با این کابل فیبر نوری کل اینترنت را در چند ثانیه دانلود کنید

به گزارش پرشین بلاگ، تصور کنید سرعت اینترنتی معادل با پهنای باند همه کاربران در دنیا داشته باشید یا تصور کنید بتوانید کل اینترنت را در کمتر از چند ثانیه دانلود کنید.

با این کابل فیبر نوری کل اینترنت را در چند ثانیه دانلود کنید

این سرعتی است که دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک در شهر کپنهاگ به آن دست پیدا کردند. آن ها با استفاده از یک تراشه فتونیک و یک کابل فیبر نوری، پیروز به ثبت رکورد انتقال اطلاعات 1.84 پتابیت بر ثانیه شدند. این شاهکار علمی در یک مسافت 7.9 کیلومتری (4.9 مایل) اجرا شده است.

برای درک این سرعت انتقال اطلاعات، باید بدانید در طول روز، میانگین پهنای باند اینترنت مورد استفاده به وسیله کل جمعیت دنیا حدود یک پتابیت بر ثانیه است.

با افزایش روزافزون حجم اطلاعاتی که در اینترنت برای تجارت، تفریح و دانلود یا به روزرسانی نرم افزار منتقل می گردد؛ شرکت های زیرساخت همواره در پی راه چاره های جدیدی برای افزایش پهنای باند موجود هستند. بنابراین، سرعت 1.84 پتابیت بر ثانیه، برایشان مجذوب نماینده خواهد بود و بسیار بیشتر از سرعت یک کابل فیبر نوری استاندارد است.

نحوه انتقال 1.84 پتابیت اطلاعات در یک ثانیه

فناوری تراشه های فتونیک برای اهداف انتقال داده های نوری بسیار نویدبخش و مفید هستند؛ چون هر دوی پردازنده و کابل از جنس نور بوده و سازگاری بالایی با یکدیگر دارند.

بیشتر بخوانید:

نشریه New Scientist در تازه ترین شماره خود، مقاله ای درباره رکوردشکنی دانشمندان دانمارکی در انتقال اطلاعات چاپ نموده و دقیقا نحوه کار تراشه فونیک و کابل فیبر نوری آن ها را تشریح می نماید.

در مرحله نخست، جریان داده مورد استفاده در این آزمایش به 37 خط مجزا تقسیم شده است و هریک از رشته کابل فیبر نوری متفاوتی استفاده می نمایند. هریک از این 37 خط جریان داده نیز خودشان به 223 قطعه داده مجزا براساس منطقه ها مختلف طیف نوری تقسیم می شوند.

چیزی که اجازه چنین کاری را می دهد؛ یک شانه فرکانسی است که در آن داده ها در رنگ بندی مختلف، به طور همزمان و بدون تداخل با جریان های دیگر، منتقل می شوند.

بیشتر بخوانید:

به عبارت دیگر، یک سیستم انتقال داده های چندگانه با طول موج و فضای بسیار موازی ایجاد شده است. این تقسیم بندی ها، توان بالقوه داده های انتقالی به وسیله یک کابل فیبر نوری را افزایش می دهد.

آزمایش و تایید انتقال داده 1.84 پتابیتی بر ثانیه اصلا آسان نیست؛ چون هیچ کامپیوتری نمی تواند چنین حجم عظیمی از داده ها را دریافت یا ارسال کند و هرگز پیروز به ذخیره آن ها نمی گردد.

بنابراین، تیم تحقیقاتی به روش ارزیابی ظرفیت پهنای باند هر کانال به طور جداگانه و بعد محاسبه ظرفیت کل پهنای باند استفاده کردند.

کل سیستم به مقدار یک جعبه کبریت

در عمل، یک تراشه فتونیک، یک لیزر نوری را به فرکانس های زیادی تقسیم می نماید و مقداری پردازش برای کدگذاری هریک از 37 جریان داده نوری احتیاج دارد. برای این منظور باید یک دستگاه پردازش نوری تقریبا به مقدار یک جعبه کبریت ساخته گردد؛ چیزی مشابه دستگاه های انتقال لیزر نوری تک رنگ فعلی که در صنعت مخابرات استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید:

محققان می گویند این دستگاه پردازش نوری باید در خود تراشه ادغام گردد و البته احتیاج به دستگاه دیگری برای رمزنگاری اطلاعات هست که باید باید در تراشه فتونیک به صورت SoC قرار گیرد. کل این سیستم باید به مقدار یک قوطی کبریت گردد.

محققان دانمارکی به آینده این فناوری و رسیدن به چنین سرعت هایی در انتقال اطلاعات، بسیار امیدوار هستند. در گذشته، دانشمندان دیگری هم به سرعت انتقال اطلاعات 1.66 پتابیت بر ثانیه رسیدند ولی هنوز وارد فاز اجرایی و تجاری سازی نشده است.

دانشمندان ژاپنی در تابستان سال جاری به رسیده و آن را تا حدود زیادی قابل اجرا به وسیله همین کابل های فیبر نوری استاندارد موجود در بازار دانستند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 2 آبان 1401 بروزرسانی: 2 آبان 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 849

به "با این کابل فیبر نوری کل اینترنت را در چند ثانیه دانلود کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این کابل فیبر نوری کل اینترنت را در چند ثانیه دانلود کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید