آموزش گام به گام ویرایش عکس پرتره در لایت روم

به گزارش پرشین بلاگ، اگر دوست دارید کیفیت تصاویر پرتره خود را یک سطح بالاتر ببرید، باید آن ها را ویرایش کنید. ولی مسئله این است که آغاز کردن ادیت تصاویر پرتره می تواند بسیار سخت و گیج کننده باشد. این موضوع به خصوص برای افراد مبتدی صدق می نماید. ولی نگران نباشید، این مقاله را برای پرداختن به همین موضوع آماده نموده ایم. در ادامه، ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش گام به گام ویرایش عکس پرتره در لایت روم

بعد از سال ها تجربه و آنالیز راه ها و روش های مختلف، به این نتیجه رسیده ایم که این سیستم ساده و 11 مرحله ای می تواند نتایج بسیار زیبایی را برای تصاویر شما به همراه داشته باشد. نتیجه به کارگیری این سیستم را در عکس زیر و در قالب قبل و بعد ویرایش مشاهده می کنید.

البته در نظر داشته باشید که برای به کارگیری این سیستم لزوماً به Adobe Lightroom احتیاج نخواهید داشت. هر نرم افزار مفید و قدرتمند ویرایشگر تصویر دیگر هم می تواند این کار را برای شما انجام دهد. برای مثال، شما بعلاوه می توانید از Capture one, ON1, PhotoRaw, ACDSee و یا Luminar بهره ببرید. با این حال، لایت روم یکی از برترین نرم افزارهای موجود در بازار است و تقریباً تمام احتیاجهای ویرایش تصویر شما را جوابگو خواهد بود. علاوه بر این، استفاده از آن برای افراد مبتدی هم چندان سخت نیست.

یک موضوع دیگر را باید در نظر داشته باشید: تمام تصاویر با یکدیگر تفاوت دارند. تصویری که در ادامه روی آن کار می کنیم، یک پرتره عادی و استاندارد است. ولی شما ممکن است احتیاج باشد تا مقادیر به کار رفته در این آموزش را میزانی تغییر دهید تا نتایج مطلوب برای عکس خودتان را به دست آورید. ولی این نکته را حتماً در نظر داشته باشید که اگرچه ممکن است مقادیر هر مرحله را تاحدی تغییر دهید، ولی ترتیب مراحل را حتماً باید گام به گام با ما پیش روی کنید!

مرحله اول: تصویر پرتره خود را وارد نرم افزار کنید

اولین مرحله برای شروع ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom، طبعاً وارد کردن تصویر خواهد بود.

شاید بد نباشد که در همان ابتدا یک Preset مخصوص شارپ کردن تصاویر بهره ببرید. این Preset یاری خواهد نمود تا تصاویر RAW شما وضوح بیشتری پیدا نمایند و کار شما برای ادامه مراحل را هم کمی آسان تر می نماید. اگر تمایل به استفاده از این فیلتر داشته باشید، از جهت زیر می توانید آن را اعمال کنید:

برای به کارگیری این Preset از پنل دست راست لایت روم تب Apply During Import را پیدا کنید. سپس جهت Develop Settings>User Presets را پیش گرفته و Preset دلخواه خود را انتخاب کنید.

بعد از وارد کردن تصویر در لایت روم و به کارگیری Preset (بخش دوم دلبخواه است)، حالا وارد ماژول Develop در نرم افزار شوید.

مرحله 2: White Balance را تنظیم کنید

White Balance تراز سفیدی معیاری برای میزان سردی و گرمی رنگ های عکس ما است. این عمل در واقع فرآیند حذف سایه های رنگی ناخواسته (ته رنگ یا colorcast) است تا اجسامی که برای فرد سفید رنگ به نظر می رسند، در تصویر شما نیز به رنگ سفید پردازش و رندر شوند. هر عکسی دارای ته رنگ و دمای رنگی متفاوتی است. این تفاوت ها تا حد زیادی به رنگ نور و محل عکاسی بستگی دارند. در حالت استاندارد، قبل از عکاسی باید میزان White Balance را با استفاده از کارت های خاکستری دقیقاً تنظیم کنید. در غیر این صورت، تصویر شما احتیاج به میزانی ویرایش و دستکاری در تنظیمات رنگی خواهد داشت.

اصلاح رنگی تصاویر خوشبختانه آسان است. یک روش این است که یک سطح خنثی روی تصویر پیدا کنید (برای مثال، سطحی که کاملاً سفید و یا خاکستری باشد)، سپس آن را با استفاده از ابزار White Balance Eyedropper انتخاب کنید. روش دیگر آن است که با استفاده از ترکیبی از مقادیر Temperature و Tint، به نتیجه دلخواه خود برسید.

در تصویر نمونه ای که انتخاب نموده ایم، دمای رنگ کمی سرد است (یعنی آبی آن زیاد است)، بنابراین احتیاج داریم تا آن را کمی گرم تر کنیم. از آنجایی که هیچ سطح خنثی ای در تصویر دیده نمی گردد، خودمان باید میزان White Balance عکس را به صورت دستی تنظیم کنیم تا گرمای لازم را به عکس ببخشیم.

مرحله 3: مقادیر Exposure، Highlights و Shadows را تنظیم کنید.

مرحله بعدی آموزش ما برای ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom، تنظیم مقادیر Exposure، Highlights و Shadows است.

اگر هنگام عکاسی کار خود را به درستی انجام داده باشید، عکس شما باید Exposure (نوردهی) مناسبی داشته باشد. ولی خوب است که همواره هیستوگرام نوردهی عکس را مجدداً آنالیز کنید تا کاملاً از صحت این مورد اطمینان حاصل نموده باشید. در این هیستوگرام هیچ قله ای نباید در نزدیکی دیواره های نمودار دیده گردد، مگر اینکه از عمد خواسته باشید که تصویر شما بخش های تیره و روشن زیاده داشته باشد. بنابراین، در حالت نرمال، تصویر شما باید در کل هیستوگرام تعادل داشته باشد.

اگر Exposure (نوردهی) تصویر شما بیش از حد است، کمی آن را کاهش دهید. از سوی دیگر، اگر احساس می کنید تصویر نورکافی ندارد، کمی میزان Exposure را افزایش دهید.

برای مرحله بعدی، با دقت بیشتری به رنگ پوست، مو و پس زمینه نگاه کنید. توصیه می کنیم که مقادیر Highlights و Shadows را کمی تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. برترین راه، تجربه کردن است. تنها با تجربه و آزمون و خطا می توانید به نتایجی زیبا و دلپسند برسید. با این حال، یک راه کار متداول این است که Highlightها را تا جای ممکن کم کنید، ولی Shadowها را افزایش دهید. بعلاوه، توصیه می کنیم که با مقادیر سیاه و سفیدها (Whites and Blacks) هم کمی بازی کنید تا تصویر مطلوب خود را به دست بیاورید.

در این مثال که قصد ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom را داریم، Exposure (نوردهی) کلی تصویر مناسب است، اما رنگ پوست مدل ما کمی روشن است و رنگ موها و پس زمینه او هم خیلی تیره است. بنابراین، هایلایت ها را کمی عقب کشیدیم و سایه ها را میزانی روشن کردیم:

مرحله 4: مقادیر vibrance and saturation را افزایش دهید

در این مرحله قصد داریم تا رنگ تصویر پرتره خود را کمی زنده تر کنیم. برای این کار می توانید از نوار تنظیمات vibrance یا saturation بهره ببرید. ولی مراقب باشید که در این کار افراط نکنید. نوار لغزنده Vibrance کمی ظریف تر و البته کمی هم هوشمندتر است.

شما بعلاوه می توانید میزان سفیدی تصویر را از این بخش هم کمی بیشتر کنید. البته اگر تا به امروز این کار را انجام نداده باشید. هدف اصلی ما در این بخش این است که سفیدترین سفیدهای تصویر را به سمت لبه های هیستوگرام راهنمایی کنیم. بنابراین دقت کنید که دقت کافی را در این بخش به خرج دهید.

به هرحال، بعد از انجام تنظیمات vibrance و saturation، توصیه می کنیم که با زدن دکمه ، نمای قبل و بعد ویرایش را با یکدیگر مقایسه کنید. دقت کنید که رنگ پوست ها طبیعی باشد.

به نظر ما، چهره فرد در این پرتره هنوز کمی کسل نماینده و غیرطبیعی به نظر می رسد. بنابراین، هم Vibrance، هم Saturation و هم Whites را تقویت می کنیم. توجه داشته باشید که همه این تنظیمات ظریف هستند و افزایش هر 3 آن ها مستلزم دقت بیشتری است. با این حال، تنظیم آن ها می تواند به مدل عکس ما رنگ پوستی طبیعی بدهد:

مرحله 5: عکس را برش بزنید

از لحاظ فنی، در هر مرحله ای از کار می توانید عکس را Crop (برش) کنید. بعضی از عکاس ها و یا ویرایش گران ترجیح می دهند که تصور را در همان ابتدای شروع ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom برش نمایند. در سوی دیگر، بعضی این کار را در انتهای ویرایش انجام می دهند. حال ما در این آموزش، کار Crop کردن را در میانه فرایند ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom انجام می دهیم. در این مرحله ما تنظیمات پایه و ابتدایی را انجام داده ایم، ولی هنوز فرآیند دستکاری ویژگی های چهره را شروع ننموده ایم.

قبل از انجام عمل Crop کردن تصویر، این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • تصویر من درباره چه چیزی است؟
  • چطور می توانم روی سوژه اصلی بیشتر تاکید کند؟
  • آیا اندام خود سوژه و یا مکان های طبیعی موجود در تصویر را بریدم؟
  • تعادل ترکیبی کلی پرتره چطور است؟

تصویر نمونه ای که در این مقاله درج کردیم را آنالیز کنید. در این نمونه ما سعی کردیم تا تصویر بیشتر به سر و صورت سوژه متمرکز باشد و فضای خالی اضافی در بالا و سمت چپ را حذف کردیم.

مرحله 6: روتوش و صاف کردن پوست

حالا دیگر وقت آن رسیده تا آموزش جزئیات اختصاصی ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom را شروع کنیم. این کار را با ویرایش پوست صورت شروع می کنیم. باید در نظر داشته باشید که همواره احتیاج نیست که اصلاحات زیادی روی پوست صورت انجام دهیم. میزان و حجم این تغییرات بسته به سوژه شما خواهد داشت. ولی حداقل میزانی روتوش و صاف کردن پوست را حتماً باید انجام دهید.

برای این کار، ابزار Brush را انتخاب کنید. برای شروع روتوش و صاف کرد پوست صورت، انتخاب این مقادیر می تواند شروع خوبی برای شما باشد:

  • میزان Clarity: بین -35 تا -40
  • میزان Contrast: +35
  • میزان Highlights: +15
  • میزان Sharpness: بین 0 تا 25+

انتخاب این مقادیر می تواند بسته به پوست سوژه عکاسی شما و نوع هدف نهایی شما متفاوت باشد. مقادیری که به شما معرفی کردیم، تنها ناهنجاری های پوستی عکس را اصلاح می نماید و ظاهری زیبا، نرم و درخشنده به پوست سوژه شما می دهد. ولی اگر سوژه عکاسی شما یک فرد مسن تر باشد، یا عکس را در محیطی پرنور تر گرفته باشید، باید مقادیر دیگری را این تنظیمات انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که هرچه میزان Clarity کمتر باشد، پوست سوژه نرم تر به نظر می رسد. از سوی دیگر، با افزایش میزان Clarity، جزئیات بیشتری از پوست نمایش داده می شوند و ظاهری چندان مجذوب کننده به عکس نمی دهد.

ما بعلاوه مقادیر Contrast و Highlights را کمی افزایش دادیم. چراکه کاهش Clarity باعث صاف شدن بیش از حد تصویر می گردد. ولی افزایش کنتراست و هایلایت به مقابله با این امر یاری می نمایند. یعنی پوست صورت را بدون اینکه تغییرات بیش از حد و افراطی، صاف می کنید.

مراقب باشید که مقادیر Feather و Flow را در ابزار Brush در 100٪ باشند. برای انجام سریع تر کار، می توانید میزان قلم (Brush) را بزرگ تر کنید. ولی هرچه میزان قلم کوچک تر باشد، دقت و جزئیات کار شما هم بهتر خواهد بود.

در عکس نمونه مورد نظر ما، سوژه بسیار جوان است و پوستی بی نقص دارد. بنابراین احتیاج به ویرایش و صاف کردن خاصی ندارد. ولی از آنجایی که این یک مقاله آموزشی است، میزانی Softening به عکس اضافه می کنیم:

مرحله 7: تنظیمات و اصلاحات پوست را دقیقاً تنظیم کنید

در مرحله بعد از ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom، بعد از اینکه پوست مدل خود را صاف و نرم کردید، دقت کنید که گزینه Show Overlay Box در پنل ماسک ها (Masks) یک خورده باشد و شما دقیقاً همان چیزی را ببینید که نقاشی نموده اید.

اگر قلم (Brush) شما به صورت اشتباهی روی چشم ها، ابرو، دهان و یا حتی چشم ها کشیده شد و این تنظیمات پوستی روی این بخش ها هم وارد شده بود، توصیه می کنیم که دکمه منفی (-) را بزنید مجدداً با استفاده از قلم روی نواحی اضافی بکشید.

وقتی از صاف شدن پوست ها اطمینان حال کردید و مطمئن شدید که این اصلاحات و تنظیمات رنگی را فقط روی پوست صورت اعمال کردید و هیچ ناحیه اضافی انتخاب نشده است، دکمه Done را بزنید تا نتیجه کار را دیدن کنید.

مرحله 8: چشم ها را روشن کنید

یک مرتبه دیگر زوم کنید و از همان ابزار قلم (Brush) برای ایجاد درخشش به چشم ها بهره ببرید. در این مرحله، توصیه می کنیم Clarity را میزانی اضافه کنید. علاوه بر این، اضافه کردن Whites و/یا Exposure هم می تواند تاثیر خوبی داشته باشد. چراکه با افزایش Clarity، آن ناحیه اصولاً میزانی تیره تر می گردد.

برای بهتر و قشنگ تر شدن کار، توصیه ما این است که کار روشن کردن چشم ها را در دو بخش انجام دهید. بخش اول، سفیدی دور چشم:

و سپس، قرنیه چشم:

در این مرحله خوب است که میزان Saturation قرنیه چشم را هم میزانی افزایش دهید. برای زیباتر نشان دادن قرنیه ها، Whites را هم میزان بسیار کمی افزایش دهید. مراقب باشید زیاده روی نکنید و ظاهری غیرطبیعی به چشم ها ندهید.

مرحله 9: لب و دهان را رنگی تر کنید

هنگام ویرایش تصاویر پرتره در لایت روم، برای بعضی از مدل ها و سوژه ها ضروری است که لب و دهانش را نیز کمی تنظیم کنیم. بعضی از مدل ها هم احتیاجی به این تغییرات ندارند. همواره تصویر را به خوبی بزرگ نمایی (Zoom) و با دقت نگاه کنید. اگر احساس کردید که دهان فرد خیلی بی رنگ است، این کار را انجام دهید:

  • یک قلم را انتخاب و با استفاده از آن روی تمام فضای دهان بکشید
  • کمی Clarity و کمی هم میزان Saturation را افزایش دهید.

مثلاً ما در عکس نمونه خودمان کمی Temperature و Tint هم هم تنظیم کردیم تا گرمای بیشتری به لب های سوژه خودمان بدهیم.

مرحله 10: دندان ها را سفید کنید

سفید کردن دندان ها یکی دیگر از مراحل ویرایش تصاویر پرتره در نرم افزار ادوبی لایت روم است. انجام این مرحله هم به ظاهر دندان سوژه شما بستگی دارد. در بعضی از موارد شاید اصلاً اصلاحاتی احتیاج نباشد، و در بعضی تصاویر دیگر ممکن است احتیاج باشد تا تغییرات زیادی ایجاد کنید.

برای سفید کردن دندان های سوژه، باز هم ناحیه دندان ها را با استفاده از یک قلم (Brush) انتخاب کنید. سپس میزان Saturation را کمی کاهش و Exposure را کمی افزایش دهید. همانطور که در خصوص بخش اصلاح چشم ها هم گفته بودیم، سعی کنید اصلاً زیاده روی نکنید.

مرحله 11: موها و پس زمینه را کمی روشن تر کنید

آخرین مرحله از سیستم ما برای ویرایش تصاویر پرتره الزامی نیست. قبل از شروع این مرحله به دقت به تصویر نگاه کنید از خودتان بپرسید: آیا سوژه کاملاً از پس زمینه تفکیک شده؟ یا بین سوژه و پس زمینه می توان بیشتر تفکیک سازی کرد؟

اگر جداسازی سوژه از پس زمینه کافی باشد، خبر خوب اینکه دیگر احتیاج به کاری ندارید و ویرایش تصویر پرتره شما در همین مرحله به اتمام می رسد. ولی اگر تمایل دارید که تاکید بیشتری روی سوژه داشته باشید، از این روش بهره ببرید:

همچون گذشته، موها و پس زمینه عکس را با استفاده از ابزار Brush انتخاب نموده و میزانی Exposure آن را تغییر دهید تا کمی روشن تر شوند.

در نمونه ای که در زیر می بینید، ما هم موها و هم پس زمینه را کمی روشن تر کردیم تا تفکیک بیشتری بین صورت سوژه و پس زمینه ایجاد کنیم:

همانطور که در نتیجه مشاهده می کنید، عکس ویرایش شده پیشرفت چشمگیری نسبت به عکس اولیه نموده است:

ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom؛ سخت آخر

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله یک سیستم ساده برای ویرایش تصاویر پرتره با استفاده از نرم افزار ادوبی لایت روم را به شما آموزش دادیم. با استفاده از این سیستم شما می توانید به سادگی و با اعتماد به نفس کافی عکس های مورد نظرتان را ویرایش کنید. بنابراین توصیه می کنیم همین الان اولین عکس پرتره را انتخاب و ویرایش را تمرین کنید. ویرایش تصاویر نه تنها ضروری هستند،

نظر شما در خصوص این سیستم ویرایش تصاویر پرتره در Adobe Lightroom چیست؟ شما از چه ترفندی در این زمینه استفاده می کنید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: digital-photography-school

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 605

به "آموزش گام به گام ویرایش عکس پرتره در لایت روم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش گام به گام ویرایش عکس پرتره در لایت روم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید