تغذیه مناسب در درمان سرماخوردگی

به گزارش پرشین بلاگ، هر فرد در طول زندگی، خواه ناخواه دچار بیماری های مختلف می گردد و با توجه به اینکه بچه ها و نوجوانان با عوامل بیماریزای گوناگونی تماس پیدا می نمایند که سیستم ایمنی بدنشان هنوز نسبت به آنها مقاوم نشده است، احتمال بروز بیماری در این سنین زیاد است. ابتلا به بیماری از یک سو باعث بی اشتهایی و از سوی دیگر باعث افزایش احتیاج بدن به انرژی می گردد. کودک یا نوجوان دچار تب، علاوه بر استراحت، احتیاج به مصرف مایعات فراوان مانند آب و آبمیوه به ویژه میوه های حاوی ویتامین های A و C دارد.

تغذیه مناسب در درمان سرماخوردگی

تغذیه مناسب در درمان سرماخوردگی

نویسنده: مرجان باژن

هر فرد در طول زندگی، خواه ناخواه دچار بیماری های مختلف می شود و با توجه به اینکه بچه ها و نوجوانان با عوامل بیماریزای گوناگونی تماس پیدا می نمایند که سیستم ایمنی بدنشان هنوز نسبت به آنها مقاوم نشده است، احتمال بروز بیماری در این سنین زیاد است. ابتلا به بیماری از یک سو باعث بی اشتهایی و از سوی دیگر باعث افزایش احتیاج بدن به انرژی می شود. کودک یا نوجوان دچار تب، علاوه بر استراحت، احتیاج به مصرف مایعات فراوان مانند آب و آبمیوه به ویژه میوه های حاوی ویتامین های A و C دارد. هرچند بیشتر بیماری های بچه ها و نوجوانان منشأ ویروسی دارد، ولی بعضی موارد میکروبی بوده و احتیاج به آنتی بیوتیک پیدا می نماید. در بعضی موارد هم آنتی بیوتیک به طور نابجا مصرف می شود. آنتی بیوتیک، میکروب ها را از بین می برد، ولی چون تفاوتی بین میکروب های مضر و مفید قائل نمی شود، باعث از بین رفتن بسیاری از میکروب های مفید بدن هم می شود. تخریب میکروب های مفید باعث رشد میکروب های فرصت طلب و پیدایش عفونت های دیگر به ویژه انواع قارچی می شود. در بسیاری موارد پس از مصرف آنتی بیوتیک خوراکی، برفک که نوعی عفونت قارچی است در دهان ظاهر می شود. در بعضی موارد عوارض مصرف آنتی بیوتیک تا مدت ها باقی می ماند؛ به اسم مثال گاهی مصرف آنتی بیوتیک می تواند تا شش ماه بعد مانع از رشد باکتری های مفید روده شود.

*میوه ها و سبزی های تازه حاوی ویتامین ها و آنزیم هایی هستند که مصرفشان باعث سرعت بخشیدن به فرایند بهبود بیماری ها می شود. حبوبات، سالاد و سوپ هم در این امر مؤثرند.

*مصرف ماست تازه زمانی که فرد آنتی بیوتیک مصرف می نماید، به علت داشتن باسیل بیفیدوس می تواند بعضی از میکروب های مفید مورد احتیاج بدن را تأمین کند و از پیدایش بعضی عوارض این داروها مقابله نماید.

*چغندر حاوی اینولین است و به رشد باکتری های مفید یاری می نماید، بنابراین مصرف آن در زمانی که فرد آنتی بیوتیک مصرف می نماید مفید واقع می شود.

*آناناس حاوی برومولن است که باعث افزایش تأثیر آنتی بیوتیک ها می شود و برای هضم مواد غذایی هم مفید است. آناناس و آب آن اثرات بسیار مفیدی برای سرماخوردگی دارند چون علاوه بر سرشار بودن از ویتامین C، قادر به حل کردن و دفع خلط و ترشحات مخاطی هم می باشند.

*سیر و آویشن دارای خواص ضد میکروبی و ضدویروسی هستند. سیر حاوی ترکیبات مفیدی از قبیل آلیسین است. مصرف مداوم سیر می تواند در پیشگیری از سرماخوردگی مفید واقع شود.

*پیاز هم دارای خواص مشابه سیر است و حاوی مواد ضدویروسی متعددی می باشد. سیر، پیاز و جعفری خاصیت ضداحتقان دارند.

*زنجبیل حاوی ترکیبات ضدویروس متعددی است. محققین توانسته اند چندین ماده شیمیایی در زنجبیل شناسایی نمایند که دارای اثرات اختصاصی بر علیه فراوان ترین دسته ویروس های عامل سرماخوردگی یعنی رینو ویروس ها هستند. زنجبیل بعلاوه حاوی موادی چون Gingerols و Shogaols است که علاوه بر کاهش درد، تب و سرفه، اثر آرام بخش و خواب آور هم دارند.

*عسل برای تسکین سرفه مؤثر است.

*مصرف مواد غذایی حاوی روی می تواند در سرکوب ویروس سرماخوردگی مؤثر واقع شود. گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، جگر، لبنیات، غلات کامل، حبوبات و مغزها منابع خوب روی محسوب می شوند. سویا هم منبع نسبتاً خوب روی می باشد. به طور کلی برای کودک و نوجوان دچار سرماخوردگی، مصرف سوپ تقویت نماینده دستگاه ایمنی که حاوی سبزیجات تازه، پیاز، سیر و مرغ باشد مفید است، این سوپ بعلاوه در حل و دفع ترشحات مخاطی هم مؤثر واقع می شود. در صورتی که کودک یا نوجوان دچار سرماخوردگی، برونشیت یا هر بیماری دیگری باشد که خلط فراوری می نماید، باید از مصرف مواد غذایی افزایش دهنده خلط مانند غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز و شیرینی ها خودداری کند و مصرف موادی مانند لبنیات پرچرب و تخم مرغ را هم محدود نماید.

منبع:نشریه دنیای زنان، شماره 54.

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 508

به "تغذیه مناسب در درمان سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه مناسب در درمان سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید