گران ترین فسیل جهان در خلیج فارس رونمایی خواهد شد

به گزارش پرشین بلاگ، فسیل مرموز و گران استن به ابوظبی رفت تا در موزه تاریخ طبیعی این شهر به نمایش گذاشته شود.

گران ترین فسیل جهان در خلیج فارس رونمایی خواهد شد

در 6 اکتبر 2020، یک خریدار مرموز، مبلغ 31.8 میلیون دلار را برای اسکلت معروف Tyrannosaurus rex معروف به استن پرداخت کرد.

به گزارش theguardian، پس از کشف، این فسیل نادر و تقریبا کامل دایناسور به سرعت از دید عموم ناپدید شد. دیرینه شناسان نگران بودند که فروش حراج به یک خریدار مخفی، هزینه اسکلت های کمیاب را بالا ببرد و محققان و عموم از دسترسی به فسیل ها محروم شوند.

یک سال و نیم بعد، بالاخره نقاب خریدار کنار رفت. مجله نشنال جئوگرافیک با استفاده از سوابق تجاری آمریکا، محموله 5.6 تنی را در می 2021 از نیویورک به امارات متحده عربی ردیابی کرد و معما حل شد. استن به ابوظبی رفت تا در موزه تاریخ طبیعی این شهر به نمایش گذاشته شود، این موزه پروژه ای به مساحت 377 هزار فوت مربع در حال ساخت در جزیره سعدیات است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی، موزه تاریخ طبیعی ابوظبی، که قرار است در سال 2025 تکمیل شود، برخی از نادرترین شگفتی های طبیعت که تا کنون یافت شده است را به نمایش خواهد گذاشت. این موزه به نشنال جئوگرافیک گفت که یک مرکز تحقیقاتی با تمرکز بر جانورشناسی، دیرینه شناسی، زیست شناسی دریایی، علوم زمین و تحقیقات مولکولی ایجاد و راه اندازی خواهد کرد.

این موزه علاوه بر اسکلت 39 فوتی و 67 میلیون ساله، قطعه ای از شهاب سنگ مورچیسون، شهاب سنگی غنی از کربن که در سال 1969 در بالای استرالیا متلاشی شد را نیز به نمایش می گذارد. این شهاب سنگ که حاوی ترکیبات آلی غبار ستاره ای و همچنین دانه های هفت میلیارد ساله پیش از خورشید است برای دهه ها محققان را مجذوب خود خواهد کرد.

محمد خلیفه المبارک، رئیس اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی در بیانیه ای گفت: موزه تاریخ طبیعی، خانه تازهی در ابوظبی دارد و ما داستان جهان را از طریق برخی از باورنکردنی ترین نمونه های شناخته شده به بشریت بازگو خواهیم کرد. وی اضافه کرد: این ها هدایای کمیاب از طبیعت گرفته شده هستند و ما مفتخر هستیم که از آن ها محافظت کنیم و با جهان به اشتراک بگذاریم.

استن به عنوان یکی از مشهورترین اسکلت های جهان، در سال 1992 در زمینی خصوصی در داکوتای جنوبی حفاری شد. برای بیش از 20 سال، این فسیل در موسسه خصوصی تحقیقات زمین شناسی بلک هیلز در داکوتای جنوبی محافظت و مورد مطالعه قرار گرفت. در طول سال ها، موسسه بلک هیلز صد ها کپی از استن ساخت که در سطح جهانی در موزه ها و خانه های افراد مشهور، از جمله بازیگر دواین راک جانسون به نمایش گذاشته شد.

با این حال، پس از درگیری حقوقی بین برادران پیت و نیل لارسون، دو تن از بزرگترین سهامداران مؤسسه، یک قاضی دستور فروش استن را در سال 2018 داد که باعث شد گران ترین حراج فسیلی در کریستیز نیویورک برگزار شود. پس از ناپدید شدن اسکلت ، دیرینه شناسان نگران شدند که قیمت گزاف باعث افزایش تجارت غیرقانونی فسیل می شود و موزه هایی با بودجه کمتر نتوانند نمونه هایی برای تحقیق و نمایش به دست آورند. با این حال، با شنیدن اعلام خانه تازه استن، بسیاری از دیرینه شناسان خیالشان راحت شد.

بیشتر بخوانید

خبرنگاران فضای مجازی اخبار داغ فضای مجازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 757

به "گران ترین فسیل جهان در خلیج فارس رونمایی خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران ترین فسیل جهان در خلیج فارس رونمایی خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید