فولد یا فلیپ؛ کدام طراحی گوشی های تاشو بهتر است؟مقایسه طراحی گوشی های تاشو؛ فولد یا فلیپ؟

به گزارش پرشین بلاگ، از زمانی که سامسونگ و موتورولا به کاربران نشان دادند که گوشی های تاشو علاوه بر فولد به شکل فلیپ هم می تواند طراحی گردد، این پرسش فکر بسیاری ها را درگیر نموده که کدام یک کاربردی تر و بهتر است. اگر برای شما هم این پرسش وجود دارد، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید چرا که در آن به آنالیز رجحان های این دو فرم طراحی نسبت به یکدیگر می پردازیم تا در نهایت به یک نتیجه درست دست پیدا کنیم.

فولد یا فلیپ؛ کدام طراحی گوشی های تاشو بهتر است؟مقایسه طراحی گوشی های تاشو؛ فولد یا فلیپ؟

مقایسه طراحی گوشی های تاشو؛ فولد یا فلیپ؟

هر دو نوع طراحی گوشی های تاشو یعنی فولد و فلیپ، شباهت ها و تفات های بسیار زیادی هم از لحاظ کاربرد و مزیت و هم از لحاظ نقطه ضعف دارند. بزرگ ترین مزیت هر دو طراحی در واقع این است که اجازه می دهد کاربر یک گوشی با نمایشگر بسیار بزرگ را در فضای بسیار کوچکی جا دهد. البته تا زدن گوشی تا نیمه و کار کردن با آن مثل یک لپ تاپ کوچک، ثبت سلفی باکیفیت با دوربین اصلی و… را هم می توان از مزیت های هر دو نوع طراحی گوشی های تاشو به حساب آورد.

اما از طرفی دیگر هر دو نوع گوشی نمایشگر تاشو و آسیب پذیری دارند، در مرکز نمایشگر، جایی که تا شدن اتفاق می افتد، چین خوردگی دیده می گردد و استاندارد ضد گرد و غبار هم در هیچ یک از آن ها وجود ندارد. بنابراین می بینیم که هر دو محصول هم نقاط ضعف متعددی دارند و مهم نقاط قوت. اما پرسشی که وجود دارد این است؛ کدام یک از آن ها برای استفاده روزمره گزینه مناسب تری است؟ در ادامه به پاسخ این پرسش می پردازیم.

چرا گوشی های تاشوی فولد بهتر هستند؟

در ابتدا به مزیت های گوشی های تاشو با مکانیزم فولد می پردازیم. گوشی هایی نظیر شیائومی میکس فولد، گوگل پیکسل فولد و گلکسی زد فولد، از جمله این محصولات هستند که در حالت عادی به میزان یک گوشی معمولی هستند و در حالتی که آن ها را باز می کنید، به میزان یک تبلت کوچک در می آیند که باعث می گردد انجام تمام کارها در آن ها بسیار لذت بخش تر گردد.

در عمل، شما بسیاری از کارهای خود را می توانید با همان نمایشگر ثانویه که بیش از 6 اینچ میزان دارد هم انجام دهید چون کلا تجربه ای شبیه به کار با گوشی های معمولی را به ارمغان می آورد. بسیاری از کارهایی هم که ما این روزها با گوشی انجام می دهیم شامل پیغام دادن، تماس گرفتن، چک کردن شبکه های اجتماعی، وب گردی و… هم احتیاجی به صفحه بزرگ ندارند که بخواهیم گوشی را باز کنیم.

اما برای انجام دادن یک سری کارهای خاص مثل بازی کردن که البته گوشی های تاشو برای این هدف ساخته نشده اند، انجام کارهای مختلف نظیر طراحی، تماشای فیلم و سریال، خواندن کتاب و جزوه و بسیاری موارد دیگر به نمایشگر بزرگ تر احتیاج خواهید داشت. نمی گوییم بدون این صفحه انجام چنین کارهایی ممکن نیست، در واقع منظورمان این است که اگر نمایشگر بزرگ تری در اختیار داشته باشید، لذت کار کردن با گوشی به مراتب بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب مولتی تسکینگ به کار لذت بخش تری تبدیل خواهد شد و می توانید به شکل بهینه تری به کارهای خود رسیدگی کنید.

نقاط ضعف گوشی های تاشو با طراحی فولد چیست؟

یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف گوشی های تاشو، ضخامت آن هاست. چون در واقع شما دو نمایشگر را روی هم قرار می دهید، به هنگام بسته بودن، گوشی های تاشو واقعا ضخیم تر از گوشی های عادی می شوند. اگرچه شرکت های سازنده گوشی های هوشمند طی چند سال اخیر با کاهش ظرفیت باتری، استفاده از لولاهای ضعیف تر و… در باریک تر ساختن آن ها بسیار پیروز تر بوده اند اما با این حال اگر یک گوشی عادی را معیار مقایسه در نظر بگیرید، باز هم گوشی های تاشو باریک نیستند.

یک مشکل دیگر گوشی های تاشو این است که چون نمایشگر اصلی آن ها میزان بسیار بزرگی دارد، مصرف انرژی هم در آن ها بسیار بالاتر است. در نتیجه شما نمی توانید طول عمر بالای باتری را هنگام کار با این گوشی ها انتظار داشته باشید. مخصوصا که شرکت ها برای کاهش وزن و ضخامت، باتری هایی با ظرفیت بیشتر از 5000 میلی آمپر ساعت را استفاده نمی نمایند. تأثیر نمایشگر تاشو روی مصرف انرژی زمانی بیشتر می گردد که بدانید این پنل 120 هرتزی است و عمدتا زمانی هم مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهید کار سنگین تری با آن انجام دهید.

در نهایت هم باید به قیمت اشاره کنیم. استفاده از دو پنل با کیفیت بسیار بالا در بیرون و داخل صفحه سبب شده گوشی های تاشو با طراحی فولد قیمت بسیار بالاتری از گوشی های عادی داشته باشند. در حال حاضر هیچ گوشی تاشویی به شکل فولد، کمتر از 1500 دلار قیمت ندارد و این یعنی خرید آن ها از توانایی بسیاری از افراد خارج است. هر سال انتظار می رود با به بلوغ رسیدن این فناوری، شرایط اندکی بهتر گردد اما در نهایت می بینیم که اینطور نمی گردد و باز هم قیمت بسیار بالایی را برای فولدها شاهد هستیم.

چرا گوشی های تاشوی فلیپ بهتر هستند؟

حالا می پردازیم به مزیت گوشی های تاشو با طراحی فلیپ. نمونه این گوشی ها گلکسی زد فلیپ 5 و موتورولا ریزر پلاس هستند که طراحی صدف طوری دارند. این گوشی های کوچک و مجذوب کننده در حالت عادی به میزان یک گوشی معمولی هستند اما می توانید آن ها را از وسط تا کنید. آن وقت است که می بینید حتی می گردد آن ها را درون کف دست خود نگه دارید. تاشو های به شکل فلیپ سه مزیت عالی دارند؛ ابعاد بسیار کوچک و در نتیجه حمل و نقل آسان، ظاهر بسیار زیبا و مجذوب کننده، کاهش مدت زمان کار با گوشی.

شاید با خود بگویید حمل و نقل اصلا مشکل بزرگی برای گوشی های عادی نیست اما بسیاری از شلوارهای جین به خصوص مدل هایی که برای خانم ها در نظر گرفته می گردد، جیب بزرگی ندارند. در نتیجه یک گوشی با مکانیزم فلیپ بسیار راحت تر درون آن جا می گیرد بدون اینکه نگرانی از بابت افتادن، کاربران را تهدید کند. بعلاوه دیگر احتیاجی به حمل این گوشی درون کیف هم نیست.

گوشی های تاشو با طراحی فلیپ بعلاوه طراحی مدرن تر و مجذوب کننده تری هم دارند و خیلی بخواهیم رک باشیم، شما را در مرکز توجه قرار می دهند. بعد از سال ها استفاده از گوشی هایی با ظاهر معمولی، گوشی های تاشو با طراحی فلیپ ما را به یاد زمان های قدیم می اندازند، جایی که گوشی ها بسیار کوچک و بامزه بودند.

مزیت بعدی این نوع طراحی، قیمت بسیار پایین است. شرکت ها دیگر مجبور به استفاده از پنلی با کیفیت و رفرش ریت بالا در بیرون صفحه نیستند چون یک پنل کوچک با بیشینه روشنایی قابل قبول هم می تواند تمام کاری که با آن انجام می دهیم را به برترین شکل برایمان انجام دهد. این نوع پنل بیشتر برای چک کردن تاریخ و ساعت، خواندن اعلانات و پیغام ها، سلفی گرفتن با دوربین اصلی و… کاربرد دارند و در نتیجه احتیاجی نیست برترین پنل برای آن ها در نظر گرفته گردد.

خود پنل تاشو هم دیگر بیش از 7 اینچ میزان ندارد و در نهایت به 6.7 اینچ می رسد. به همین دلیل هزینه فراوری آن به مراتب کمتر از هزینه فراوری پنلی است که برای مدل های فولد در نظر گرفته می گردد. این دو در کنار هم، به کاهش قیمت تمام شده گوشی های تاشو با طراحی فلیپ منجر می شوند به گونه ای که گاها قیمت مدل های فولد، بیش از 1.5 برابر بیشتر از مدل های فلیپ است.

علاوه بر این ها، اگر می خواهید استفاده کمتری از گوشی داشته باشید، این گوشی ها باز هم انتخاب ایده آل تری هستند چون بسیاری از کارها با همان نمایشگر ثانویه هم قابل انجام است. مثلا چک کردن اخبار، سر زدن به شبکه های اجتماعی و غیره. البته که این حرف را می توان راجع به گوشی های تاشوی فولد هم زد اما نمایشگر ثانویه آن ها به قدری بزرگ است که عملا باز هم ما را سرگرم نگه می دارد و می توان گفت فایده خاصی در کاهش زمان استفاده از گوشی ندارد.

نقاط ضعف گوشی های تاشو با طراحی فلیپ چیست؟

بزرگ ترین نقطه ضعف گوشی های تاشو با طراحی فلیپ، در کنار مقاومت پایین صفحه که در بالا هم به آن اشاره شده، ابعاد آن هاست. یعنی همان چیزی که می تواند نقطه قوت باشد، نقطه ضعف هم می گردد. گوشی های تاشو یک هدف دارند و آن هم این است که فرصت استفاده از یک گوشی بزرگ را به شما بدهند بدون اینکه نگرانی از بابت حمل و نقل شان داشته باشید. اما فلیپ این کار را به خوبی انجام نمی دهد.

اگرچه در بخش دوم یعنی حمل و نقل آسان، خوب ظاهر می گردد اما در بخش نخست باید بگوییم این اتفاق رخ نمی دهد چون به میزان یک گوشی معمولی است. همین مورد سبب شده شما فقط به خاطر امکان جابجایی ساده تر و ظاهر مدرن و مجذوب کننده، به سراغ این گوشی بیایید، نه کاربرد بیشتر در مقایسه با فولد. نکته جالب هم اینجاست که این مزیت ها در کنار قیمت مناسب تر سبب شده فروش گوشی های فلیپ تقریبا 70٪ بیشتر از گوشی های فولد باشد و این نشان می دهد هنوز پتانسیل گوشی های فولد به عنوان محصولاتی که مرز بین گوشی و تبلت را از بین می برند، بین کاربران شناخته نشده است.

مقایسه طراحی گوشی های تاشو؛ فولد یا فلیپ؟ سخن پایانی

با توجه به آنچه که در این مطلب گفته شده، به نظر می رسد گوشی های تاشوی فولد به آن هدفی که شرکت ها با ساخت محصولات اینچنینی در سر دارند نزدیک تر است و در نتیجه به شکل بهتری می تواند احتیاج کاربران را رفع کند. چرا که وقتی این گوشی را ببندید، مثل یک گوشی معمولی است اما در صورتی که آن را باز کنید، یک تبلت با میزان نسبتا کوچک دارید که فضای کار بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد تا به انجام کارهای بیشتر و منحصر به فردتری بپردازید. اتفاق خوبی که با خرید یک گوشی هوشمند معمولی، حتی قدرتمندترین و مجهزترین مدل هم برایتان رخ نخواهد داد.

مثلا اگر اهل ترید کردن باشید، گلکسی زد فولد یا هر محصول دیگری با مکانیزم مشابه می تواند گزینه بهتری برایتان باشد چرا که نمایشگر بزرگ آن اجازه می دهد تمام چارت های روزانه را در یک صفحه بدون مشکل ببینید. بعلاوه اگر اهل هنر و طراحی هستید، باز هم زد فولد به واسطه نمایشگر بزرگی که دارد، تجربه کار لذت بخش تری را برایتان به ارمغان می آورد.

در طرف مقابل، گلکسی زد فلیپ را داریم. محصولی که در واقع از آن به عنوان یک دستگاه ضروری برای سبک زندگی کنونی یاد می گردد چرا که این پتانسیل را دارد که زمان استفاده از گوشی را به حداقل برساند. این گوشی برای اینکه کاربران ساعات کمتری را برای کار یا بازی با گوشی بگذرانند طراحی شده و پیروز هم بوده است. به خاطر میزان کوچک، این گوشی ها فعلا بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند اما از لحاظ کاربردی بودن، با یک گوشی معمولی تفاوت چندانی ندارد. چون فلیپ در حالت عادی، یک گوشی بسیار کوچکی است که می توان با استفاده از آن تاریخ و ساعت را چک کرد، اعلانات و پیغام ها را دید، با دوربین اصلی سلفی گرفت و… . در حالتی هم که آن را باز می کنید، یک گوشی هوشمند با میزان 6.7 اینچ معمولی است.

البته نمی گوییم زد فلیپ یا هر گوشی دیگری با این مکانیزم ارزش خرید بالایی ندارد چون بهای آن تقریبا مشابه یک گوشی بالارده است اما بیشتر کسانی به آن تمایل نشان می دهند که می خواهند گوشی شان به راحتی در کوچک ترین جیب ها جا گردد و دست و پاگیر نباشد.

نکته ای که باید در این مقایسه به آن توجه کنید این است که تمام مزیت های کاربردی یک گوشی تاشو با طراحی فلیپ به جز میزان در گوشی فولد هم ارائه می گردد و چه بسا که این قابلیت ها و مزیت ها، به شکل بهتری هم در اختیارتان قرار می گیرند. بنابراین فلیپ قابلیت منحصر به فرد زیاد و دهن پر کنی ندارد که آن را به انتخاب بهتری در مقایسه با فولد تبدیل کند. به عبارتی ساده تر، در مقایسه طراحی گوشی های تاشو باید بگوییم فولد کاربردی تر و فلیپ، در دسترس تر است.

به صورت کلی هر دو گوشی آینده درخشانی دارند. این ایده که شما بتوانید کارهای مختلف را با گوشی هایی انجام دهید که قابلیت تغییر میزان را دارند واقعا حیرت انگیز است و می تواند در درازمدت، یعنی زمانی که شرکت ها در طراحی گوشی های تاشوی بی عیب و نقص به بلوغ رسیدند، ارزش بالای خود را به شکل بهتری به تصویر بکشد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ کدام طراحی را برای گوشی های تاشو بیشتر می پسندید؟

کدام طراحی را برای گوشی های تاشو بیشتر می پسندید؟

فولد

فلیپ

نظر دیگری دارم (کامنت کنید)

منبع: MUO

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 979

به "فولد یا فلیپ؛ کدام طراحی گوشی های تاشو بهتر است؟مقایسه طراحی گوشی های تاشو؛ فولد یا فلیپ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فولد یا فلیپ؛ کدام طراحی گوشی های تاشو بهتر است؟مقایسه طراحی گوشی های تاشو؛ فولد یا فلیپ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید