آیفون 13 پس از یک سال؛ آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد؟آنالیز بلند مدت آیفون 13

به گزارش پرشین بلاگ، در این مطلب به آنالیز بلند مدت آیفون 13 می پردازیم تا ببینیم آیا این گوشی همچنان همان عملکرد خوب خود را حفظ نموده و ارزش خرید دارد یا خیر.

آیفون 13 پس از یک سال؛ آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد؟آنالیز بلند مدت آیفون 13

آنالیز بلند مدت آیفون 13

قیمت آیفون 13

با قیمت آغاز می کنیم. آیفون 13 اگرچه با 800 دلار به عنوان قیمت پایه راهی بازار شد اما حالا با یک تخفیف 100 دلاری، تبدیل به یک گوشی پرچم دار 700 دلاری شده است. اگرچه قیمت آن در بازارهای مختلف همچنان در مقایسه با بسیاری از گوشی های دیگر گران تر است اما با این تفاسیر، این گوشی در مقایسه با آیفون های دیگر از جمله آیفون 14، ارزش خرید به مراتب بیشتری دارد.

آیفون 14 اگرچه گوشی تازهتری محسوب می گردد اما از لحاظ امکانات و قابلیت ها، واقعا چیز بهتری از آیفون 13 ندارد که اختلاف قیمت 100 دلاری را توجیه کند. آیفون 13 حتی در بعضی از بازارها با تخفیف بیشتری هم به فروش می رسد تا ارزش آن به مراتب بیشتر از آیفون 14 باشد.

طول عمر باتری

یکی از بزرگ ترین مسائلی که ممکن است کاربران با آن دست و پنجه نرم نمایند، کاهش طول عمر باتری است. بسیاری از گوشی های هوشمند در ابتدا عملکرد خوبی دارند اما پس از چذشت چند سال، باتری آن ها آنقدر ضعیف می گردد که پس از رسیدن به کمتر از 20 یا 15٪، خود به خود خاموش می گردد. در شرایط عادی، هیچ گوشی حتی با استفاده سنگین هم نباید پس از یک سال استفاده، با کاهش طول عمر مفید باتری روبرو گردد و خوشبختانه آیفون 13 هم از قاعده مستثنی نیست.

این گوشی به لطف پردازنده فوق العاده کم مصرف A15 بایونیک و سیستم عامل بهینه iOS، آنقدر در مصرف انرژی محتاط هست که باز هم می تواند در صورت کار عادی، تا یک روز شارژدهی داشته باشد. البته اگر بازی های سنگین انجام دهید، به اینترنت متصل باشید و کارهای سنگینی از این قبیل، خیلی قبل تر از رسیدن به شب باید گوشی را مجددا شارژ کنید.

آیفون 13 در ابتدا که راهی بازار شده بود، به خاطر یک مشکل نرم افزاری، طول عمر باتری خوبی نداشت. این مشکل اما بعد از گذشت مدتی حل شد. بنابراین اگر آیفون 13 تازهی خریداری نموده اید و مشکل باتری به سراغ تان آمد، نگران نباشید چون به زودی رفع می گردد. اما اگر با ارائه آپدیت هم رفع نشد، باید حتما باتری را تعویض کنید. به صورت کلی این گوشی در حالت نو، عملکردی مطابق جدول زیر از لحاظ نگهداری شارژ دارد.

امتیاز کلی89 ساعت
مکالمه19:21 ساعت
وب گردی16:08 ساعت
پخش ویدیو16:50 ساعت

امتیاز آیفون 13 بیشتر به خاطر عملکرد نه چندان خوب آن در بخش مکالمه تا این مقدار پایین آمده در غیر این صورت در بخش وب گردی و پخش ویدیو، واقعا عالی ظاهر شده و می تواند تا یک روز به راحتی شما را همراهی کند. امتیاز 89 ساعت هم به این منظور است که اگر شما هر روز به مدت یک ساعت با گوشی صحبت کنید، یک ساعت وب گردی کنید و یک ساعت هم ویدیو ببینید، هر 89 ساعت یک بار باید آن را شارژ کنید که البته این عدد صرفا بر اساس تئوری است و بسته به شرایط مختلف، تغییر می نماید.

کیفیت بلندگو

کیفیت بلندگوی آیفون 13 عالی است به گونه ای که شما اصلا نمی توانید ایرادی در این بخش به آن وارد کنید. معمولا عملکرد گوشی های اپل در این زمینه جای بحث ندارد و واقعا حیرت انگیز است که خوشبختانه آیفون 13 هم خلاف انتظار ظاهر نمی گردد و با کیفیت و وضوح زیاد، بلندی مطلوب و دلنشین، بیس عالی و تعادل دل انگیز، شما را راضی نگه می دارد.

سخت افزار و نرم افزار

بعد از گذشت یک سال، آیفون 13 نه تنها کند نمی گردد بلکه به لطف دریافت آپدیت های نرم افزاری، عملکرد آن بهتر و بهتر می گردد. شما با این گوشی می توانید بدون کوچک ترین مسئله ای، همان کارهایی را انجام دهید که یک سال قبل با آن انجام می دادید. عملکرد A15 بایونیک آنقدر خوب است که حتی پس از گذشت یک سال باز هم ذره ای از توانش کاسته نشده تا کاربر بتواند بدون هیچ مسئله ای از پس احتیاجهای شما برآید.

در بخش نرم افزار، قابلیت های تازهی به آیفون 13 اضافه نمی گردد اما اگر در ابتدای استفاده اندکی لگ یا مسائل ریز و درشتی را تجربه کردید، با آپدیت ها کاملا رفع می شوند. البته گوشی شاید گهگداری باگ داشته باشد یا در انجام یک سری از کارها با مشکل روبرو گردد اما این مسائل ناشی از کند یا قدیمی شدن نیست و صرفا به خاطر اشکالات نرم افزاری به وجود می آید و در تمام گوشی های دیگر هم مشاهده آن کاملا عادی است.

نمایشگر آیفون 13

نمایشگر آیفون 13 از لحاظ کیفیت، یکی از نقاط قوت این گوشی به شمار میرود اما از لحاظ فناوری، دقیقا عکس آن عمل می نماید و تبدیل می گردد به یک نقطه ضعف بزرگ. شما با پرداخت بیش از 700 دلار، محصولی را خریداری می کنید که قادر است تصاویر و ویدیوها را با کیفیتی استثنائی برایتان به نمایش بگذارد و نمی توان این موضوع را انکار کرد که آیفون 13 یکی از برترین نمایشگرها را در مقایسه با گوشی های همرده دارد.

اما اگر منصفانه به داستان نگاه کنیم، نداشتن نمایشگر 120 هرتزی یا حداقل 90 هرتزی هرچه که بیشتر می گذرد، بیشتر توی ذوق مخاطب می زند. اگر شما آیفون 13 را سال گذشته خریداری نموده باشید، اکنون می بینید که حتی گوشی های مالی شرکت های رقیب هم رفرش ریت 120 هرتزی را به گوشی هایشان اضافه نموده اند تا کاربری که نمی تواند از قدرت سخت افزاری سود ببرد، حداقل در گشت و گذار در منوهای مختلف گوشی، وب گردی و مواردی از این دست، از گوشی خود لذت ببرد. اما متأسفانه اپل بنا به دلایلی که اصلا قانع نماینده نیستند، این قابلیت را از گوشی آیفون 13 و 13 پلاس حذف کرد تا شما هنگام کار با گوشی، لرزش محسوسی که هنگام اسکرول وجود دارد را به وضوح مشاهده کنید.

پس از گذشت یک سال، شاید به شرایط عادت کنید اما اگر یک گوشی اندرویدی همرده را گرفته و با آن کار کنید، کاملا متوجه می شوید که در طول این یک سال، چه ظلمی از سوی اپل به شما شده که قابلیتی به این مهمی و ارزشمندی را فقط مختص گوشی های پرو نموده تا کاربر مجبور گردد چند صد دلار پول بیشتری برای آن پرداخت کند. این عدم احترام به مشتری چیزی است که بعد از گذشت زمان، بیشتر شما را آزار می دهد چون این روزها نمایشگر با فناوری 90 یا 120 هرتزی مثل اینترنت 5G شده که اگر یک گوشی به آن مجهز نگردد، جای تعجب دارد؛ آن هم یک گوشی 700 تا 1000 دلاری (چون مدل پلاس هم چنین قابلیتی ندارد).

ابعاد، مقدار و وزن آیفون 13

این چیزی نیست که پس از گذشت یک سال بتواند تغییر کند اما حس خوبی که پس از خرید این گوشی داشتید، شاید پس از یک سال اندکی تغییر کند؛ البته در صورتی که عاشق فیلم تماشا، بازی کردن یا کتاب خواندن با گوشی باشید. در غیر این صورت آیفون 13 با مقدار کوچکی که دارد، اصلا شما را خسته نمی نماید، به راحتی درون جیب جا می گردد و کار کردن با یک دست هم با آن لذت بخش است.

اما اگر کاربری اهل فیلم تماشا یا بازی کردن هستید که دوست داشتید به هر قیمتی شده یک آیفون داشته باشید، قطعا بعد از گذشت چند ماه متوجه می شوید که چه اشتباهی مرتکب شده اید چون این گوشی نمایشگر کوچکی در مقایسه با بسیاری از گوشی های موجود در بازار دارد و فقط عاشقان گوشی هایی با ابعاد کوچک یا خانم ها که دستشان کوچک تر است معمولا از خرید این محصول پشیمان نمی شوند. پس حتما به خاطر داشته باشید که مقدار کوچک این گوشی چیزی نیست که بعد از گذشت مدتی بتوانید با آن کنار بیایید.

اگر اهل بازی یا تماشای فیلم و کتاب خواندن هستید، یا به سراغ آیفون های بزرگ تر بروید یا در بین گوشی های اندرویدی، یک محصول را انتخاب کنید چون خوشبختانه با پول آیفون 13 می توان یک گوشی پرچم دار بسیار عالی از اندروید خریداری کرد که نمایشگر بزرگ تر و امکانات گسترده تری را هم در اختیارتان قرار می دهد.

دوربین

دوربین چیزی نیست که با گذر زمان ضعیف گردد اما اگر عاشق امتحان کردن چیزهای تازه باشید، با ورود گوشی های تازه به بازار نظیر آیفون 14 پرو، گلکسی S23 اولترا و…، ناخودآگاه گوشی خود را با آن ها مقایسه می کنید. در این حین اگر کیفیت دوربین گوشی شما خوب باشد، مسرور خواهید شد، در غیر این صورت، از گوشی مجذوب کننده تان ناامید می شوید.

آیفون 13 خوشبختانه در دسته نخست قرار می گیرد. یعنی به سختی می توان گوشی هوشمندی را یافت که در این بازه قیمتی، بتواند از لحاظ دوربین آنقدر از آیفون 13 بهتر ظاهر گردد که کاری کند شما از خرید آن ناامید شوید. اصلا سخت است محصولی بتواند این گوشی را در این بازه شکست دهد، چه برسد به اینکه احساس بدی در کاربر ایجاد کند. این گوشی حتی در سال 2023 هم می تواند در زمینه عکاسی و فیلم برداری، احتیاج یک کاربر معمولی و نیمه حرفه ای را فراتر از آنچه که واقعا هست رفع کند. پس اصلا جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

آیفون 14 هم از دوربین مشابه آیفون 13 بهره می برد. این یعنی حتی اگر گوشی تازه اپل را هم بخرید که قیمت بیشتری دارد، باز هم در ثبت تصاویر یا ضبط ویدیو، تفاوتی را در مقایسه با نسل قبل حس نخواهید کرد و این یک نکته مثبت در کارنامه آیفون 13 است. این حرف را در رابطه با دوربین سلفی این گوشی هم می توان زد که همچنان برای تولیدنمایندگان محتوا و عاشقان عکاسی سلفی، کیفیتی عالی دارد.

کیفیت ساخت آیفون 13

آیفون 13 از ترکیب فلز و شیشه ساخته شده و کیفیت فوق العاده بالایی دارد. در طول یک سال استفاده، قطعا باید برای گوشی قاب تهیه کنید که در این صورت، عملا شاهد هیچ رنگ رفتگی، خط و خش و مسائلی از این دست نخواهید بود اما اگر گوشی را بدون قاب بهره ببرید و بارها آن را به زمین بیندازید، به احتمال زیاد گوشی خط و خش برخواهد داشت. اما در صورت استفاده عادی، یعنی اگر آن را نیندازید یا جسم تیزی در مجاورت آن قرار ندهید، بعید است پنل پشتی یا فریم آن ذره ای خش بردارد.

ایرادات کلی آیفون 13 در طول یک سال

در صورتی که یک سال از گوشی بهره ببرید، با مسائل ریز و درشت آن کاملا آشنا خواهید شد. سوا از آنچه که در این مطلب در رابطه با آیفون 13 گفته ایم، یک سری مسائل وجود دارند که نه بعد از یک سال بلکه در طول استفاده از آیفون 13 ممکن است برایش پیش بیاید که ارتباطی با مدت زمان مصرف ندارد و ممکن است برای همه پیش بیاید. این مسائل عبارت اند از:

وای فای

یکی از مسائل رایج آیفون 13 که کاربران زیادی به آن اشاره نموده اند، مشکل وای فای است. به این صورت که شما شاید به وای فای که اینترنت هم دارد متصل شوید اما آیفون 13 قادر به باز کردن صفحه ای برای شما نباشد. در صورت بروز چنین مسئله ای، کافی است یک بار اینترنت را خاموش و روشن نموده یا گوشی را ریستارت کنید. بعلاوه فعال کردن حالت هواپیما هم می تواند مشکل را حل نماید. اگر مشکل جدی باشد، فراموش کردن شبکه، اتصال به وای فای دیگر و در نهایت بازگشت به تنظیمات کارخانه می تواند یاری حال باشد.

مشکل فیس آیدی

مشکل فیس آیدی هم گاهی اوقات ممکن است برایتان پیش بیاید اما خوشبختانه خیلی جدی نیست. نخستین کاری که باید انجام دهید این است که سنسور را تمیز کنید چون در صورتی که چرب یا کثیف باشد، نمی تواند به خوبی شما را شناسایی کند. بعلاوه می توانید به تنظیمات و به بخش Face ID & Passcode رفته و با پاک کردن چهره خود، یک چهره تازه به آن معرفی کنید. البته قبل از انجام این کار، اطمینان حاصل کنید در این صفحه، گزینه های زیر فعال باشند:

  • iPhone Unlock
  • iTunes & App Store
  • Wallet & Apple Pay
  • Password AutoFill

گزینه نخست یعنی بازگشایی قفل صفحه اما سه گزینه دیگر، مربوط به اپلیکیشن هایی هستند که در آن ها شما با شناساندن چهره خود به گوشی، در واقع تأیید هویت می کنید و می توانید برنامه دانلود کنید، پرداخت داشته باشید، رمز عبور را به صورت اتوماتیک در کادر مربوط به آن وارد کنید و… . اگر برای حسگر تشخیص چهره مشکل نرم افزاری به وجود بیاید، شما در این برنامه ها نمی توانید با شناسایی چهره تأیید هویت کنید.

داغی بیش از حد آیفون 13

مشکل داغی بیش از حد زمانی پیش می آید که شما با گوشی در حال شارژ بازی یا کار سنگین انجام دهید یا آن را در محیط گرم، زیر فشار سنگین ببرید. در غیر این صورت، گوشی باید گرم گردد، نه اینکه داغ کند. آیفون های تازه گرم می شوند اما داغ نه؛ حداقل نه آنقدر داغ که دستتان بسوزد چون این یعنی گوشی مسئله ای دارد.

به صورت کلی به خود عادت دهید با گوشی با روشنایی نه چندان زیاد، بستن اپلیکیشن های پس زمینه، خاموش کردن اینترنت همراه یا نقطه اتصال هنگامی که از گوشی استفاده نمی کنید و… کار کنید. بعلاوه زیر شارژ با آن کار سنگین نکنید و اجازه دهید به صورت کامل شارژ گردد. اگر هم برای گوشی قاب، به خصوص قاب پشمی یا خزدار خریداری کردید، هنگام بازی سعی کنید آن را خارج کنید تا گوشی فضا برای دفع گرما داشته باشد.

رقبای آیفون 13 پس از یک سال

حالا که یک سال از عمر آیفون 13 می گذرد، گوشی های زیادی وارد بازار شده اند که شاید ارزش خرید آن ها با توجه به امکاناتی که دارد، به مراتب بیشتر از نماینده اپل باشد.

  • گلکسی S23 با امکان فیلم برداری 8K، نمایشگر 120 هرتزی با رفرش ریت تطبیق پذیر، طول عمر بالاتر باتری، لوازم جانبی مقرون به صرفه تر و سرعت شارژ بسیار بیشتر (تقریبا نیم ساعت) و توان قدرت سخت افزاری بیشتر و قیمت مشابه، ارزش خرید بیشتری از آیفون 13 دارد.
  • شیائومی 12T پرو با نمایشگر 120 هرتزی فوق العاده باکیفیت، طول عمر بالاتر باتری، شارژر فوق العاده سریع 120 واتی که درون بسته بندی هم موجود است، امکان فیلم برداری در وضوح 8K، اسپیکر بهتر و قدرت سخت افزاری مشابه (و حتی بهتر از لحاظ گرافیک)، ارزش خرید بیشتری از آیفون 13 دارد.

آیفون 13 بعد از یک سال؛ سخن پایانی

اینطور که از تجربه کاربران متوجه شده ایم، آیفون 13 نه تنها ارزش خرید و کیفیت کار خود را پس از گذشت یک سال از دست نداده بلکه با کاهش قیمت قابل توجهی که داشته، ارزش خرید بیشتری هم پیدا نموده است. این گوشی در طول یک سال در بخش سخت افزاری افتی نداشته، مشکل خاصی از آن گزارش نشده است، طول عمر باتری خود را بیش از 95٪ حفظ نموده است، همچنان با همان کیفیت و قدرت و سرعت کار می نماید و در نتیجه ارزش خرید بسیار بالایی دارد. البته اگر آن را با گوشی های خود اپل مقایسه کنیم، به این نتیجه می رسیم اما در مقایسه با گوشی های اندرویدی، به علت بهره مندی از قابلیت های بیشتر در آن گوشی ها، شاید نظرات متفاوت باشد.

نکات مثبت

  • طراحی عالی و کیفیت ساخت بالا که در طول زمان ماندگاری بالایی دارد
  • نمایشگر بسیار باکیفیت با پشتیبانی از دالبی ویژن
  • طول عمر باتری مناسب
  • اسپیکر باکیفیت
  • عملکرد سخت افزاری عالی
  • کیفیت خوب دوربین ها در تمام شرایط

نکات منفی

  • عدم بهره مندی از نمایشگر 120 هرتزی
  • ناچ روی صفحه به جای حفره کوچک
  • سرعت شارژر نه چندان زیاد با توجه به ظرفیت کم باتری
  • محدودیت های خاص iOS به خصوص در کشور ایران
  • قیمت بسیار بالاتر در مقایسه با امکانات دریافتی
  • لوازم جانبی گران
  • عدم بهره مندی از دوربین تله فوتو

به نظر شما با وجود گوشی های دیگر، باز هم خرید آیفون 13 منطقی است؟

بله

خیر

نظر دیگری دارم (کامنت کنید)

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 967

به "آیفون 13 پس از یک سال؛ آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد؟آنالیز بلند مدت آیفون 13" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 13 پس از یک سال؛ آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد؟آنالیز بلند مدت آیفون 13"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید