درکه تهران و محله اطراف آن را بهتر بشناسید

به گزارش پرشین بلاگ، درکه تهران قدمتی 1200 ساله دارد. طبق روایت های تاریخی، این محله را امامزاده سید محمد ولی از خاندان امام رضا (ع)، احیا کرد. تا قبل از سکونت سید محمد، این منطقه صعب العبور و خالی از سکنه بود. محله درکه تهران اکنون نامی آشنا برای کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت گردی است. چشم اندازهای فوق العاده و کوچه باغ های سرسبزی در درکه وجود دارد. رفت وآمد به این محله همچنان به سختی میسر می شود و به نوعی مخصوص کوهنوردها و گردشگرها است. به عبارتی نمی توان به راحتی در آن قدم زد. اگر آدرس درکه را دقیق بخواهید، باید به تجریش بروید و سپس راهی ارتفاعات تهران شوید.

درکه تهران و محله اطراف آن را بهتر بشناسید

درکه تهران کجا است؟

اگر اهل طبیعت و کوه نوردی باشید، درکه برایتان جایی آشنا خواهد بود. غیر از این حتما نام درکه را به عنوان جایی خوش آب وهوا شنیده اید. این منطقه در شمال تهران واقع شده است و در تقسیم بندی های شهری از محله های منطقه 1 محسوب می گردد. راستا درکه برای کوه نوردان تازه کار، بسیار مناسب است. راستا شیب داری که از دل کوچه باغ ها می گذرد، عاشقان طبیعت گردی و کوهنوردی را در روزهای تعطیل و جمعه به این منطقه می کشاند. در واقع محلهٔ درکه در دره ای باریک و دراز در دو طرف رودخانهٔ درکه قرار گرفته است. این دره از جنوب به محلهٔ اوین و از شمال، شرق و غرب به کوه های توچال می رسد.

در پی خرید خانه در درکه هستید؟ اینجا کلیک کنید!

نقشه درکه

همان طور که در تصویر زیر می بینید، درکه در شمالی ترین نقطه تهران واقع شده است. سرراست ترین ادرس درکه از سمت میدان تجریش است و بسکمک از طبیعت گردهای تهران، از این راستا به درکه می فرایند. این راستا با طی کردن خیابان های زیر طی می گردد:

ادرس درکه از میدان تجریش

  • خیابان ولیعصر (عج)
  • خیابان مقدس اردبیلی
  • بوار رشید الدین فضل الله
  • خیابان درکه

در تصویر زیر می توانید با بزرگ نمایی و جابه جایی، محل دقیق درکه تهران و محله های اطراف آن را ببینید.

تاریخچه درکه تهران

درکه محل اقامت همراهان امام رضا (ع) در دوران خلافت عباسیان بود. امام زاده سید محمد ولی که چهار نسل از او به امام سجاد (ع) می رسد، به همراه خانواده اش در درکه تهران ساکن شدند. در واقع درکه را این اما مزاده آباد کرد. بسکمک از درکه ای ها خود را نسل ایشان می دانند. تا قبل از ورود امامزاده سید محمد ولی، درکه جایی برای زندگی نبود. راستاهای پرپیچ و خم و درختان تو در تو و تیغ دار عبور و مرور را برای مردم به سختی فراهم می کرد.

شاید بپرسید که امامزاده سید محمد ولی چرا به ایران و درکه آمد. در واقع این داستان به قرن سوم هجری و داستان شهادت امام رضا (ع) به دست مأمون بازمی گردد. مأمون برای همراه کردن ایرانیان که اغلب شیعه بودند، امام رضا (ع) را به اجبار به استان خراسان آورد. در این جریان، امام رضا (ع) به اجبار به همراه خاندانش به ایران آمد. سید محمد ولی هم با خانواده اش و عده ای دیگر از سادات در همان زمان از مدینه به سمت خراسان هجرت کردند؛ اما قبل از ورود به خراسان، خبر شهادت امام رضا (ع) را شنیدند. او به همراه عده ای از شیعیان و خانواده شان از شهر ری به این محل آمدند و در کنار چشمه ای به نام درکه ساکن شدند.

شاید از خود بپرسید که ریشه نام درکه چیست و چرا به این روستای کوچک درکه می گویند؟ در واقع دو روایت برای نام گذاری این محل وجود دارد. عده ای دلیل نام گذاری را این می دانند که روستا در دره ای به نام دره چه (درهٔ کوچک) قرار گرفته است. عده ای دیگر می گویند که قصهٔ این دره به دورانی بازمی گردد که شکارچیان و کوه نشین ها می خواستند از ارتفاعات پر از بلندی و لرف تهران، عبور کنند. آن ها پوششی به نام درگ به کفش هایشان می بستند. درگ دو تکه تختهٔ دراز بود که به شکل راکت و با روکش پوست حیوانات، ساخته می شد. درگ به کوه نشین ها و شکارچیان کمک می کرد که پای شان در برف فرو نرود و قدم های مطمئن تری بردارند. احتمالا همین واژه درگ با مرور زمان در بین مردم، تبدیل به درکه شده است.

محله های مهم درکه

درکه تهران محلی نیست که بگردد در آنجا پیاده روی کرد و به راحتی به ایستگاه اتوبوس و مینی بوس رسید. ازطرفی آن قدر آب وهوا و درختان زیبایی دارد که کمتر این کمبودها به چشم می آید. با آنکه درکه یکی از محله های تهران است؛ اما با ورود به آن احساس خواهی کرد که در دورترین نقطه از تهران قرار دارید. درکه از زیرمحله های بسکمک تشکیل شده است که در ادامه معرفی می کنیم:

  • محله تو ده (مختصر شده توی ده) که قدیمی ترین زیر محلهٔ درکه به شمار می آید. بقعهٔ امامزاده محمد ولی باعث شکل گیری این محله شده است. خانه های سنتی و روستایی درکه که از خبرنگارانهای کاه گلی و سقف های شیروانی ساخته شده اند، در این محله کمتر به چشم می خورد.
  • محله سرچشمه، زیر محلهٔ کوهپایه ای است. قدیم ترها آب این محله از چشمه تامین می شد. به همین دلیل آن را سرچشمه می نامند. با شروع ساخت وسازها آب چشمه آلوده شد و برای آبکمک باغ ها مورد استفاده قرار گرفت. خودروها امکان عبور از این محله را به دلیل شیب تند ندارند.
  • محله جاده کوهستان واقع در انتهای خیابان شهید موسوی مطلق است که به کوه می رسد. رفت وآمد گردشگران و کوه نوردان در آن، زیاد است. در این محله باغ ها و خانه های مسکونی زیادی دیده می گردد که در فاصلهٔ بین آن ها، طبیعت دست نخوردهٔ درکه را می بینید.
  • محله سرپل بالا در شمال محله جاده کوهستان قرار گرفته است. پلی که خانه های مسکونی در اطراف آن واقع شده است. بعد از گذر از این خانه ها، قهوه خانه های سنتی شروع می شوند.
  • محله شاه حسینی در یکی از راستاهای فرعی خیابان درکه قرار گرفته است. این محله با شیبی تند به چند مجتمع مسکونی نوساز می رسد. این محله یکی از بلندترین محله های تهران محسوب می گردد. در اطراف محلهٔ شاه حسینی فقط کوهستان واقع شده است. به همین دلیل بسیار خلوت و کم رفت وآمد است.

گالری عکس درکه

همان طور که گفتیم، درکه از زیباترین محله های تهران با آب وهوایی عالی محسوب می گردد. این محله چشم انداز ها طبیعی زیبا و چشم نوازی دارد. در گالری زیر، تصاویری از محله زیبای درکه تهران را می بینید.

قبلی 1 از 19 بعدی

مشاغل مهم درکه تهران

فرق بین مشاغل تازه و قدیم درکه تهران از زمین تا آسمان است. قدیمی ترهای درکه، شغل هایی را تجربه کردند که خیلی از جوان ترها اصلا حتی اسمش را هم نشنیده اند. ساکنان درکه تهران به کارهای گوناگونی مانند کشاورزی، دامداری، باغ داری، آسیاب داری، مرغ داری، کار در معدن و کارگری مشغول بودند. کارهای دستی مانند جوراب بافی و طناب بافی هم زمانی در درکه رونق داشت.

به مرور زمان، برخی از شغل های قدیمی درکه تهران حذف شدند. این روزها در کوچه و پس کوچه های درکه به وفور کبابی، کافه رستوران، اغذیه فروشی، مغازه های سوپرمارکت و لبنیاتی دیده می گردد. بین این فروشگاه ها، چند سالی است که یک کتاب فروشی هم در راستا کوه پیمایی درکه، افتتاح شده است.

قیمت املاک در درکه تهران

به طور میانگین قیمت خانه ها و املاک در درکه به نسبت املاکی که در شمال تهران قرار دارند، کمی پایین تر است. البته می توان قیمت های کمتر و بیشتری را در محلهٔ درکه پیدا کرد. با توجه به آگهی های فروش املاک در خبرنگاران (مرداد 1400)، حدودا هر مترمربع بین 80 تا 70 میلیون به فروش می رسد. نوع آپارتمان و قرارگیری آن در هر محله، تاثیر زیادی بر قیمت دارد.

آگهی های اجاره مسکونی درکه را اینجا ببینید

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 796

به "درکه تهران و محله اطراف آن را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درکه تهران و محله اطراف آن را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید