تا سال 1401 برق در بورس انرژی می آید

به گزارش پرشین بلاگ، تهران (پانا) - وزارت نیرو اعلام نموده تا یک سال دیگر برق به بورس انرژی می آید. وزیر معتقد است برق مصرفی تولیدکنندگان باید همواره تامین باشد تا به قراردادهایشان بتوانند پایبند بمانند.

تا سال 1401 برق در بورس انرژی می آید

به گزارش ایسنا، علی اکبر محرابیان، در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دانشگاه صنعتی شریف، در جمع خبرنگاران درخصوص زمان عرضه برق صنایع در بورس انرژی گفت: در مذاکرات انجام گرفته توافق شد برق در بورس انرژی عرضه گردد تا در سال 1401 صنایع بتوانند برق مورد احتیاج خود را از این طریق تامین نمایند.

وی با بیان اینکه هماهنگی های لازم در سطح وزارتخانه و سایر بخش ها در حال اجرا است، اضافه نمود: در سال 1401 شاهد تامین برق مصرف نمایندگان بزرگ به وسیله بورس انرژی خواهیم بود.

به گفته محرابیان هم اکنون 34 درصد مصرف برق کشور مربوط به حوزه صنایع است، بنابراین ابتدا این برنامه شامل صنایع بزرگ و سپس سایر صنایع و تمامی مصرف نمایندگان خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: البته این به معنای تامین احتیاج صنایع خرد از بورس انرژِی نیست، بلکه شرکت های توزیع، برق را به صورت بسته ای خرید نموده و بین مصرف نمایندگان اعم از خرد و خانگی توزیع خواهند کرد، اما مصرف نمایندگان عمده می توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید برق به وسیله بورس نمایند.

محرابیان مهمترین ویژگی بورس را ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا ذکر کرد و اضافه نمود: طبیعتا افزایش تقاضا بر قیمت اثرگذار بوده و صنایع و فراورینماینده کوشش خواهند کرد حداکثر فعالیت فراوریی خود را به زمانی اختصاص دهند که برق مقرون به صرفه تر است، این اقدام سبب متعادل شدن نرخ برق و کاهش پیک های مصرف برق خواهد شد.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه ساخت 10 هزار مگاوات برق به وسیله صنایع نیز اظهار کرد: بر اساس توافقنامه ای که با وزارت صمت و با حضور صنایع بزرگ کشور به امضا رسید، گام نخست ایجاد ساختگاه ها خواهد بود که در این زمینه تا به حال بیش از 60 درصد پیشرفت داشته ایم، قراردادهایی به امضا رسیده و بعضی صنایع اقداماتشان را نیز آغاز نموده اند.

محرابیان ادامه داد: هم اکنون تقاضای صنایع برای ایجاد نیروگاه به بیش از 10 هزار مگاوات رسیده و بر همین اساس توافقنامه را تا 12 هزار مگاوات توسعه داده ایم.

وزیر نیرو گفت: این روش خوبی است، چرا که صنایع می توانند هم از سود فراوری برق استفاده نموده و هم برق مطمئن و پایدار مورد احتیاجشان را برای همواره تامین نمایند و فراوریشان نیز مستمر باشد.

وی تاکید نمود: در واقع اگر ما در پی رشد مالی هستیم باید برق مصرفی فراورینمایندگان را به صورت دائمی و مطمئن تامین کنیم تا بخش صنعت اطمینان داشته باشد برق مورد احتیاجش در موعد مقرر تامین شده و می تواند به قراردادهایی که منعقد می نماید پای بند باشد.

محرابیان بعلاوه در رابطه با برنامه وزارت نیرو برای حمایت از شرکت ها و صنایع دانش بنیان در صنعت آب و برق اظهار کرد: پژوهش موتور محرک پیشرفت هر کشوری است و هر کشوری که در بخش پژوهش سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد سرعت بیشتری در پیشرفت خواهد داشت.

وزیر نیرو با تاکید بر این که پژوهش پایه نوآوری در علم است، اضافه نمود: خوشبختانه به همت پژوهشگران جوان کشور در دانشگاه ها شاهد تحولات خوبی در صنایع به خصوص صنعت آب و برق هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه انرژی و آب ما احتیاج به افزایش راندمان فراوری و کاهش تلفات داریم، یادآور شد: در بخش سخت افزاری و سازه ای اعم از نیروگاه سازی، سد سازی و سامانه های انتقال، اقدامات بسیار خوبی اجرا شده است، اما اکنون ضرورت دارد که توان خود را بر بهینه سازی مصرف متمرکز نموده و الگوهایی را به کار بگیریم که از منابع کمتر بهره و استفاده بیشتری ببریم.

وی توضیح داد: در وزارت نیرو پیش بینی نموده ایم که در هر دو حوزه آب و برق از فناوری های نو استفاده کنیم و در این رابطه یکی از مباحث کاهش مصرف برق است. بر این اساس برنامه های متنوعی را پیش بینی نموده ایم که بعضی در حال اجراست و بخشی در آینده بر پایه فناوری های روز و عمدتا به وسیله پژوهشگران داخلی انجام می گردد.

وزیر نیرو با اشاره به ضرورت بهینه سازی لوازم مصرفی اضافه نمود: بخشی از انرژی برق فراوریی صرف سیستم های سرمایشی می گردد و متاسفانه بسیاری از این وسایل سرمایشی مصارفی بالاتر از تکنولوژی های روز دارد.

وی در انتها گفت: اقداماتی در زمینه سیستم های سرمایشی آغاز شده و درصددیم این برنامه ها را توسعه داده و مصارف را کاهش دهیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 628

به "تا سال 1401 برق در بورس انرژی می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا سال 1401 برق در بورس انرژی می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید