ظریف: مذاکره مجددی درباره برجام نهایی شده انجام نخواهیم داد

به گزارش پرشین بلاگ، تهران (پانا)- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در خصوص برجام مذاکره مجدد نمی کنیم، گفت برجام با توجه به عدم موافقت جمهوری اسلامی ایران در خصوص سایر موضوعات نهایی شده و مذاکره مجددی در این ارتباط نخواهیم داشت.

ظریف: مذاکره مجددی درباره برجام نهایی شده انجام نخواهیم داد

محمد جواد ظریف یکشنبه شب که در برنامه گفت و گوی ویژه تلویزیونی شرکت نموده بود، اضافه نمود: ایران در برجام هست و علاقه مندیم که آمریکا نیز به آن باز گردد.

وی گفت: طرفی که برجام را نقض نموده، از آن خارج شده و به تعهدات عمل ننموده آمریکا و اروپایی ها بوده اند و بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب آن کسی که در موضوع برجام طلب کار است؛ ما هستیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین شرایط فرایند آستانه که با حضور ایران، روسیه و ترکیه در ارتباط با بحران سوریه تشکیل شده است، گفت: چندی پیش مذاکرات قانون اساسی سوریه در ژنو برگزار گردید که متاسفانه توفیق زیادی در آن حاصل نشد.

وی ادامه داد: ما به دنبال برگزاری نشستی در سطح نمایندگان ویژه کشورهای عضو فرایند آستانه هستیم که احتمالا این نشست در سوچی برگزار می گردد.

این دیپلمات عالی رتبه در پاسخ به این سوال که ما در بعضی از کشورهای منطقه در عرصه مبارزه با تروریسم پیروزی های میدانی خوبی کسب نموده ایم ولی در حوزه اقتصاد توفیقات لازم را به دست نیاورده ایم، گفت: به نظر می رسد که ما در حوزه مالی کمتر در این منطقه تمرکز داشته ایم و بیشتر تمرکزمان میدانی بوده است و ما می توانیم این تمرکز میدانی را به حوزه های مالی سوق و جهت دهیم.

ظریف تاکید نمود: باید یک توازن بین میدان و عرصه مالی برقرار کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با توافق راهبردی 25 ساله بین ایران و چین گفت: در آخرین سفری که به چین داشتم، وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد که ما در حال نهایی کردن آنالیز پیشنهادات مطرح شده از ایران هستیم تا پاسخ ما را هر چه زودتر بدهند.

ظریف ادامه داد: فکر نمی کنم فاصله زیادی با نهایی شدن این توافق داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این گفت وگوی تلویزیونی با اشاره به سفر اخیر خود به منطقه قفقاز و کشورهایی همچون آذربایجان، گرجستان، ترکیه، روسیه و ارمنستان اظهار کرد: در ارتباط با خطوط مخابراتی و مواصلاتی در این منطقه ایران نقش مهمی را می تواند ایفا نماید و ما در این سفر کوشش کردیم تا در این راستا حرکت کنیم.

وی با اشاره به موضوع کرویدور جنوب به غرب و جنوب به شمال در این منطقه اظهار کرد: ایران می تواند حلقه وصل این خطوط مواصلاتی باشد و در جریان سفر به منطقه قفقاز بر این موضوع تاکید نمودیم که ما می توانیم نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنیم چراکه ایران روابط خوبی با تمام کشورهای این خطوط مواصلاتی دارد. در سفر به منطقه قفقاز کوشش کردیم که این موضوع را به پیش ببریم.

ظریف با تاکید بر اینکه ما به دنبال پیشبرد بازی برد برد هستیم، ادامه داد: ما بازی ای را دنبال می کنیم که منافع همه در آن تامین گردد و لازم است که همسایگانمان نیز این راستا را دنبال نمایند. فکر می کنم در دنیای امروز هر کسی به دنبال بازی برد - باخت باشد احتمالا با شکست روبرو می گردد.

ظریف ادامه داد: می توانیم با ایجاد یک کنسرسیوم در قفقاز فرایندی را ایجاد کنیم که دیگر بحران قره باغ تکرار نگردد و آرامش بیشتری به منطقه از جمله بین گرجستان و روسیه، ارمنستان و ترکیه و... ایجاد گردد. نگاه راهبردی ما به منطقه باید فراگیر باشد نه نگاه حذفی. ایران از این منطقه قابل حذف نیست و کسی نمی تواند ایران را از معادلات منطقه حذف کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 171

به "ظریف: مذاکره مجددی درباره برجام نهایی شده انجام نخواهیم داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: مذاکره مجددی درباره برجام نهایی شده انجام نخواهیم داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید