خطر جدی کم آبی در کمین سبزیجات

به گزارش پرشین بلاگ، فرهاد بیرانوند، پژوهشگر و مترجم کتاب فیزیولوژی تنش های غیرزیستی در محصولات باغبانی و شایسته تقدیر بیست وهفتمین جشنواره کتاب سال دانشجویی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره این اثر اعلام کرد: از آنجایی که تنش ها به دو دسته زنده و غیرزنده تقسیم بندی می شوند، تنش های غیرزنده شرایط آب وهوایی، گرمای هوا و شرایط خاک که بحث شوری و غرقاب در آن اهمیت دارد را شامل می شوند. لازم به ذکر است، به دنبال این تنش ها کاهش منابع آبی به وجود می آید.

خطر جدی کم آبی در کمین سبزیجات

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به افزایش روزانه رشد جمعیت و شرایط زیستی نامساعد، بدون شک شناخت ما از فیزیولوژی گیاهان نسبت به تنش ها یاری زیادی برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت گیاهان می نماید.

این پژوهشگر شرح داد: تنش های زیستی و غیرزیستی در بحث گیاهان زینتی هم اهمیت زیادی دارد و تنها برای گیاهانی که در بحث امنیت غذایی مهم هستند، مورد توجه دانشمندان نیست.

بیراوند گفت: امروزه با توجه به مدرنیزه شدن زندگی، بشر با طبیعت فاصله زیادی پیدا نموده است. ما باید در بحث فیزیولوژی گیاهان مطالعات دقیق تری داشته باشیم تا بتوانیم مصرف آب را کم کنیم. حال این می تواند جزو برنامه های بلندمدت یا کوتاه مدت دانشمندان باشد.

وی با اشاره به تعریف و تقسیم بندی تنش های غیرزیستی و زیستی اضافه کرد: تنش های غیرزیستی توسط موجودات زنده اعمال می شوند مانند آفات، بیماری ها یا حتی در بعضی مکان ها پرندگان هم می توانند به عنوان تنش های زیستی محسوب شوند. تنش های غیرزیستی یا غیرزنده به دمای بالا یا افزایش دی اکسید کربن اطلاق می گردد که در این شرایط معمولا خشکی یا غرقاب شدن زمین مطرح است. گفتنی است یخ زدگی هم جزو تنش های غیرزیستی است.

این مترجم، درباره تنش های موجود در کشور ما، اظهار داشت: بیشتر تنش هایی که معمولا در کشور ما رخ می دهد مربوط به کم آبی است که به دنبال آن شوری و خشکی آب رخ می دهد، این تنش ها معمولا در مناطق خشک و نیمه خشک کشور اتفاق می افتد. گفتنی است کشور ما بیشتر تحت تأثیر تنش های غیرزیستی است که تغییر اقلیم مهمترین آن است. با توجه به اینکه بارش های ما در سال های اخیر غیر به صورت ناهمگون رخ داده، این خود در زمره تنش غیر زیستی است و چون کنترل نمی شوند باعث هدررفت آب می گردد.

بیرانوند ادامه داد: امروزه ما نیازمند جمع آوری آب های سطحی هستیم، چراکه بحث خشکی که به دنبال آن شوری هم در پی می آید، آسیب جدی به گیاهان ما وارد می نماید، بنابراین باید به آن توجه ویژه تری نسبت به دیگر تنش ها داشته باشیم.

به گفته وی، مقاومت محصولات در این زمینه اهمیت زیادی دارد؛ برای مثال سبزیجات حساسیت زیادی به تنش هایی دارند که در کشور ما بیشتر از هر مولفه دیگری خودنمایی می نماید. در حقیقت سبزیجات در کشور ما در معرض خطر جدی کم آبی هستند.

این پژوهشگر اظهار کرد: ترجمه این اثر مدت زمان زیادی به طول انجامید و فرایند چاپ زمان زیادی از ما گرفت. مخاطبان این کتاب پژوهشگرانی هستند که در موضوعاتی چون کشاورزی فعالیت های پژوهشی دارند. فصل دوم کتاب می تواند برای باغداران هم موثر باشد که حاوی اطلاعات مفیدی است.

بیرانوند گفت: تنش های زیستی و غیرزیستی موضوعی است که در کتاب ها کمتر به آن پرداختند چراکه در اغلب موارد در مقالات و پژوهش ها به آن پرداختند. تمرکز نویسنده بیشتر روی محصولات نیمه گرمسیری است، چراکه وی یک پژوهشگر هندی تبار است. به همین دلیل به محصولاتی که در مناطق نیمه گرمسیری رشد می نمایند در این کتاب توجه زیادی شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 107

به "خطر جدی کم آبی در کمین سبزیجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر جدی کم آبی در کمین سبزیجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید