جدیدترین قیمت گوشت و مشتقات دام

به گزارش پرشین بلاگ، قیمت گوشت در بازار اگرچه نسبت به هفته گذشته تغییرات جزئی داشته، اما قیمت مشتقات دام بالا رفته است، بسیاری از فراوری کنندگان و بازار در انتظار رویکرد تازه وزارت جهاد کشاورزی با سرپرستی تازه هستند.

جدیدترین قیمت گوشت و مشتقات دام

به گزارش فارس، قیمت گوشت نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی در بازار نداشته، اما قیمت مشتقات دام بسیار گران تر شده است به طوری که دنبه گوسفندی که چند ماه پیش کیلویی 80 هزار تومان بود اکنون به 290 هزار تومان رسیده است، قیمت سایر مشتقات دامی هم رشد زیادی داشته است، قیمت گوشت هم اگرچه نوسان کمتری داشته، اما همچنان اقشار میانه و روبه پایین جامعه قدرت خرید با چنین قیمت هایی را ندارند.

گزارش میدانی از سطح بازار تهران نشان می دهد که ران گوسفند کیلویی 440 هزار تومان و ران گوساله کیلویی 348 هزار تومان عرضه می گردد.

قیمت گوشت منجمد کیلویی 285 هزار تومان و قیمت گوشت چرخ نموده کیلویی 258 هزار تومان است، قلوه گاه گوساله هم کیلویی 250 هزار تومان فروخته می گردد.

قیمت گوشت گوساله و گوسفند و مشتقات دام در جدول زیر بر اساس مشاهدات خبرنگار ما نشان داده می گردد.

دو نکته مثبت و منفی در بازار گوشت در آینده

نخست اینکه با رسیدن فصل بهار دامداران دام پرواری خود را بیشتر عرضه بازار می نمایند و این نکته مهمی است که می تواند منجر به کاهش قیمت گردد.

علاوه بر آن با چرای دام سبک در مراتع هزینه فراوری هم پایین می آید و حاشیه سود فراوری نماینده بیشتر می گردد.

دوم؛ گرانی نهاده در ماه های گذشته فراوری نمایندگان دام را تحت فشار قرار داده و آن ها تعداد دام های خود را کم نموده و یا تعدادی کار دامداری را رها نموده اند که این مسئله می تواند به کاهش عرضه منجر گردد.

آنالیز شهرستان ها تایید می نماید که تعداد دامدارانی که دام خود را کم نموده و یا این شغل را رها نموده اند کم نیست.

رویکرد تازه وزارت جهاد کشاورزی با سرپرستی تازه

باید منتظر ماند که رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در دوره تازه که سرپرست تازهی برایش معرفی گردید چه خواهد بود؟ روز گذشته سید محمد آقا میری رئیس سازمان دامپزشکی به سرپرستی این وزارتخانه معرفی گردید.

شاید گرانی مرغ و گوشت یکی از بارزترین علت برکناری وزیر قبلی آقای ساداتی نژاد بود و اکنون باید دید که در دوره تازه چه راه چاره هایی برای بازار مواد غذایی و سفره 85 میلیون نفر وجود خواهد داشت.

بدون شک پاشنه آشیل پیروزیت در بازار مرغ، تامین نهاده مقرون به صرفه و به موقع و نیز مدیریت مناسب بر فراوری است.

مسائل دامداران حل گردد

در حال حاضر بخش دامداری کشور با مسائلی دست و پنجه نرم می نماید که تا رفع نگردد مسائل بازار و قیمت هم حل نخواهد شد.

سیروس روستا رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران استان فارس به افزایش مسائل نقدینگی دامداران برای تأمین هزینه های فراوری اشاره می نماید و می گوید: افزایش قابل توجه هزینه های فراوری صنعت دامپروری را با مسائل پیچیده ای روبرو نموده است.

وی با بیان اینکه گرانی و نبود نهاده های دامی دامداران را کلافه نموده است، عنوان می نماید: امروز عدم توان مالی دامداران برای تأمین نهاده های خوراک دام تبدیل به اصلی ترین مشکل آن ها در ادامه فراوری شده است. افزایش قیمت نهاده های خوراک دام، بالا رفتن هزینه های فراوری را باعث شده است و این در حالی است که بعضی نهاده ها مانند سویا که تأمین آن از جمله تعهدات دولت است نایاب شده است.

دامداری ها با ظرفیت کمتر فعالیت می نمایند

وی با اشاره اینکه قیمت خرید سویا برای دامداران هیچ توجیه مالی ندارد، می گوید: متأسفانه دخل و خرج دامداری ها به هم نمی خورد و جور نیست. از این رو بسیاری از دامداری های استان طی سال گذشته تعطیل شده و بسیاری نیز در حال حاضر در حال جمع آوری واحد های فراوریی خود هستند و این در شرایطی است که واحد های فعال نیز با ظرفیتی پایین تر از ظرفیت واقعی در حال فعالیت هستند.

پرداخت بهای شیر خام با چک های دو ماهه

روستا می گوید: پرداخت بهای شیر خام به وسیله کارخانه های لبنی به دامداران با چک های دو ماهه یا بیشتر انجام می گردد و این موضوع نیز یکی از دلایل نبود نقدینگی برای خرید نهاده های خوراک دام است.

بدیهی است که وزارت جهاد کشاورزی با سفره 85 میلیون نفر سرو کار دارد و هرگونه ضعف در تامین مواد غذایی و گرانی آن به تعداد کل جمعیت کشور مخاطب د ارد، بنابراین ضعف ها زود دیده می گردد و سریع سر وصدا می نماید سرپرست تازه وزارت جهاد کشاورزی برای اینکه در ادامه راه پیروز باشد باید از خطا های گذشته درس بگیرد و ضعف ها را رفع کند در این راستا فراوری باید برای فراوری نماینده سودآور باشد، هزینه های فراوری کاهش یابد، سیستم بازار رسانی و نظارت بر بازار تقویت گردد و از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی استفاده گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 فروردین 1402 بروزرسانی: 24 فروردین 1402 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 923

به "جدیدترین قیمت گوشت و مشتقات دام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین قیمت گوشت و مشتقات دام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید