آنالیز فراری 250 جی تی برلینتا؛ شاهکار آقای انزو فراری

به گزارش پرشین بلاگ، کارخانه فراری سرگذشت پرماجرایی دارد. انزو فراری با تلاشی بی وقفه توانست خودروهایی بسازد که حتی اگر با برند فراری دشمن باشید نمی توانید آن ها را نادیده بگیرید. فراری مثل بیشتر کارخانه های مشابه، کار خود را با ساخت ماشین های مسابقه ای شروع کرد و اندک اندک به حوزه های دیگر خودرو وارد شد و آخر الامر به ساخت اتومبیل های جاده ای پرداخت.

آنالیز فراری 250 جی تی برلینتا؛ شاهکار آقای انزو فراری

خودروهای فراری هواداران متعصبی از سراسر جهان دارند و به هیچ روی نمی توان فهرستی از خودروهای تاثیرگذار تهیه کرد و کمینه دو، سه مقام را به فراری اختصاص نداد. بسیاری از تجربیات و ساخته های فراری الهام بخش و راهگشای خودروسازان دیگر شده است.

انزو فراری؛ بنیانگذار کمپانی فراری

انزو فراری بنیان گذار شرکت فراری از ابتدا تحصیل را رها کرد و در پی آرزویش رفت؛ او می خواست راننده پیروز اتومبیل های مسابقه ای گردد. انزو فراری در برخی از مسابقات محلی و ملی ایتالیا پیروزیت هایی به دست آورد. در پی یکی از این پیروزی ها در جون 1923 در رِوِنای ایتالیا او، کنتس پائولینا مادر خلبان افسانه ای، کنت فرانچسکو باراکا را دیدار کرد. کنتس از او خواست نشان فرانچسکو را که اسبی قرمز بود بر خودروی خود نقش کند تا همچون فرانچسکو برای او شانس بیاورد و انزو نقش اسبی سیاه را به نشانه ادای احترام به مرگ فرانچسکو باراکا، بر روی سپری با رنگ زمینه زرد، که رنگ زادگاه انزو فراری یعنی مودِنا بود، برای نشان برگزید و بعدها همین نشان، مورد استفاده اسکودِریا فراری و با تغییراتی، مورد استفاده کارخانه فراری نهاده شد.

در عمل، انزو فراری راننده خیلی پیروزی از کار درنیامد اما وقتی بخت خود را در جایگاه مدیر تیم آلفارومئو آزمود، نتیجه عالی بود. پس از آن از آلفارومئو جدا شد و تیم فراری را پایه گذاری کرد. آن ها در کارگاه فراری خودروهای مسابقه ای آلفارومئو را ارتقا می دادند و با همین خودروها تبدیل به تیمی پیروز شده بودند. انزو فراری با تعهد توقف کار تیم فراری برای حداقل چهار سال با سمت مدیر خودروهای مسابقه ای به آلفارومئو بازگشت و تا سرانجام تعهد کارخانه فراری به فراوری قطعات هواپیما پرداخت.

بیشتر بخوانید: آنالیز تاکر 48؛ یک تنه در مقابل سه تفنگدار

در سال 1940، فراری اولین خودروی مسابقه ای خود Tipo 815 را روی پلت فرمی از فیات ساخت و پس از آن و با کوشش مستمر انزو فراری، کارخانه فراری اولین فراوری خود را در سال 1947 عرضه کرد؛ خودروی مسابقه ای S125 با موتور یک و نیم لیتری V12 زیبا و پرسرعت. در سال 1949 با ساخت ماشین Ferrari 166 Inter اولین خودروی گراند تور (به ایتالیایی گرن توریسمو) خود را ساخت. پسوند GT که پس از نام بسیاری از فراوریات معروف کارخانه های بزرگ خودروسازی آمده، معرف گروهی از خودروهای لوکس با قدرت موتور و سرعت بسیار زیاد است.

نمای داخلی فراری 250 جی تی برلینتا

فراری جی تی 250 برلینتا مدل 1960 از همین خودروهای لوکس پرسرعت است. یکی از پیروز ترین مدل های فراری، سری 250 است که در نسخه های بسیار متنوعی و از 1953 تا 1964 بی وقفه فراوری شد. چهارده مدل فراری 250 و دو مدل اروپا و اکسپورت از آن جمله هستند. طراحانی که با فراری همکاری داشته اند نیز مدل هایی بر مبنای این خودروی زیبا ارائه نموده اند. پینین فارینا یکی از این طراحان است که روی مدل 250 کار نموده و نتیجه ای درخشان به دست داده است.

نمای پشتی فراری 250 جی تی برلینتا

شاید بتوان فراری جی تی 250 برلینتا 1960 را یکی از پیروز ترین نمونه های همکاری فراری و پینین فارینا دانست. این مدل خاص که به SWB (مخفف Short Wheel Base) معروفیت دارد، کوتاه تر از مدل اصلی جی تی 250 است و در نتیجه، تسلط راننده و احاطه او بر ماشین بیش از مدل اصلی است.

بدنه فراری جی تی 250 برلینتا با چراغ های گرد بیرون زده، جلو پنجره مشبک و ظریف جلو، شکاف زیبای تعبیه شده روی در موتور و شکاف های ظریف دیگر روی گلگیرهای جلو و عقب در منتهای زیبایی است. داخل ماشین نیز در نهایت هنرمندی طراحی و دو جایگاه سرنشین با پوشش چرم و دوختی ظریف و عقربک های روی داشبورد و سرعت سنج بسیار زیبا ساخته شده اند.

بیشتر بخوانید: آنالیز بوگاتی تایپ 57 SC

موتور این ماشین سه لیتر گنجایش دارد و از نوع V12 است. فراری 250 در مسابقات 24 ساعته له مانز سال 1960 قهرمان شد و رده های اول و دوم و چهارم تا هفتم را به خود اختصاص داد! برخی از مدل های فراری 250 در حراجی ها به قیمت میلیون ها دلار معامله می شوند و مجموعه داری نیست که آرزوی داشتن یکی از این خودروها را نداشته باشد.

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت خبرنگاران مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 797

به "آنالیز فراری 250 جی تی برلینتا؛ شاهکار آقای انزو فراری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فراری 250 جی تی برلینتا؛ شاهکار آقای انزو فراری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید