در اصفهان چه خبر است؟

به گزارش پرشین بلاگ، کشاورزان اصفهانی در چند روز اخیر با تجمع در زاینده رودِ خشک و بی آب چادر زده اند، نسبت به دریافت حق آبه خود اعتراض دارند و متحصن شده اند. هر روز هم عده ای از مردم اصفهان به این تحصن می پیوندد و با آنها همراهی می نمایند.

در اصفهان چه خبر است؟

به گزارش خبرنگاران،طبق مصوبه شورای تامین استان در خرداد سال جاری 250 میلیون مترمکعب سهم آب برای کشت محصولات کشاورزان تخصیص داده شده بود درحالیکه 70 میلیون مترمکعب آن تامین شد.

معیشت 100 هزار کشاورز شهرستان اصفهان با خشکسالی های پیاپی و اختصاص نیافتن حقابه آنان از زاینده رود دچار مشکل جدی شده است.

دولت هم کوشش دارد به هر نحوی مسائل آنها را حل نماید.

ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه دستور آنالیز حل مشکل آب زاینده رود را صادر کرد. رئیس جمهوری به رییس مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری برای مطالعات علمی در زمینه احیای زاینده رود ماموریت داد.

روز آدینه نیز وزیر نیرو به اصفهان رفت و با این کشاورزان ملاقات و گفت و گو کرد.

علی اکبر محرابیان شامگاه آدینه در جلسه سازگاری باکم آبی استان اصفهان که با حضور نمایندگان کشاورزان در استانداری برگزار گشت، خواستار ارائه سازوکار برای اعمال مدیریت استانی آب در اصفهان شد.

او بعلاوه کشاورزان را تشویق به معیشت جایگزین کشاورزی کرد و گفت: به سه روش این امر امکان پذیر است در گام اول کشت گلخانه ای است که اعتبار ویژه ای را برای استان در نظر گرفتیم و سپس استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی برای فراوری برق در مزارع شرق و غرب اصفهان است که بتوان عایدی پایدار و مطمئن را فراهم کرد.

محرابیان با اشاره به اینکه این اقدام به معنای حذف کشاورزی نیست، افزود: وزارت نیرو با تخصیص اعتبارات ویژه طرح را عملیاتی کند تا کشاورز با آورده کم از محل فروش برق بتواند حداقل های یک زندگی سالم را فراهم سازد.

وزیر نیرو با بیان اینکه عمده خواسته کشاورزان این است که چرا وزارت نیرو به مصوبات خود عمل نمی کند، گفت: مصوباتی روی میز می گذاریم و مورد آنالیز و بازنگری مجدد قرار داده و آنچه قانون بوده است را اجرایی و آنچه مانع اجراست را برطرف خواهیم کرد.

وزیر نیرو با اینکه اظهار کرد که نمی خواهد اقدامات دولت های پیشین را زیر سوال ببرد اما گفت خرابکاری های زیادی اجرا شده است.

در این نشست محرابیان تشکیل کارگروه ملی ستاد احیای زاینده رود با حضور دستگاه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، صمت و مسؤولان عالی رتبه مالی را یک ضرورت خواند و گفت: مسائل آب در اصفهان ماحصل چند دهه بی برنامگی و بارگذاری های بی جا و بی مورد و بر اساس بلندپروازی های غیرواقعی بوده است که اگر هم معجزه ای رخ دهد نمی توان گفت فردا صبح مشکل بی آبی استان حل خواهد شد.

این روایت رسمی از جلسه وزیر با کشاورزان بود، روز گذشته بعضی رسانه ها اعلام کردند که جلسه وزیر نیرو با کشاورزان اصفهانی پر تنش بوده است.

کشاورزان چه می خواهند؟

با وجود وعده های دولت کشاورزان اصفهانی خیلی خوشبین نیستند.

یکی از آنها به خبرگزاری ایسنا می گوید: ما چهار روز است اینجاییم اما 22 سال است همین شرایط را داریم، حالا چهار روز است آمده ایم تا آن هایی که همه این سال ها ما را ندیدند یا چشم هایشان را بستند، ببینند در این 22 سال با ما چه کردند! خودمان، جوانانمان، گاو و گوسفندمان، کشت و زرع و هستی و نیستی ما نابودشده است.

یکی دیگر از کشاورزان شرق اصفهان که در زاینده رود تحصن نموده است می گوید: می خواهند کارگروه تشکیل دهند، اما کارگروه برای ما آب ونان نمی شود. به ما می گویند دو سال صبر کنید اما ما 22 سال صبر کردیم، بعد از این دیگر کی مرده و کی زنده است! اگر هم بعد از دو سال قرار است آبی باشد مثل قالب یخ تا به پایین دست به رسد چیزی از آن نمی ماند.

حاج اکبر نصیری کشاورز زیار هم می گوید: 22 سال است باید با التماس آب بگیریم، مگر ما حقابه نداریم!؟ چرا باید بیاییم اینجا چادر بزنیم و پیرمرد و پیرزن و زن و بچه اسیر شوند تا حق خودمان را بگیریم! ما طلب داریم و دست مان را دراز نموده ایم که طلب مان را بگیریم.

در این تحصن زنان و بچه ها نیز حضور دارند، بعضی از آنها از تبعیض آبی می گویند. یکی از زنان که تسبیح به دست گرفته و ذکر می گوید قسم می دهد که اگر آب نیست برای همه نباید باشد، اما شما بالادست رفته اید و لوله هایی که سربالا می رود و آب را تا روی کوه پمپاژ می کنید دیده اید!؟ ما که نمی توانیم این کار را بکنیم، ما باید پایین رودخانه چشم بدوزیم که آبی به ما برسد... .

کارشناسان می گویند مشکل آب استان های مرکزی ایران به سیاست های اشتباه دولت ها در تمرکز صنایع آب بر در این منطقه ها و بعلاوه الگوهای کشت نامناسب کشاورزان باز می شود. دو حوزه ای که برنامه ریزی برای آن وجود ندارد. دولت ها همگی برای حل مشکل آب از طرح های انتقال آب حمایت نموده اند و در توسعه صنایع آب بر نیز از هیچ کوششی فروگذار ننموده اند. به گونه ای که صنایع مهمی در استان های اصفهان، یزد و کرمان متمرکز هستند. این صنایع آب این منطقه ها و حتی منطقه ها دیگر همانند خوزستان و چهار محال و بختیاری را می بلعد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 589

به "در اصفهان چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در اصفهان چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید