هیجانی شگفت انگیز بر روی پل های معلق ایران

به گزارش پرشین بلاگ، پل به سازه ای گفته می گردد که دو نقطه مختلف در دو سمت یک رودخانه یا یک دره را به یکدیگر متصل می نماید. پل هایی که بر روی رودخانه ها یا دره ها زده می شوند همواره پل هایی سفت و محکم نیستند. گاهی اوقات باید برای عبور از یک دره از روی یک پل معلق رد شوید. شاید تصور کنید که این گونه پل های معلق فقط مربوطبه فیلم های ترسناک است اما باید بگوییم که در کشور خودمان تعداد این پل های معلق کم نیست. عبور از پل های معلق هیجان وصف ناشدنی دارد و حسابی هیجان انگیز است. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری به معرفی تعدادی از پل های معلق ایران بپردازیم.

هیجانی شگفت انگیز بر روی پل های معلق ایران

پل معلق مشگین شهر؛ طولانی ترین پل معلق خاورمیانه - پل های معلق ایران

مشگین شهر با 70 هزار نفر جمعیت در استان اردبیل واقع شده است. یکی از جاذبه های گردشگری مشگین شهر پل معلق این شهر است. پل معلق مشگین شهر یکی از پل های معلق ایران است که با 365 متر طول بزرگ ترین پل معلق خاورمیانه لقب گرفته است. عرض این پل 2 متر است و بر روی رودخانه خیاوچایی قرار گرفته است. این پل از سطح رودخانه 80 متر ارتفاع دارد در نتیجه پیشنهاد می کنیم هنگام عبور از روی این پل زیاد پایین دست خود را نگاه نکنید! طبیعت اطراف پل به صورت شگفت انگیزی زیبا و چشم نواز است. با گذشت نیمی از پل بخش کوتاهی از مسیر دارای کف شیشه ای است که هیجان عبور از پل را چندین برابر می نماید. در صورتی که برنامه سفر به اردبیل را دارید حتما سری به مشگین شهر و این پل معلق بزنید.

پل معلق پیرتقی؛ تجربه ای مهیج و نسبتا ترسناک - پل های معلق ایران

در شهرستان خلخال در استان اردبیل یکی دیگر از پل های معلق ایران قرار گرفته است. اگر می خواهید که حسابی بترسید حتی بیشتر از پل معلق مشگین شهر به شما پیشنهاد می کنیم به پل معلق پیرتقی بروید. این پل بر روی رودخانه پر آب و خروشان قزا اوزن ساخته شده است و 165 متر طول و یک متر عرض دارد. ارتفاع پل از سطح رودخانه به 60 متر می رسد. عرض کمتر این پل نسبت به پل مشگین شهر ترس و هیجان عبور از آن را دو برابر نموده است. برای بازدید از این پل از خلخال به سمت سه راه سرچم حرکت نموده و از شهر کیوی و سه راه فیروزآباد عبور کنید. در نهایت با گذشتن از نهمین تونل مسیر، جاده خاکی کنار جاده را ادامه دهید تا به این پل معلق زیبا و شگفت انگیز برسید.

پل معلق دره خزینه؛ بلندترین پل معلق خاورمیانه

شاید باورتان نگردد که مشابه منطقه گرند کانیون در آمریکا در ایران نیز وجود دارد. خزینه نام منطقه ای شگفت انگیز و زیبا در استان لرستان است. خزینه در جاده اندیمشک به پل دختر واقع شده است و در نزدیکی آن روستایی با همین نام نیز واقع شده است. دره خزینه محلی است که رود کرخه با عبور خود در این منطقه به وجود آورده است. پل معلق خزینه با 85 متر ارتفاع جز بلندترین پل های معلق خاورمیانه و بلندترین آن ها در ایران به شمار میرود.

طول این پل معلق 112 است و در آن از چوب های روسی استفاده شده است. جالب است بدانید که یک سمت این پل در استان لرستان واقع شده است و سمت دیگر آن در استان ایلام واقع شده است. متاسفانه در سال 1397 این پل به وسیله افراد ناشناسی مورد تخریب قرار گرفته است و امیدواریم که سازمان میراث فرهنگی نسبت به ترمیم و بازساخت آن اهتمام ورزد.

پل معلق مجموعه گردشگری نمک آبرود؛ آدرنالین با طعم جنگلی!

بیشتر پل های معلق ایران که تا به حال به شما معرفی کردیم بر روی دره قرار گرفته بودند. اما پل معلق نمک آبرود امکان عبور از یک پل معلق در فضایی جنگلی را برای شما فراهم می نماید. شهرک نمک آبرود در فاصله 12 کیلومتری چالوس واقع شده است و می توان گفت که یکی از مجهزترین نقاط سرگرمیی ایران به شمار می آید. این شهرک به تنهایی دارای دو خط تله کابین است. خط قدیمی تله کابین شما را به قله سرسبز مدوبن می رساند. اما خط دوم تله کابین نمک آبرود شما را به قله زیبای دیو حمام می رساند. پل معلق شهرک نمک آبرود نیز در همین قله واقع شده است.

این پل معلق که یکی از زیباترین پل های معلق ایران به شمار می رود به همراه امکانات سرگرمیی دیگر همانند زیپ لاین باعث شده است تا خط دوم تله کابین نمک آبرود همواره شلوغ تر از خط اول آن باشد. عرض این پل کوتاه است و در لحظه تنها یک نفر می تواند از آن عبور کند. چشم انداز پیش روی شما بسیار متفاوت تر از پل های دیگر است و در اطراف یک جنگل فوق العاده سرسبز و دست نخورده را می توانید مشاهده کنید. در صورتی که قصد سفر به چالوس و نمک آبرود را دارید به شما پیشنهاد می کنیم بازدید از این پل معلق را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پل معلق هیر کجاست؟ - پل های معلق ایران

هیر یکی از شهرهای بسیار خوش آب و هوا در استان اردبیل است. استان اردبیل به واطه طبیعت بکری که دارد پر است از پل های معلق. پل معلق هیر نیز یکی دیگر از پل های معلق ایران است که در منطقه هیر واقع شده است. شهر هیر پر است از باغ های میوه مانند آلبالو و گیلاس و به شهر شکوفه های گیلاس نیز معروف است. پل معلق و شیشه ای هیر بر روی دره و رودخانه پر آب هیرچایی ساخته شده است. در صورتی که قصد سفر به اردبیل را دارید می توانید علاوه بر بازدید از باغ های میوه شگفت انگیز هیر از این پل معلق نیز تماشا کنید.

زمانی که بر روی پل معلق هیر قدم می زنید از یک سمت کوه پر صلابت سبلان را می بینید و از سمت دیگر کوه های باغرو و باغ های میوه در برابر چشمان شماست. از ابتدای سال 1399 بازدید از پل معلق هیر برای عموم امکان پذیر شده است. جالب است بدانید که پل معلق هیر اولین پل معلق تمام شیشه ای و قوسی شکل است که به وسیله مهندسان ایرانی ساخته شده. بعلاوه تک تک قطعات و اجزای این پل شامل شیشه ها و کابل ها در ایران ساخته شده اند. این پل با 200 متر طول چیزی نزدیک به 100 متر نیز ارتفاع دارد. عرض این پل 120 سانتی متر است و ضخامت شیشه های کف آن 3 سانتی متر است. ساخت پل هیر یکی از زیباترین پل های معلق ایران از سال 97 شروع و در سال 99 به انتها رسیده است.

پل معلق کوه صفه اصفهان

پل های معلق ایران دو سمت یک دره را که معمولا رودخانه ای در آن جریان دارد به هم متصل می کنند. ساخت پل های معلق احتیاج به محسابات پیچیده مهندسی و معماری دارد و کار چندان ساده ای به شمار نمی رود. خاصیت پل های معلق این است که با وزن کم خود استحکام بسیار بالایی دارند. بعضی از پل های معلق هرچند تمام نکات ایمنی در ساخت آن ها رعایت شده است اما به نحوی طراحی شده اند که کمی لرزان باشند تا گردشگران هنگام عبور از آنها حسابی بترسند و هیجان خوبی را تجربه کنند.

شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان جهت توسعه فضا و ایجاد بستری برای ورزش و سرگرمی گردشگران، در گردنه باد و در مجاورت ایستگاه دوم تله کابین صفه یک پل معلق تمام عیار را طراحی و اجرا نموده است. این پل با 110 متر طول چیزی حدود 45 متر نیز ارتفاع دارد. جالب است که در کنار پل یک خط زیپ لاین به صورت موازی قرار داده شده که می توانید از آن استفاده نموده و حسابی لذت ببرید.

پل معلق آسمان تهران - پل های معلق ایران

اولین پل معلق مرکز ایران تهران در فاز دو بوستان نهج البلاغه قرار گرفته است. این پل از پارکینگ بوستان نهج البلاغه شروع می گردد و تا پارک پردیسان ادامه پیدا می نماید. این پل معلق با 285 متر طول، عرضی معادل 2 متر دارد و در ارتفاع 65 متری زمین ساخته شده است. از لخاظ طولانی بودن بسیاری از کارشناسان این پل را با پل معلق مشگین شهر مقایسه می کنند. ساخت پل معلق نهج البلاغه در سال 89 شروع شده است. این پل که دو پارک را به یکدیگر متصل می نماید می تواند به طور همزمان 200 بازدید کننده داشته باشد.

از آنجایی که ضلع شرقی بوستان نهج ابلاغه و ضلع غربی بوستان پردیسان همواره خلوت و کم رهگذر بوده است، اخداث این پل معلق باعث شده تا این منطقه ها نیز رونق خوبی پیدا کند. احداث این پل بر روی دره نهج البلاغه یک کار کاملا مهندسی و کارشناسی شده بوده. جالب است بدانید که بر روی پل معلق نهج البلاغه می توانید دید خوبی نیز به پل طبیعت در پارک آب و آتش داشته باشید.

جمع بندی پل های معلق ایران

عبور از یک پل معلق می تواند جز پر هیجان ترین تجربیات شما باشد. تعداد پل های معلق ایران کم نیست و ما در این مقاله به معرفی تعدادی از آن ها پرداختیم. پل های معلق معمولا بر روی یک دره احداث می گردند و دو سمت آن را به یکدیگر مرتبط می کنند. پل معلق مشگین شهر به عنوان طولانی ترین پل معلق خاورمیانه شناخته می گردد. از سایر پل های معلق ایران می توان به پل معلق پیرتقی، پل معلق دره خزینه، پل معلق شهرک نمک آبرود، پل معلق هیر و پل معلق نهج البلاغه در استان تهران اشاره نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 1012

به "هیجانی شگفت انگیز بر روی پل های معلق ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیجانی شگفت انگیز بر روی پل های معلق ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید