کاهش 68 درصدی بارش در حوضه اصلی آبریز مرزی شرق کشور

به گزارش پرشین بلاگ، شرایط بارشی سال جاری بیانگر آن است که ترسالی های دوسال اخیر به انتها رسیده و بار دیگر دوره خشکسالی ها سایه بر ایران افکنده و همین امر تاثیر منفی خود را بر تامین آب باقی خواهد گذاشت.

کاهش 68 درصدی بارش در حوضه اصلی آبریز مرزی شرق کشور

متخصصان صنعت آب معتقدند سال 1400 یکی از خشکسال ترین سال ها در 50 ساله اخیر است و تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که آبان سال جاری با کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت روبرو هستیم.

این موسسه در گزارش تازه خود بیان کرد: مقدار بارش برای آبان ماه در دو حوضه اصلی آبریز مرزی شرق و فلات مرکزی به ترتیب با 68 و 64 درصد کاهش نسبت به دوره بلندمدت 53 ساله بیشترین مقدار کاهش را تجربه می نمایند.

دوحوضه آبریز اصلی با بالاترین مقدار کاهش

مقدار بارش حوضه آبریز مرزی شرق برای آبان ماه 2 میلیمتر پیش بینی شده که در مقایسه با دوره بلندمدت تاریخی که 5 میلیمتر بارندگی داشته با کاهش 68 درصدی مقام نخست کاهش ها را به خود اختصاص داده است.

شرایط بارشی حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی نسبت به مرزی شرق در آبان ماه سال جاری کمی بهتر است به این معنا که مقدار بارش پیش بینی شده برای این حوضه آبریز اصلی 4 میلیمتر است که در مقایسه با دوره بلندمدت که 11 میلیمتر بارندگی داشته کاهش 64 درصدی را نشان می دهد.

دو حوضه آبریز کشور که کمترین کاهش بارش را دارند

دو حوضه آبریز اصلی دریای خزر و قره قوم در آبان ماه کمترین کاهش نسبت به دوره بلندمدت را دارند.

مقدار بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر 37 میلیمتر است که در مقایسه با دوره بلندمدت 53 ساله که 50 میلیمتر بارندگی ثبت شده داشته از کاهش 25 درصدی برخودار شده است.

شرایط بارشی حوضه آبریز اصلی قره قوم هم به این ترتیب است که 11 میلیمتر برای آبان ماه این حوضه پیش بینی شده که در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش 15 میلیمتری کاهش 25 درصدی را نشان می دهد.

دو حوضه آبریز با کاهشی بین 25 تا 50 درصد

مقدار بارش دو حوضه آبریز اصلی کشور شامل دریاچه ارومیه و خلیج فارس و دریای عمان نسبت به دوره بلندمدت تاریخی کاهش بین 25 تا 50 درصد را تجربه می نمایند.

بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آبان ماه 26 میلیمتر است درحالی که این حوضه در دوره بلندمدت 53 ساله 40 میلیمتر بارندگی داشته وبه این ترتیب کاهش 37 درصدی را تجربه خواهد نمود.

اما مقدار بارش آبان ماه حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان 19 میلیمتر پیش بینی شده است و این درحالی است که در دوره بلندمدت این حوضه 32 میلیمتر بارندگی به خود دیده و اکنون از کاهش 40 درصدی بارش در رنج است.

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیشتر اعلام نموده شرایط بارش پاییز 1400 در بیشتر منطقه ها کشور به وسیله عمده مدل های جهانی کمتر از مقادیر میانه بلندمدت پیش بینی شده که این کاهش برای نیمه غربی کشور بیشتر چشمگیر است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 573

به "کاهش 68 درصدی بارش در حوضه اصلی آبریز مرزی شرق کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 68 درصدی بارش در حوضه اصلی آبریز مرزی شرق کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید