سفر به اردبیل با برنامه 3 روزه

به گزارش پرشین بلاگ، از آن جایی که اردبیل زمستان های سرد، با بارش برف سنگین دارد، برترین فصل سفر به آن، بهار و تابستان است. تصور کنید، در خنکای بهار، در حوضچه های آب گرم نشسته اید و آب خنک طبیعی کوهستان سبلان را می نوشید، حس معرکه ای ست که فقط در اردبیل خواهید داشت. با خبرنگاران همراه باشید.

سفر به اردبیل با برنامه 3 روزه

روز اول؛ جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال| زیبا ترین جاده ایران

سفر به اردبیل را از شهر آستارا شروع کنید و از مارپیچ های افسانه ای جاده اسالم به خلخال لذت ببرید. از این جاده به عنوان بهشت جاده های ایران نام می برند. این جاده از گیلان شروع می شود و از میان شالیزارهای سرسبز، آبادی ها و خانه های بسیاری عبور می نماید تا به خلخال در جنوب اردبیل می رسد. هرچه جلوتر می رویم، درخت ها، رودخانه ها و دره ها زیباتر می شوند.

اقامت در هتل پرنیان

هتل پرنیان| اقامتگاهی دنج در سرزمین چشمه های جوشان

پیشنهاد ما برای اقامت روز اول، هتل پرنیان است؛ برترین هتل اردبیل برای کسانی که جهتشان جاده اسالم-خلخال است. این هتل وسط دِه سرسبز خِمس قرار گرفته است.

روستایی خمس با قدمت 5 هزار ساله، در 15 کیلومتری خلخال قرار گرفته و از اولین روستاهای اردبیل است؛ منطقه ای کوهستانی که پر از باغ های سیب، گردو، آلو و زردآلو است. هتل پرنیان و روستای خمس با داشتن طبیعت بکر و آب و هوای مطبوع، در همه ی فصل ها پذیرای گردشگران بسیاری ست. برای آن هایی که اهل سکوت و آرامش اند، خمس مجذوب کننده ترین قسمت سفر به اردبیل است.

مسجد علیای روستای خمس

مسجد علیا| بنای باقیمانده از دوره قاجار

مسجد علیای روستای خمس از آثار باستانی ست که به دوره قاجار برمی شود. تونل های زیرزمینی روستا از اسرار سر به مهری ست که دلیل وجودشان هنوز بر کسی روشن نیست. اگر به روستای خمس رفتید، حتماً به مسجد علیا هم سربزنید.

راه رفتن روی پل معلق پیرتقی

پل معلق پیرتقی| ترس، هیجان و لذت در جهت اردبیل

از روستای خمس به سمت هشجین حرکت می کنیم. داریم به ترسناک ترین قسمت سفر به اردبیل نزدیک می شویم. در دره های عمیق و زیبای این شهر، پل معلق پیرتقی، یکی از بلندترین پل های معلق ایران، وجود دارد. همچون تصوری که از پل های معلق بلند و خطرناک داریم، پلی به طول 70 متر و عرض یک متر و ارتفاع 60 متر از رودخانه در انتظار ماست. عبور از روی پل در کنار صدای خش خش چوب های خشک و صدای آبی که از دل کوه آرام آرام بیرون می ریزد، فضای مهیجی برای تان می سازد. اگر اهل خطرکردن هستید و ترس از ارتفاع هم ندارید، به تان پیشنهاد می کنیم، تجربه متفاوت پیاده روی روی پل معلق پیرتقی را از دست ندهید.

آب گرم گیوی

روستا و آب گرم گیوی| یکی از مقاصد سفر به اردبیل

سمت روستای گیوی بروید. این جا اولین روستایی ست که در سفر به اردبیل ، به چشمه های جوشان آب گرم می رسید. آب گرم گیوی برای درمان بیماری های پوستی و رماتیسم مفصلی بسیار مناسب است. رودخانه گیوی و باغ های اطرافش یکی از جاهای تماشای اردبیل است که حسابی هوادار دارد.

روز دوم؛ ویندکلخوران

ویندکلخوران| شهری پنهان شده در میان صخره ها

روز دوم از برنامه سفر به اردبیل را با حرکت به سوی دهکده سنگی ویند کلخوران شروع کنید. این روستا در 5 کیلومتری خلخال است و با دیوارها و خانه های سنگی تراش خورده اش یکی از پدیده های خاص معماری و تاریخی اردبیل است. روستای ویندکلخوران با ظرافت بسیاری در دل کوه و صخره ها تراشیده شده و خانه ها و سنگ قبرهای تماشای اش که به شکل حیوان در آن قرار گرفته، این روستا را به موزه طبیعی تبدیل نموده است.

روستای آلوارس

الوارس | سفر سه روزه به اردبیل

الوارس | سفر سه روزه به اردبیل

به روستایی ییلاقی آلوارس در 12 کیلومتری سرعین می رویم. حضور در دامنه های کوه سبلان و طبیعت سرسبز، روستای آلوارس را به یکی از جاهای گردشگری اردبیل تبدیل نموده. این روستا در ارتفاع بلندی قرار گرفته، جوری که وقتی به آن جا می رسید، انگار روی ابرها قدم برمی دارید. پیست اسکی، حضور عشایر منطقه در فصل بهار و تابستان، خانه های قدیمی و مسجد، از جاذبه های گردشگری آلوارس است. اگر به این روستا رفتید، آب روان کوهستان سبلان، سرشیر و نان محلی و آرامشش را از دست ندهید. سعی کنید، صبح زود در این روستا باشید تا بیش تر از لذت های طبیعی اش بهره ببرید.

کباب اردبیل

کباب اردبیل| کباب با گوشت تازه از محبوب ترین غذاهای اردبیل است

به جاهای خوشمزه سفر رسیده ایم. حتماً بعد از این همه گردش حسابی گرسنه اید، پیشنهاد ما برای تان چلوکبابی معروف فرزاد است؛ یکی از برترین رستوران های اردبیل. رستورانی با فضای صمیمی و محبت آمیز که شاید ظاهری لوکس و مدرن نداشته باشد، ولی غذاهایی با کیفیت و قیمت مناسب به تان می دهد. غذا را که میل کردید، از قلم نیاندازید، شما در چند کیلومتری سرعین هستید، پس می توانید به راحتی از ترکیب طلایی کباب و آب گرم لذت ببرید.

آب گرم سبلان

مجتمع آب درمانی سبلان| فضایی مدرن و امکان آب گرم درمانی

حتماً به مجتمع آب درمانی سبلان سری بزنید. آب گرم سبلان یکی از برترین آب گرم های سرعین است که امکانات پیشرفته ای مثل چند استخر بزرگ، سونا و جکوزی، وان های اختصاصی و بخش درمانی و فیزیوتراپی دارد. این امکانات باعث شده این مجتمع خاص ترین مرکز آب درمانی در کل خاورمیانه و آسیا باشد.

روز سوم؛ آخرین روز سفر به اردبیل

حمام ظهیر السلام| موزه زنده ای از تاریخ اردبیل

روز سوم گردش را با موزه مردم شناسی حمام ظهیرالاسلام شروع کنید. این حمام، آقانقی هم نامیده می شود. حمام آقانقی در دوران ایلخانی به وسیله ظهیرالاسلام بنا شده و در زمان قاجار به وسیله آقانقی، موتمن الرعایا، خریداری و بازسازی شده است. پیشینه هنر معماری و توجه بسیار به جزئیات، در گوشه گوشه این موزه، نگاه هر گردشگری را به خود جذب می نماید. مجسمه های تماشای مومی برای نمایش شیوه زندگی، سنت ها، پوشش و خوراک مردم اردبیل در این موزه قرار گرفته اند.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی| هنر معماری صفویه |سفر به اردبیل

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی با معماری ایلخانی و تیموری و الهام از فلسفه صوفیانه، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی و مقبره شاه اسماعیل صفوی و همسرش را در دل خود جا داده. کاشی کاری معرق و مقرنس، خطاطی دوران صفویه، طلا و نقره کاری، تنگ بری، گچ بری و… از هنرهایی ست که در این بنا به کار رفته. اشیا، کتاب ها، فلزها و جواهرهای قدیمی و قیمتی در رواق یا قندیل این بنا قرار گرفته و آن را زیباتر نموده اند. توصیه می کنیم، هرگز تماشا این بقعه را از دست ندهید.

موزه اردبیل

موزه اردبیل| تاریخ زنده تاسیس صفویه

کم کم به خاتمه برنامه سفر به اردبیل نزدیک می شوید. موزه باستان شناسی مقصد بعدی ست؛ مجموعه ای از آثار و اشیای تاریخی، از دوره های مختلف. این موزه شما را با تاریخ ایران به خصوص دوران صفوی آشنا می نماید.

بازار اردبیل

بازار اردبیل| معماری دوران صفوی

وقتش رسیده سراغ بازار قدیمی اردبیل بروید. این بازار از گذشته تا امروز محل تجارت و داد و ستد مردم بوده. معماری این بازار مربوط دوران صفوی ست و در سده های 7 و 8 هجری قمری رونق فراوانی داشته. در نیم قرن گذشته بخش های عمده این بازار خراب شده و ارتباط بازارچه ها با یکدیگر از بین رفته، اما هنوز رونق گذشته را دارد. محصولات چرمی مرغوب ایرانی، آذربایجانی و ترکیه ای را می توانید در این بازار با قیمت مناسب پیدا کنید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 801

به "سفر به اردبیل با برنامه 3 روزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به اردبیل با برنامه 3 روزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید