خبرنگاران محور راور - دیهوک همچنان در راستا بهسازی

به گزارش پرشین بلاگ، کرمان - خبرنگاران - سیل فروردین ماه 98 خسارت های بسیاری برای زیرساخت های ارتباطی استان ها از جمله استان کرمان به دنبال داشت و محور راور به دیهوک این استان که راه ارتباطی آن بر اثر سیل سال قبل تخریب شده بود هنوز بهسازی نشده است.

خبرنگاران محور راور - دیهوک همچنان در راستا بهسازی

به گزارش خبرنگاران، سیل های 1398 کشورمان از 29 اسفندماه 1397 شروع شد و در ابتدا چند شهر از استان های شمالی و پس از آن مناطق جنوبی و غرب را درگیر خود کرد و این سامانه بارشی در ادامه طی روزهای شروعین فروردین ماه 98، موجب ایجاد سیلاب و خسارت های جانی، مالی و زیرساختی 25 استان شد که مناطق مختلف را بسیار آسیب پذیر و احتیاجمند به یاری کرد.

استان کرمان نیز از این خسارت ها بی نصیب نماند و سیلاب یاد شده علاوه بر تخریب آب گرفتگی منازل مسکونی، کشاورزی و زیرساخت های این استان را نشانه گرفت و موقعیت جغرافیایی شهرستان های کرمان و راور به علت قرار دریافت در پستی کویر، آب ناشی از بارندگی سه استان یزد، خراسان جنوبی و کرمان را به این مناطق راهی کرد که در این زمینه 2 محور شهداد - نهبندان و راور - دیهوک بیشترین خسارت ها را دیدند.

مردم کرمان که خود آسیب دیده از این سیل بودند، در ابتدا با یاری های فیزیکی و ریالی خود کار بازسازی شهرستان حمیدیه کرمانشاه را به خاتمه رساندند اما خسارت های باقی مانده از سیل فروردین ماه 98، پس از 21 ماه، با بازسازی نشدن بعضی از محورهای ارتباطی، همچنان مردم کویر نشین و سخت کوش کرمان را تحت تاثیر قرار داده است.

شدت بارش ها به حدی بود که 35 کیلومتر از محور شهداد - نهبندان به عنوان یک راستا ارتباطی ترانزیتی این استان را در خود فرو برد و همچنان چهار کیلومتر از این راستا در زیر آب قرار گرفته است و پس از 21 ماه خودروها از راستا موقت تردد می نمایند و تا به امروز حتی مطالعات بازسازی و یا جایگزینی منطقه تخریب شده از این محور به خاتمه نرسیده است.

اما داستان محور ترانزیتی راور - دیهوک با میزبانی سالانه زائران بسیاری، تفاوت دارد، در روزهای شروعین پس از سیل فروردین ماه 98 این راستا بازگشایی موقت شد به گونه ای که با پر کردن پنج پل تخریب شده از این محور، بستر رودخانه مسدود اما راستا ارتباطی بازگشایی شد و اکنون پس از 21 ماه با نزدیک شدن به بارش های زمستانی 99 که بنا بر اعلام هواشناسی احتمال وقوع سیلاب نیز می رود، هیچ پلی در این راستا احداث نشده است و این به معنی خطر پذیری بیشتر با احتمال تحمیل هزینه های جانی و مالی، در پی وقوع سیلاب بعدی خواهد بود.

کوشش های دولت برای بازسازی زیرساخت های خسارت دیده از سیل 98

استاندار کرمان گفت: مطالعات محور شهداد نهبندان هرچه سریعتر باید انجام گیرد و این مطالعات به عنوان یک سند برای بازسازی محور یادشده به استانداری کرمان ارائه گردد.

علی زینی وند با اشاره به ضرورت بازگشایی موقت محور شهداد - نهبندان اضافه نمود: ضمن حفظ محور موجود باید با توجه به اعتبارات، اقدام و چاره ای اساسی برای بازسازی 35 کیلومتر(منطقه خسارت دیده از سیل) این محور اندیشیده گردد که با سیل بعدی از بین نرود و مردم بیش از این متضرر نشوند.

وی گفت: راهداری با ساخت چهار کیلومتر راه دریاچه نمکی شهداد را دور زده و از راه موجود نگهداری می نماید و استانداری کرمان در رایزنی با وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور پیگیری می نماید و همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان کار مطالعاتی این محور را تا دهه فجر به اتمام برساند.

استاندار کرمان همچنین در زمینه اختصاص کد طبقه بندی مجزا برای پروژه های بهسازی راه اصلی کرمان - بافت و محور راور - دیهوک به منظور تسریع در فرایند تخصیص بودجه و سرعت اجرای آن ها طی روز گذشته با وزیر راه و شهرسازی رایزنی کرد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز موافقت کرد، به هر میزانی که سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت بودجه اختصاص دهند، از سوی وزارت راه هم تامین اعتبار برای جبران خسارت های زیرساختی سیل 98 صورت گیرد.

باوجود انگیزه و کوشش دولت در جبران خسارت های سیل 98، مسلما علت هایی مانع جبران خسارت زیرساختی سیل و به تاخیر افتادن 21 ماهه عملیات اجرایی بازسازی محور شهداد - نهبندان شده که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

تخریب سیل و مسائل بازسازی محور شهداد - نهبندان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این زمینه گفت: هدف از ساخت محور شهداد - نهبندان در ابتدا دسترسی به کویر و حفظ امنیت بوده و عملیات اجرایی طرح ها در این منطقه به علت دمای بالای 60 درجه طی تابستان امکان پذیر نیست.

سیدعلی حاج سیدعلیخانی اضافه نمود: همچنین برای اجرای عملیات بازسازی، مصالح راهسازی مناسبی در منطقه محور شهداد - نهبندان وجود ندارد و تمامی مصالح آسفالت از نزدیکترین منطقه 140 کیلومتر دورتر باید حمل گردد.

وی توضیح داد: برای سرعت ساخت محور شهداد - نهبندان در ابتدا از مصالح کویر منطقه استفاده شده و پیمانکار این طرح ضمن ریختن شن، یک لایه آسفالت سرد روی آن کشیده و این محور زیرسازی ندارد اما بیش از 17 سال راستا تردد خودروها بوده اما با شدت بارش ها و سیلاب طی سال گذشته تخریب شده است.

چهار کیلومتر از این راستا همچنان در زیر آب قرار گرفته است که برای دسترسی به جاده دریاچه را با راستای موقت دور زدیم، حالت باتلاقی راستا هنوز وجود دارد و پیش بینی می گردد که این فرایند را با توجه به ترسالی ها، طی سال های آینده نیز داشته باشیم.

اقدامات پس از سیل در محور شهداد - نهبندان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در این زمینه گفت: آب ناشی از سیل منطقه راور، خراسان جنوبی، یزد، طبس، فیض آباد به این منطقه وارد می گردد و همزمان با شدت بارش ها در سال 98 به علت گودی منطقه آب در این منطقه جمع شده و طول 35 کیلومتر از این منطقه تا هشت ماه زیر آب بود و با فروکش کردن آب، بخشی از بازسازی این راه انجام شد و با اقدامات نگهداری فعلا از این بخش استفاده می کنیم.

وی مطرح کرد: تا به امروز سه مرحله کارگاه را تجهیز و خاکریزی را برای عبور اضطراری اجرا کردیم اما به علت شرایط خاک منطقه آسفالت این محور مجددا فرونشست می نماید و این امر سه مرحله این محور را تخریب نموده و حل اساسی مشکل محور شهداد - نهبندان احتیاج به کار مطالعاتی دارد.

حاج سیدعلیخانی با بیان اینکه پیش از این برنامه مطالعات به اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان سپرده شده بود اضافه نمود: قرارداد مطالعات را به تازگی بستیم و اکنون توسط مشاور و کارهای آزمایشگاهی آن در حال اجرا است.

وی بیان داشت: بیش از 600 میلیون تومان هزینه برای انجام کار مطالعاتی محور شهداد - نهبندان به استان ابلاغ شده است که نتایج مطالعات طی 2 ماه آینده ارائه می گردد.

راهکارهای بازسازی یا احداث محور شهداد - نهبندان

وی با اشاره به روش های مختلف بازگشایی محور شهداد - نهبندان گفت: این محور باید از این ناحیه جا به جا گردد که این امر طول راستا را افزایش می دهد و میراث فرهنگی نیز با اجرای آن موافقت نمی نماید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان ادامه داد: همچنین می توانیم محور موجود شهداد - نهبندان را با مصالح مقاوم تر در جای خود تثبیت کنیم و اینچنین از خسارت های آینده جلوگیری می گردد.

چالش های محور راور - دیهوک

حاج سید علیخانی گفت: پنج دهنه از محور راور - دیهوک سال از سال 64 تخریب و در این منطقه خاکریزی شد و این محور تا سال 98 به علت خشکسالی و نداشتن بارندگی، طی دهه های گذشته دوام آورده بود و از این ناحیه تردد جاده ای صورت می گرفت.

وی با اشاره به میزان بارش ها و وقوع سیلاب فروردین ماه سال 98 که آب دبی بالایی داشت توضیح داد: عمده آب ناشی از بارندگی استان های یزد و خراسان جنوبی و منطقه طبس به منطقه راور سرازیر شد که سیلاب به صورت مجدد پنج دهنه یاد شده(خاکریزی ها) را تخریب کرد.

اقدامات موجود برای بازسازی زیرساخت های کرمان جوابگوی احتیاج مردم نیست

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه محور شهداد - نهبندان از ابتدای سال گذشته به علت سیلاب بسته شد گفت: این محور با اقدامات کوتاه مدتی باز شده اما شرایط زمین و شرایط منطقه ای تا این لحظه امکان ایجاد فعالیتی جامع و کامل را نداده، در هر صورت اقدامات اجرا شده، جوابگوی احتیاج مردم نیست.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: در راستای بازگشایی کامل محور شهداد - نهبندان و راور - دیهوک نشستی مشترک به اتفاق استاندار کرمان، مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزیر راه و شهرسازی در تهران داشتیم.

وی اضافه نمود: در این نشست برای بازسازی محور راور - دیهوک و تغییر راستا 35 کیلومتر اصلی تخریب شده و بازسازی این قسمت از محور شهداد - نهبندان در شرایط کنونی تصمیم گیری شد که به سرعت بتوانیم بازگشت به شرایط قبل از سیلاب را داشته باشیم زیرا این محور، راستا اصلی تردد استان های کرمان - خراسان جنوبی بوده است.

رییس کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقات بسیار خوبی طی سال های گذشته در حوزه توسعه ظرفیت های گردشگری شهداد رقم خورده که در بازدید روزهای گذشته استاندار کرمان و تاکید بر همکاری توسط ایشان، این ظرفیت ها توسعه می یابند.

همانگونه که از چالش ها و اقدامات اجرا شده در جبران خسارت های زیرساختی سیل فروردین ماه 98 در استان کرمان گفته شد، مسائل بسیار زمین شناختی و اعتباری مانع اصلی برای بازسازی سریع محورهای شهداد - نهبندان و راور - دیهوک شده و مراحل اجرایی کار به کندی در حال اجرا است و مردم این استان پس از 21 ماه همچنان چشم انتظار جبران خسارت ها و تخریب های زیرساخت های ارتباطی شهرشان هستند که این امر بر فراوری، کشاورزی و حوزه بازرگانی کرمان هم تاثیرگذار بوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 77

به "خبرنگاران محور راور - دیهوک همچنان در راستا بهسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محور راور - دیهوک همچنان در راستا بهسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید