بایدها و نبایدهای غذایی در سلامت کبد

به گزارش پرشین بلاگ، بیشتر دارو هایی که بیماران مصرف می نمایند نیز در نهایت از راه کبد یا کلیه دفع می شوند. عدم توجه به سلامت کبد می تواند منجر به بیماری هایی همچون کبد چرب، سیروز و یرقان گردد.

بایدها و نبایدهای غذایی در سلامت کبد

تغذیه سالم در دوران شیوع ویروس کرونا به دلیل تاثیری که می تواند بر سلامت فرد و افزایش ایمنی بدن او بگذارد این روز ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

احتمال روی آوردن به مصرف خوراکی های ناسالم به دلیل فشار های روانی ناشی از کاهش روابط اجتماعی در دوران همه گیری بیماری کووید 19 بیشتر از گذشته شده است. تعذیه از خوراکی های ناسالم بیش از هر عضوی از بدن به کبد فشار می آورد. کبد وظیفه سم زدایی و فراوری و تنظیم آنزیم های هضم نماینده غذا را برعهده دارد.

بیشتر دارو هایی که بیماران مصرف می نمایند نیز در نهایت از راه کبد یا کلیه دفع می شوند. عدم توجه به سلامت کبد می تواند منجر به بیماری هایی همچون کبد چرب، سیروز و یرقان گردد.

یکی از راه های یاری به سلامت کبد انجام فعالیت های ورزشی است. با این حال از توجه به کیفیت مواد خوراکی و تاثیر آن ها بر این عضو حیاتی بدن نیز نباید غافل شد. در این گزارش بعضی از مواد خوراکی های مفید یا مضر برای کبد را معرفی نموده ایم.

بهترین راه برای یاری به کبد مصرف زیاد سبزیجات است. کلم بروکلی در میان سبزیجات یکی از مفیدترین ها برای کبد محسوب می گردد. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که افزودن کلم بروکلی به رژیم غذایی به پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب یاری خواهد نمود.

در شماری از تحقیق های اجرا شده نیز مصرف کلم بروکلی به دلیل خاصیت ضدسرطانی آن توصیه شده است. کلم بروکلی همچنین ویتامین آ و ویتامین سی زیادی دارد.

غذا های سرخ شده یکی از مضرترین خوراکی ها برای کبد هستند. چربی ها از هنگامی که از بیشتر از حد احتیاج بدن مصرف شوند به کبد فشار خواهند آورد. به این ترتیب چربی اضافه به تدریج در سلول های کبد ذخیره خواهد شد.

کارشناسان تغذیه به علاقمندان به سیب زمینی سرخ شده توصیه می نمایند که مصرف این خوراکی را به حدبیشتر هفته ای یک بار برسانند. مصرف بیش از حد فست فود (مانند همبرگر، چیزبرگر) و غذا های سرخ شده در درازمدت می تواند منجر به تورم کبدی و بیماری سیروز گردد.

بهترین مواد غذایی برای کبد خوراکی هایی هستند که فیبر زیادی دارند. بلغور جو دوسر به دلیل فیبر فراوان و چربی کم و مواد قندی پائین یکی از بهترین خوراکی ها برای کبد محسوب می گردد. مصرف بلغور جو دوسر به عنوان صبحانه می تواند به کاهش چربی شکم و کاهش وزن یاری کند. امری که در نهایت به سود ساز و کار کبد است.

اداره دارو و غذای آمریکا مصرف بلغور جو دوسر را برای کاهش خطر بیماری های قلبی نیز توصیه نموده است.

آنالیز ها نشان می دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می تواند تا حدودی به کنترل آثار منفی مصرف غذا های چرب بر کبد یاری کند. بنا به بعضی از پژوهش های اجرا شده نوشیدن قهوه همچنین خطر سرطان کبد را کاهش می دهد.

با این حال حفظ اعتدال در مصرف کافئین برای جلوگیری از آسیب به کبد الزامی است. کافئین به وسیله کبد جذب و دفع می گردد و به همین دلیل مصرف زیاد کافئین (بیش از دو تا سه فنجان قهوه در روز) می تواند کبد را خسته کند.

مصرف زیاد مواد شیرین به کبد فشار خواهد آورد. دلیل این امر این است که یکی از کارایی های کبد تبدیل قند به چربی است. به این ترتیب مصرف زیاد مواد شیرین باعث خواهد شد که کبد چربی زیادی بسازد. امری که می تواند به تدریج منجر به افزایش وزن و ابتلا به بیماری کبد چرب گردد.

پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین که به طور صنعتی و با مواد افزوده فراوری شده اند به سلامت کبد یاری خواهد نمود.

اسفناج به دلیل وجود ترکیبی پروتئینی به نام گلوتاتیون به سلامت کبد یاری می نماید. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور طبیعی در کبد انسان و به دنبال ترکیب سه نوع اسید آمینه فراوری می گردد.

مصرف زیاد الکل تاثیری منفی بر ساز و کار کبد خواهد گذاشت. الکل زیاد همچنین می تواند منجر به بیماری سیروز کبد گردد. به همین دلیل دانشمندان توصیه می نمایند که مصرف نوشیدنی های الکلی را تا حد ممکن به حداقل رساند.

سلول های کبد در برابر نوشیدنی های الکلی به تدریج نابود می شوند. راه دفع نوشیدنی های الکلی از بدن ساز و کار های کبد است.

مصرف زغال اخته آبی می تواند به خنثی سازی تاثیر منفی مواد مضر به استثنای الکل بر کبد یاری کند. دلیل تاثیر مثبت آن بر ساز و کار کبد انسان وجود پلی فنل ها در زغال اخته آبی است. پلی فنل ها را در شکلات تیره یا زیتون نیز می توان یافت.

منبع: یورونیوز

منبع: فرادید
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 261

به "بایدها و نبایدهای غذایی در سلامت کبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای غذایی در سلامت کبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید