هایما S5 پرو به فراوری رسید؛ آنالیز مزایا، معایب، رقبا و قیمت این خودرو
به گزارش پرشین بلاگ، هایما S5 پرو به عنوان سومین مدل از این کراس اوور جمع و جور با پیشرانه نو به وسیله ایران خودرو به فراوری رسید. در ادامه این گزارش به آنالیز ویژگی های این خودرو خواهیم پرداخت.

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: هایما S5 پرو با تجهیز به پیشرانه توربو GDi حالا قوی ترین نسخه عرضه شده این خودرو در کشور است. S5 از سال 1396 تا کنون با سه نوع نیروی محرکه و سطح امکانات مختلف به وسیله ایران خودرو (خراسان) مونتاژ و وارد بازار شد که نسخه پرو قوی ترین آن است. این خودرو برخلاف برادر بزرگ ترش هایما S7 چندان مورد توجه بازار ایران قرار نگرفت. طراحی کمی عجیب و نامتعارف ظاهری، و بعلاوه شکل قدیمی کابین را باید از مهم ترین موارد استقبال نه چندان زیاد از این خودرو دانست. هر چند طراحی کابین آن قدیمی است، اما فرم کوپه مانند و اسپرت ظاهر آن در نوع خود منحصر به فرد و حتی مجذوب کننده است. تغییر جلو پنجره نسخه Pro نیز آن را کمی به روزتر از پیش نشان می دهد.
حالا این خودرو با قوای محرکه تازه یک بار دیگر شانس خود را امتحان خواهد نمود.
برند چینی هایما (زیر مجموعه FAW) از تکنولوژی های قدیمی شرکت مزدا در محصولات خود بهره می برد و به واسطه عرضه نسبتا مناسب به وسیله ایران خودرو، با اقبال خوبی روبرو شده است.
مشخصات فنی هایما S5 پرو
هایما S5 پرو به پیشرانه GDi مجهز شده است. این موتور که با کد GN15‑TF شناخته می گردد، یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم (GDi) است که به وسیله خود شرکت Haima Automobile در چین طراحی و فراوری می گردد.
بلوک سیلندر از چدن و سر آن از آلومینیوم ساخته شد ه است و فناوری هایی مانند VVT و E‑GAS برای بهبود عملکرد و مصرف سوخت در آن استفاده می گردد.
این پیشرانه توان فراوری 175 اسب بخار قدرت و 280 نیوتون متر گشتاور را دارد. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT ساخت DAE چین توان پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می نماید. پیشرانه تازه هایما S5 پرو نسبت به نسخه توربوشارژر پیشین حدود 15 اسب بخار قدرت و 60 نیوتون متر گشتاور بیشتری فراوری می نماید که اختلاف قابل توجهی است.
وزن خالص این خودرو 1445 کیلوگرم است که با توجه به خروجی پیشرانه، خودرو را نسبتا چابک خواهد نمود. هر چند پیشرانه تازه در بحث توان، ارتقای قابل توجهی داشته است، اما افزوده شدن سیستم پاشش مستقیم (GDi) به آن، حساسیت و ناسازگاری پیشرانه با سوخت ایران را بیش از پیش خواهد نمود.
سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است.
ابعاد و میزان
طول، عرض و ارتفاع هایما S5 پرو به ترتیب برابر 4,358 میلی متر، 1،823 میلی متر و 1,630 میلی متر است. فاصله محوری S5 برابر با 2,630 میلی متر اعلام شده است. حجم صندوق بار S5 و حجم باک سوخت آن هم به ترتیب 320 و 60 لیتر است.
امکانات هایما S5 پرو
اتوهلد، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز پارک برقی، 6 عدد ایربگ، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا 7 اینچی، چهار بلندگو، دی لایت، سیستم روشنایی ترک خودرو، دوربین 360 درجه، سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، تریم چرمی صندلی ها، صندلی های برقی جلو، گرمکن جلو، سانروف، سنسور نور و باران، سیستم استارت و ورود بدون کلید و… از جمله امکانات ایمنی و رفاهی هایما S5 پرو هستند.
جایگاه در میان رقبا
ایران خودرو برای هایما S5 پرو قیمت یک میلیارد و 698 میلیون تومان را در نظر گرفته است. جدی ترین رقبای این خودرو، ام وی ام X55 پرو (قیمت کارخانه یک میلیارد و 687 میلیون تومان)، تیگارد X35 پلاس (قیمت کارخانه یک میلیارد و 680 میلیون تومان) و ری را (قیمت کارخانه یک میلیارد و 300 تومان) هستند. شاید ظاهر هایما مانند ام وی ام یا تیگارد همه پسند نباشد، اما از لحاظ شتاب یک سر و گردن از آنها بالاتر است. درباره ریرا نیز با توجه به مسائل عدیده فنی، بهتر است تا ورود نسخه اصلاح شده، اظهار نظر نکنیم. هایما به سیستم تعلیق مولتی لینک نیز مجهز است که سواری و هندلینگ آن را بهبود می بخشد. بعلاوه، خدمات پس از فروش گسترده تر ایران خودرو را به همراه دارد. البته با پرداخت یک میلیارد و 740 میلیون تومان (در کارخانه) می توان KMC X5 را نیز خریداری کرد، که توان مشابهی دارد و طراحی آن همه پسندتر است.
منبع: بیت ران