتمال خطر مارگزیدگی با هوای گرم تر! ، چطور خودمان را نجات دهیم؟

به گزارش پرشین بلاگ، تهدیدها و خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی، یکی یکی خود را نشان می دهند: احتمال گزیده شدن به وسیله مارهای سمی در حال افزایش است.

افزایش احتمال خطر مارگزیدگی با هوای گرم تر! ، چطور خودمان را نجات دهیم؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس الرت، یک مورد دیگر هم به فهرست تهدیدها و خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی اضافه شد. یک مطالعه تازه نشان می دهد که با گرم تر شدن هوا، احتمال گزش مارهای سمی بیشتر می گردد.

این مطالعه در جورجیا در ایالات متحده انجام شد؛ ایالتی که 17 گونه از مارهای سمی را در خود جای داده است، اگرچه تنها هفت گونه از آن ها برای انسان خطرناک هستند. این مطالعه نشان می دهد که هر درجه سانتیگراد افزایش دما به طور میانه منجر به افزایش نزدیک به 6 درصدی مارگزیدگی می گردد.

مارها به تغییرات آب و هوای فصلی واکنش نشان می دهند و در زمستان وارد حالت خواب زمستانی می شوند که به بروماسیون شناخته می گردد، بنابراین این نتایج احتمالا قابل انتظار است و بعلاوه با یافته های مطالعات قبلی مطابقت دارد.

نواه اسکورونیک، دانشمند محیط زیست و سلامت از دانشگاه اموری در جورجیا می گوید: ما چیز زیادی در خصوص اینکه چگونه آب وهوا - به معنی تغییرات کوتاه مدت در هواشناسی - باعث تعامل انسان و مار می گردد، نمی دانیم. تا حدی به این علت که بسیاری از مارگزیدگی های خطرناک در مکان هایی اتفاق می افتند که اطلاعات خوبی در خصوص علل بیماری و مرگ و میر وجود ندارد. این مطالعه نشان می دهد که ما می توانیم در خصوص الگوهای مارگزیدگی حتی با داده های نسبتا میانه و با استفاده از روش های اپیدمیولوژیک شناخته شده چیزهای زیادی بفهمیم.

اسکورونیک و بقیه تیم 3908 گزارش بیمارستانی مربوط به نیش مارهای سمی از سال 2014 تا 2020 را آنالیز کردند. در حالی که تابستان ها در مجموع بیشترین تعداد مارگزیدگی وجود داشت، اما در واقع در فصل بهار بود که قوی ترین رابطه بین دما و مارگزیدگی مشاهده شد. به گفته محققان، این احتمال وجود دارد که دمای بالاتر در تابستان باعث تنبلی مارها گردد.

توسعه منطقه ها شهری احتمال عبور این خزندگان از محل زندگی انسان ها را افزایش می دهد. طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، سالانه بیش از 5 میلیون مورد مار گزیدگی وجود دارد و عامل مرگ 138000 نفر در سال است. زهر مار می تواند باعث مسائل متعددی چون قطع عضو و سایر ناتوانی های دائمی گردد.

بیشتر بخوانید:

  • تغییر ترسناک رنگ اقیانوس ها در اثر گرم شدن زمین | حیات زمین در معرض خطر است

لارنس ویلسون، هرپتولوژیست از دانشگاه اموری، می گوید: عامل کلیدی برای کاهش برخوردهای خطرناک، آموزش است. به مردم بیاموزید که بدانند مارها به چه زیستگاه هایی علاقه دارند (مثلا مکان هایی با پوشش زمین متراکم) و آنها می توانند مراقب چنین زیستگاه هایی باشند.

مارها و انسان ها می توانند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند، حتی مارهای سمی. به شرطی که به زیستگاه ها و نیازهای آن ها احترام بگذاریم.

این تحقیق در GeoHealth منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 تیر 1402 بروزرسانی: 28 تیر 1402 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 963

به "افزایش احتمال خطر مارگزیدگی با هوای گرم تر! ، چطور خودمان را نجات دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش احتمال خطر مارگزیدگی با هوای گرم تر! ، چطور خودمان را نجات دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید