دادگری از ویژگی های مهم پهلوانان شاهنامه است

به گزارش پرشین بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، نخستین جلسه از فصل سوم درس گفتارهای شاهنامه با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار گردید.

دادگری از ویژگی های مهم پهلوانان شاهنامه است

یوسفعلی میرشکاک در این جلسه گفت: منوچهر یکی از پادشاهان پیشدادی و از تبار فریدون است که به کین خواهی نیای خویش ایرج، سلم و تور را کشت. منوچهر به کین ایرج نیای خویش، به همراه پهلوانانی چون قارن پسر کاوه آهنگر، سام نریمان و گرشاسپ بر سپاه سلم و تور تاخت و نخست تور را از پای درآورد، سپس سلم را شکست داد. فریدون سالخورده نیز هنگام مرگ خود، منوچهر را به سام واگذاشت و خود جان به جان آفرین تسلیم کرد. منوچهر 120 سال پادشاهی کرد و هنگام مرگ سلطنت را به پسر خود نوذر سپرد.

میرشکاک درباره نوذر، پسر منوچهر اضافه کرد: به علت بی تدبیری وی ایران دچار شرایط بحرانی شد. پشنگ پادشاه توران پس از اطلاع از مرگ منوچهر، پسر خود افراسیاب را به کین خواهی تور به جنگ ایرانیان فرستاد و در جنگی که در پای حصار دهستان درگرفت، نوذر گرفتار افراسیاب و کشته شد. نوذر دو پسر به نام های طوس و گستهم داشت که به تشخیص بزرگان ایران هیچ یک لایق پادشاهی نبودند.

این شاعر و پژوهشگر با بیان اینکه در شاهنامه سلطنت موروثی نیست و بر اساس توانایی ها، ویژگی های شخصیتی و شایسته سالاری انتخاب می گردد، گفت: دو ویژگی بخشش و دادگری از ویژگی های مهم انتخاب در آیین شهریاری و پهلوانی است که بارها در شاهنامه مورد توجه قرار گرفته است. منوچهر هنگام مرگ حمله تورانیان را پیش بینی و به نوذر توصیه کرد که در هنگام بحران فقط از سام نریمان یاری بطلبد و جز او به هیچ کس اعتماد نکند. نوذر سه بار با افراسیاب جنگید.

وی ادامه داد: پس از درگذشت منوچهر، پشنگ، شاه توران، تصمیم به کین خواهی تور و سلم گرفت که به دست منوچهر کشته شده بودند. سپاهی به فرماندهی افراسیاب به ایران فرستاد. از آن سو وقتی افراسیاب به جیحون رسید خبر به نوذر دادند و سپاهی به فرماندهی قارن به دهستان گسیل کرد و خودش پشت او رفت و در دشتی سراپرده زد. افراسیاب دو تن به نام های شماساس و خزبران را با 30 هزار نفر به زابلستان گسیل کرد که در آنجا مطلع شدند، سام نریمان درگذشته است و زال سرگرم انجام مراسم کفن و دفن سام است. شماساس از این فرصت بهره جست و در نیمروز بر تخت نشست.

سلسله درس گفتارهای شاهنامه، ساعت 17 تا 19 سه شنبه های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه و سخنرانی یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 929

به "دادگری از ویژگی های مهم پهلوانان شاهنامه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادگری از ویژگی های مهم پهلوانان شاهنامه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید