خوراکی هایی که به معده شما آسیب می زنند

به گزارش پرشین بلاگ، به نقل از وبی سایت بولدسکی، به گفته کارشناسان تغذیه، بیشتر مردم به طور روزانه از ناراحتی معده شکایت می نمایند و در بیشتر موارد این شرایط مربوط به غذا و عادات سبک زندگی روزانه است. مهمترین غذا ها و نوشیدنی ها عامل ناراحتی معده کدامند؟.

خوراکی هایی که به معده شما آسیب می زنند

متخصصان می گویند که بعضی غذا ها و مایعات می توانند باعث درد معده، گاز و نفخ شوند که ممکن است بر سلامت روحی و جسمی ما تأثیر منفی بگذارد.

خوراکی هایی که باعث نفخ معده می شوند

سبزیجات خام

خوردن سبزیجات خام مانند کنگر فرنگی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل می تواند باعث درد معده و مسائل روده گردد. سبزیجات اسیدی، به ویژه گوجه فرنگی، فراوری اسید را در معده شما افزایش می دهد و در عین حال فشار را در اسفنکتر تحتانی مری کاهش می دهد. این ماهیچه ای است که غذا را در جهت درست در انتهای مری حرکت می دهد، که منجر به سوزش سر دل هم می گردد.

منابع فیبر

غذا های غنی از فیبر، سالم تلقی می شوند اما باید فقط در مقادیر میانه مصرف شوند زیرا فیبر اضافی می تواند منجر به درد معده و نفخ گردد. سعی کنید درست قبل از ورزش از غذا های حاوی فیبر بالا اجتناب کنید، زیرا این امر می تواند منجر به مسائل روده ای یا گرفتگی معده در حین ورزش گردد. بعضی از غذا های غنی از فیبر شامل حبوبات، آجیل، میوه هایی مانند موز، سیب و ... است.

محصولات لبنی بدون تخمیر

این غذا ها می توانند معده را تحریک نمایند و باعث درد شکم شوند، اگر فردی فاقد لاکتوز باشد، محصولات لبنی باعث ایجاد گاز های عظیم، نفخ و اسهال می گردد. علاوه بر این، بسیاری از انواع شیر گاو حاوی هورمون هایی هستند که می توانند مخاط معده را تحریک نمایند.

نوشیدنی گازدار

نوشیدنی های گازدار ممکن است منجر به مسائل معده شوند زیرا حباب ها می توانند هوا را در معده ما ایجاد نموده و منجر به گاز شوند. اگر مستعد درد معده هستید، از نوشیدنی های مانند آب و آب میوه تازه بهره ببرید.

غذا های ادویه دار

خوردن غذا های تند به میزان زیاد می تواند مخاط مری و معده را تحریک کند که به نوبه خود باعث افزایش فراوری اسید در معده شما می گردد و در عین حال فشار را در اسفنکتر تحتانی مری کاهش می دهد و در نتیجه باعث ناراحتی معده می گردد. بعضی از مسائل شایع معده ناشی از غذا های تند، ورم معده و زخم معده است.

کره

کره می تواند بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد و باعث درد معده گردد. هنگام پختن به جای کره می توانید از روغن زیتون یا روغن نارگیل بهره ببرید.

گلوتن

این پروتئین در بسیاری از غلات از جمله گندم و جو یافت می گردد و در غذا هایی مانند نان، ماکارونی، پیتزا و غلات رایج است. مطالعات نشان داده است که گلوتن می تواند باعث معده درد گردد و منجر به حرکات غیرطبیعی روده، اسهال و گرفتگی گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 501

به "خوراکی هایی که به معده شما آسیب می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی هایی که به معده شما آسیب می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید