کمپین سازمان امور مالیاتی؛ نمونه ای خلاقانه از ارتباطات نهادی
به گزارش پرشین بلاگ، در هفته های اخیر کمپین تبلیغاتی سازمان امور مالیاتی کشور به یکی از موضوعات بحث برانگیز در میان فعالان حوزه تبلیغات و بازاریابی تبدیل شده است. اکران گسترده این طرح در رسانه های محیطی و دیجیتال، واکنش های فراوانی را در میان متخصصان برانگیخته و بعضی آن را یکی از خلاقانه ترین نمونه های ارتباطات دولتی در سال های اخیر می دانند.

از منظر تبلیغاتی، این کمپین خلاق چند ویژگی شاخص داشت: سادگی پیغام، انسجام در روایت و بهره گیری همزمان از کانال های محیطی و دیجیتال. همین رویکرد باعث شد که پیغام اصلی بدون پیچیدگی های رایج در کمپین های نهادی به مخاطب منتقل گردد و در فضای مجازی و بعلاوه بعضی رسانه ها، درباره هدف این کمپین یعنی حق انتخاب محل پرداخت مالیات از سوی مودیان، بحث و مصاحبه شکل بگیرد. به گفته تحلیل گران حوزه تبلیغات، استفاده از زبان بصری ساده اما اثرگذار، این کمپین را از بسیاری از نمونه های مشابه متمایز نموده است.
نکته قابل توجه اما حواشی ای بود که با اکران شدن طرح ها بوجود آمد و بعد از استقبال ازین کمپین، بعضی شرکت های تبلیغاتی مدعی شدند که ایده پردازی و طراحی این کمپین به وسیله آنان اجرا شده است. شنیده ها اما حاکی از آن است که این طرح در اصل به سفارش و راهنمایی مستقیم داود خدابنده مدیرکل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی اجرا شده و ایده پردازی و طراحی و برنامه ریزی این کمپین نیز بر عهده رضا صدیق تحلیلگر فرهنگ و مشاور حوزه پی آر و سلمان عبداللهی گرافیست و ویژوآل آرتیست بوده است. همین حواشی بوجود آمده و مدعای بعضی آژانس های تبلیغاتی حول این کمپین، نشان می دهد که این اقدام در فضای کنونی تبلیغات و به خصوص تبلیغات ارگانی، اثری بدیع و نو به شمار میرود
موارد مذکور باعث شده که کمپین تبلیغاتی اخیر سازمان مالیاتی نه تنها از منظر محتوایی و اجرا، بلکه از حیث فرایند شکل گیری هم به موضوعی خبرساز و قابل آنالیز در صنعت تبلیغات بدل گردد. فعالان حوزه مارکتینگ معتقدند چنین پروژه هایی، حتی اگر محل اختلاف باشند هم به ارتقای استانداردهای خلاقیت در ارتباطات نهادی یاری می نمایند و می توانند آغازگر فصل جدیدی از رقابت حرفه ای در عرصه تبلیغات دولتی باشند
منبع: مجله شنبه