مانیکور در خانه و تمام فوت وفن هایی که باید بدانید

به گزارش پرشین بلاگ، یکی از کارهای آرایشی و زیبایی پرطرفدار، مانیکور و رسیدگی به ناخن ها و پوست دست است. برای این کار لازم نیست هزینه کنید و شاید ترجیح دهید در شرایط فعلی، به سالن های زیبایی نروید. با داشتن ابزار مناسب و کمی صبر می توانید مانیکور در خانه را تجربه کنید و ناخن هایی مرتب و زیبا داشته باشید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا فوت و فن مانیکور در خانه را یاد بگیرید.

مانیکور در خانه و تمام فوت وفن هایی که باید بدانید

مانیکور چیست؟

یکی از کارهای زیبایی محبوب در سالن های زیبایی، مانیکور است. مانیکور به معنای مرتب کردن و گرفتن ناخن دست و در مجموع تمام کارهایی است که برای زیباتر کردن دست های خود انجام می دهید. مانیکور معمولا شامل کوتاه کردن یا شکل دادن به ناخن ها، سوهان کشیدن ناخن ها، کنار زدن پوست مرده و کوتیکول های انتهای ناخن و بریدن بافت های مرده پوست، استفاده از روغن ها و لاک های تقویت نماینده، ماساژ دست و در نهایت لاک زدن و حتی طراحی کردن روی ناخن های دست است.

همین کارها را می توان برای انگشت های پا هم انجام داد که در آن صورت، پدیکور نامیده می گردد.

مانیکور در خانه را چطور انجام دهیم؟

اگر تصمیم گرفتید مانیکور را در خانه انجام دهید، باید وسایل لازم را تهیه کنید و چند مرحله زیر را دنبال کنید.

بخش اول؛ پیرایش و مرتب کردن

1. آماده کردن وسایل کار

قبل از هر چیز باید وسایل کار را آماده کنید و اگر ندارید آن ها را بخرید. برای این منظور باید کمی هزینه کنید و وسایل ضروری را بخرید. البته ممکن است بعضی از آن ها را از قبل در خانه داشته باشید. اگر قصد داشته باشید از این به بعد مانیکور را در خانه انجام دهید، ارزش دارد که برای خریدن این وسایل هزینه کنید.

سعی کنید ابزارها و وسایلی را بخرید که دوام و کیفیت بالایی داشته باشند تا مدت ها بتوانید از آن ها بهره ببرید. وسایل بی کیفیت، ممکن است در ابتدا مقرون به صرفه تر باشند ولی مجبور می شوید مجددا آن ها را بخرید چون کیفیت اولیه خود را از دست می دهند.

قبل از آغاز مانیکور در خانه، وسایل زیر را آماده کنید.

  • پاک نماینده لاک ناخن
  • پنبه
  • عقب زننده کوتیکول
  • ناخن گیر
  • بافر ناخن
  • سوهان ناخن
  • روغن کوتیکول یا کرم دست
  • لاک پایه یا بیس کت (Base coat)
  • لاک رنگی ناخن
  • لاک محافظ یا تاپ کت (Top coat)

2. تمیز کردن ناخن

کار را با تمیز کردن ناخن آغاز کنید. اگر از قبل، لاک روی ناخن های شما وجود دارد، با لاک پاک کن و پنبه آن را پاک کنید. اگر لاک ژل یا آکریلیک روی ناخن های شما است، آن ها را هم باید پاک کنید. بعد از پاک کردن لاک روی ناخن، آن ها را به خوبی بشویید و خشک کنید و بعد فرایند مانیکور را آغاز کنید.

از لاک پاک کن هایی بهره ببرید که حاوی استون نباشند. این ماده می تواند ناخن ها را خشک و شنماینده کند و نمی توانید به خوبی مانیکور را انجام دهید یا لاک یک دست و زیبایی روی ناخن ها بزنید.

اگر ناخن هایتان را بلند نگه می دارید، با آب و صابون به خوبی زیر آن ها را تمیز کنید.

3. مرتب کردن و سوهان کشیدن

اگر ناخن های شما بیش از حد بلند شده یا کج و نامرتب است، آن ها را با ناخن گیر کوتاه کنید تا به اندازه مطلوب برسند. ناخن هایی که کمی بلندتر باشند، زیباتر هستند و کشیده به نظر می رسند اما نگهداری از آن ها سخت است. اگر دوست دارید ناخن های کوتاه داشته باشید، آن ها را از ته نگیرید. بعد از کوتاه کردن ناخن به اندازه دلخواه، با سوهان آن را مرتب کنید تا به طور یکنواختی شکل بگیرد و صاف گردد.

موقع سوهان کشیدن، این کار را با حرکت رفت و برگشت انجام ندهید بلکه سوهان را فقط در یک جهت بکشید. حرکت رفت و برگشتی سوهان روی ناخن، باعث ضعیف شدن و کاهش استحکام ناخن ها می گردد.

محبوب ترین نوع ناخن ها شامل ناخن های مربعی یا بیضی شکل است. مطابق با سلیقه خودتان، ناخن را شکل بدهید.

4. صیقلی کردن ناخن

برای اینکه سطح ناخن هایتان صاف و صیقلی شوند و لاک ناخن به خوبی روی آن بنشیند، باید از بافر بهره ببرید. بافر اسفنجی شبیه به سوهان است که درجه سختی متفاوتی دارد. ابتدا با قسمت سخت تر سطح ناخن را از هر برآمدگی صاف کنید و بعد با قست نرم تر، سطح ناخن را صیقل بدهید.

نباید فراموش کنید که این مرحله را باید با ملایمت و به آرامی انجام دهید. بافر را با شدت روی ناخن نکشید. نباید سطح ناخن را نازک کنید. فقط به اندازه صاف کردن ناصافی ها، سطح ناخن را صیقل بدهید.

این مرحله را می توانید بعد از عقب زدن کوتیکول ناخن هم انجام دهید. به خصوص اگر کوتیکول ناخن شما بخش زیادی از ناخن را گرفته است.

5. عقب زدن کوتیکول و بریدن پوست های اضافه

برای مدت پنج دقیقه، ناخن ها را داخل آب گرم بگذارید. اگر دوست دارید می توانید چند قطره صابون مایع یا روغن های معطر هم به آب اضافه کنید. این کار، کوتیکول ها را نرم می نماید و عقب زدن آن راحت می گردد. با استفاده از عقب زن ناخن، کوتیکول های انتهای ناخن را به عقب فشار دهید تا از سطح ناخن جدا شوند.

در این مرحله هم باید صبر و حوصله داشته باشید و این کار را به آرامی انجام دهید. نباید پوست ناخن را ببرید فقط کافی است آن را عقب بزنید تا سطح وسیع تری از ناخن دیده گردد.

سعی کنید در کوتاه کردن و بریدن پوست های اضافه، افراط نکنید. فقط بخش هایی را که از ناخن جدا شده یا واقعا خشک شده، به آرامی با قیچی ببرید. در بعضی از سالن های زیبایی، در این کار زیاده روی می نمایند و بخش زیادی از پوست اطراف ناخن را می برند. این کار باعث می گردد که دست ها و اطراف ناخن، مستعد ابتلا به عفونت شوند. حتی می توانید به کلی از این مرحله صرف نظر کنید. بدون بریدن پوست اطراف ناخن هم می توانید مانیکوری با نتیجه دلخواه داشته باشید.

6. استفاده از روغن یا کرم

یکی از مراحل مانیکور، ماساژ دادن دست است. این مرحله فرصت خوبی برای استفاده از انواع کرم ها و نرم نماینده ها و روغن های گیاهی است. به آرامی روغن ها و کرم های مخصوص را روی دست و ناخن و انگشت ماساژ دهید. اجازه دهید روغن و کرم حداقل برای پنج دقیقه روی پوست بماند تا کاملا تأثیر خود را بگذارد. اگر سطح ناخن شما بیش از حد چرب شده، می توانید با پنبه و اندازهی لاک پاک کن، روغن اضافه را از روی ناخن پاک کنید. برای اینکه لاک ناخن به خوبی روی آن بنشیند، سطح ناخن باید کاملا تمیز باشد.

بخش دوم؛ طراحی و رنگ آمیزی ناخن

مرحله بعدی مانیکور، بعد از مرتب کردن و گرفتن ناخن ها، لاک زدن است. اگر دوست ندارید لاک بزنید می توانید از این مرحله صرف نظر کنید یا فقط از لاک پایه یا برق ناخن بهره ببرید. اگر دوست دارید ناخن های شما رنگی باشند یا طراحی خاصی متناسب با فصل داشته باشند، این مراحل را دنبال کنید.

1. استفاده از لاک پایه

در این مرحله باید از یک لاک پایه بهره ببرید. استفاده از این لاک ها یک زمینه مسطح را برای لاک زدن آماده می نماید و دوام لاک را هم بالا می برد. روی تمام ناخن ها و روی همه سطح ناخن، لاک پایه بزنید. این لاک پایه، بی رنگ است و باعث می گردد که لاک رنگی، یکدست و تمیز به نظر برسد. صبر کنید تا لاک پایه خشک گردد و بعد به سراغ مرحله دیگر بروید.

لاک های پایه انواع مختلفی دارند و بعضی از آن ها تقویتی هستند. برای تقویت ناخن ها می توانید این محصولات را تهیه کنید.

لاک های پایه ممکن است شفاف نباشند. بعضی از انواع لاک های پایه، رنگ های خنثی مثلا هلویی یا رنگ شبیه ناخن دارند.

بعضی از لاک های پایه به طور کامل خشک نمی شوند و سطح آن ها چسبناک باقی می ماند. این دسته از لاک های پایه برای مواقعی است که می خواهید روی آن لاک رنگی بزنید و استحکام لاک را بیشتر کنید.

2. استفاده از لاک رنگی

لاک با رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. لاک را قبل از استفاده حتما 10 ثانیه تکان بدهید تا رنگ آن به خوبی ترکیب گردد و هیچ حبابی داخل آن باقی نماند. در لاک را باز کنید و با قلموی لاک، یک لایه یکنواخت از لاک را روی ناخن بکشید. برای لاک زدن ابتدا یک بار وسط ناخن را با قلمو لاک بزنید بعد دو طرف ناخن را با دو حرکت دیگر، به خوبی با لاک بپوشانید. اگر فکر می کنید یک لایه کافی نیست، می توانید صبر کنید و بعد از خشک شدن، یک لایه دیگر لاک بزنید.

سعی کنید همواره اندازه مناسبی از لاک بردارید. برداشتن اندازه کم لاک باعث می گردد که لاک روی ناخن، یکدست و صیقلی نگردد و برداشتن لاک زیاد، باعث ریختن لاک از لبه ها می گردد.

ناخنی که لاک می زنید روی یک سطح صاف بگذارید تا تکان نخورد.

اگر این مرحله برای شما سخت است به خصوص برای دستی که با آن کار می کنید، می توانید از کسی بخواهید که در این مرحله به شما یاری کند.

3. لایه دوم لاک

برای استحکام بیشتر و زیبایی ناخن، یک بار دیگر ناخن را لاک بزنید. اولین لایه باید کاملا خشک شده باشد و بعد لایه دوم را بزنید. لایه دوم را هم درست مثل لایه اول روی ناخن بزنید. در این مرحله هم باید اجازه دهید که لاک کاملا خشک و محکم گردد و بعد به مرحله دیگر بروید.

لایه دوم لاک معمولا دیرتر خشک می گردد. در این مرحله باید شکیبا باشید و عجله نکنید. عجله کردن باعث می گردد که زحمت شما هدر برود و لاک ناخن پاک گردد.

برای زودتر خشک شدن لاک می توانید آن را نزدیک باد پنکه یا کولر قرار دهید.

4. تمیز کردن اطراف ناخن

مرحله بعدی مانیکور در خانه تمیز کردن اطراف ناخن است. موقع لاک زدن، به خصوص اگر تازه کار باشید، ممکن است کناره های ناخن هم با لاک تماس پیدا کند. برای تمیز کردن اطراف ناخن، از یک گوش پاک کن بهره ببرید. آن را با لاک پاک کن خیس کنید و با دقت، اطراف ناخن را تمیز کنید. مراقب باشید که تصادفا لاک ناخن را با آن پاک نکنید.

برای اینکه اطراف ناخن شما موقع لاک زدن تمیز بماند، می توانید از یک روش دیگر بهره ببرید. برای این منظور، قبل از آغاز لاک زدن، از لاک های مخصوص به نام لاک پیل آف بهره ببرید. این لاک ها را دقیقا دور ناخن و جاهایی که نمی خواهند لاکی گردد، می زنند. این لاک به راحتی بلند می گردد و درست مثل یک لایه محافظ عمل می نماید که مانع از کثیف شدن اطراف ناخن می گردد.

لاک پیل آف را دور ناخن بزنید. بعدا مرحله لاک زدن و طرای ناخن را انجام دهید. بعد از اتمام کار، لاک پیل آف را از روی پوست جدا کنید.

بخش سوم؛ امتحان کردن طرح های مجذوب کننده

آخرین مرحله از مانیکور در خانه طراحی ناخن ها است. با یاری لاک با رنگ های مختلف می توانید طرح های زیبایی روی ناخن ایجاد کنید. بعضی افراد ناخن های ساده با یک رنگ را ترجیح می دهند و بعضی دیگر دوست دارند کمی تغییر در لاک معمولی ایجاد نمایند. اگر دنبال تنوع هستید، می توانید یکی از روش های زیر را برای زیباتر کردن ناخن های خود امتحان کنید.

1. فرنچ مانیکور

برای فرنچ ناخن که مدلی همواره مجذوب کننده و زیبا است، کل ناخن با یک رنگ خنثی مثلا هلویی یا رنگ خود ناخن پوشانده می گردد و نوک ناخن ها را می توانید با رنگ سفید، لاک بزنید. مدل فرنچ هم برای موقعیت های روزمره مناسب است و هم برای مهمانی های خاص. این مدل همواره مجذوب کننده است و یکی از مدل های محبوب برای لاک زدن ناخن است.

2. طرح مرمری برای ناخن

احتمالا طرح های مرمری ناخن را دیده اید. در این روش باید چند رنگ لاک را روی یک طرف آب با هم ترکیب کنید تا ظاهری مرمرین و ابروبادی پیدا کند. بعد ناخن را داخل رنگ بزنید و سریع بیرون بیاورید. این روش راحت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و با یکی دو بار تمرین و دیدین ویدیوهای آن می توانید به مهارت برسید. تعداد رنگ ها و خود رنگ ها، به سلیقه شما بستگی دارد.

3. لاک زدن با رنگ های متنوع

برای لاک زدن ناخن ها مجبور نیستید از یک رنگ بهره ببرید. می توانید هر کدام از ناخن ها را به یک رنگ متفاوت لاک بزنید. می توانید طیفی از یک رنگ را انتخاب کنید مثلا آبی روشن تا تیره. یا اینکه تمام ناخن ها غیر از انگشت حلقه را با یک رنگ و انگشت حلقه را با یک رنگ دیگر لاک بزنید.

4. لاک زدن با رنگ های فصلی

برای انتخاب رنگ لاک می توانید از فصل ها الهام بگیرید. مثلا برای فصل پاییز از رنگ های قرمز و نارنجی و زرد و قهوه ای بهره ببرید و برای بهار از رنگ های سبز و صورتی. علاوه بر لاک زدن ساده، برای طراحی روی ناخن هم می توانید از فصل الهام بگیرید. مثلا برای پاییز، برگ های پاییزی را روی ناخن های خود بکشید.

5. الهام گرفتن از طبیعت

علاوه بر فصل، می توانید از طبیعت برای طراحی ناخن خود الهام بگیرید. مثلا انواع گل ها، میوه ها و… می توانند نمونه های خوبی برای طراحی روی ناخن باشند. به مناسبت های مختلف مثلا عید نوروز، شب یلدا و… هم می توانید ناخن های خود را طراحی کنید.

منبع: Wikihow

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 553

به "مانیکور در خانه و تمام فوت وفن هایی که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانیکور در خانه و تمام فوت وفن هایی که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید