آیین سنتی کوسه گردی در تفرش برگزار گردید

به گزارش پرشین بلاگ، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آیین سنتی کوسه گردی در تفرش برگزار گردید.

آیین سنتی کوسه گردی در تفرش برگزار گردید

مصطفی مرزبان اظهار کرد: آداب و رسوم هر قوم و ملتی، میراث معنوی و گرانبهای به یادگار مانده از اجداد و پیشینیان آن قوم و ملت محسوب می گردد. نگاه دوباره و احیای این سنت ها تاثیرات مثبتی در زندگی جوامع دارد که روز گذشته شهرستان تفرش جشن زمستانه روستایی خود را برای زنده ماندن میراث پیشینیان برگزار کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در ادامه اضافه کرد: حفظ و توسعه آداب و رسوم و شناساندن آن به نسل نو بخشی از گذار از سنت به دنیای مدرن است، زیرا نسل امروز باید با شناخت کامل گذشته به آینده رجوع کند و همین امر لزوم حفظ و احیای سنتهایی که در گذر زمان و سینه به سینه به ما رسیده را الزامی تر می نماید.

مرزبان اضافه کرد: این مراسم با حضور بیاتی نماینده و بخشدار شهر تفرش و لطف الهی رئیس شورای کبوران و به همت مسئولان روستای کبوران، شورای شهر و میراث فرهنگی شهرستان تفرش برگزار گردید.

او با اشاره به اینکه این برنامه در راستای معرفی و حفظ فرهنگ کهن این شهرستان در نظر گرفته شده، گفت: استان مرکزی استانی با پیشینه تاریخی است که بعضی منطقه ها آن دارای آئین های سنتی هستند که ثبت ملی و بین المللی شده اند و به عنوان میراث و هویت معنوی این خطه برای همواره حفظ شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه احیای ادبیات عامیانه و فرهنگ اصیل و کهن هر قوم می تواند یاری شایانی به گذر نسل امروز از این بحران کند، گفت: شهرهای کوچک به علت حفظ اصالت ها و ارزش های کهن خود می توانند پیشتاز این حرکت و جنبش فرهنگی باشند.

او ادامه داد: این جشن همه ساله 40 روز از زمستان رفته شروع می گردد و معمولا تا اول اسفند ادامه دارد. کوسه گلدی و آوازهای چوپانی مهمترین برنامه های این جشن بوده و چوپانان به عنوان برگزار کنندگان این جشن، خرج سالیانه خود را با گرفتن انعام از مردم در قبال برگزاری این برنامه در گذشته تامین میکردند.

مرزبان با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری این جشن احیا و معرفی این آداب است، اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه هایی علاوه بر احیای این آداب در جذب گردشگر نیز بسیار موثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی شرح داد: در جشن سال جاری بنا بر این است که علاوه بر کوسه گلدی و آوازهای چوپانی، پایکوبی محلی، مراسم پرده خوانی، نقل خوانی چگور و به تخت نشستن داماد به عنوان آثار معنوی و سنتی دیگر این شهرستان اجرا شد.

او در مورد آئین کوسه گلدی گفت: کوسه گلدی (کوسه گردی) یک نمایش آیینی و سنتی در تفرش از زمانهای بسیار قدیم است که تا حدود چهل سال پیش در نقاط تفرش و حوزه استان مرکزی که کم و بیش در شیوه اجرا یکی بود، برگزار میشده است. این نمایش در تمام این منطقه ها به تفاوت از اول چله کوچک (دهم بهمن) تا اول آفتاب به حوت (اول اسفند) که برف و یخ کم کم آب میشد و به قول قدیمی ها زمین نفس آشکار می کشید و تا روزهای پیش از نوروز، این مراسم نمایش گونه که در آن نقش کوسه مشترک بود، برگزار میشد. این نمایش آئینی سنتی به نامهای کوسه گردی در تفرش، کوسه کوسه در ساوه و کوسه گلدی در روستاهای شاهسون نشین و کوسه ناقالدی در اراک و کوسه گلین در آشتیان و مانند اینها نامیده می شدند و با تفاوتهایی در سایر منطقه ها ایران نیز وجود داشته است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 783

به "آیین سنتی کوسه گردی در تفرش برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین سنتی کوسه گردی در تفرش برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید