رشیدی: فرایند توسعه در دهه های اخیر، امکانات را به نقاط خاصی از کشور منتقل نموده ، صنایع آب بر در مرکز تشنه کشور قرار گرفته است

به گزارش پرشین بلاگ، عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از جایگزین کردن نگاه منطقه ای به جای ملی گفت: مسائل ملی ما منفک از استانی و منطقه ای نیست؛ اعتراض ما در دهه های اخیر به فرایند توسعه این بود که امکانات و جهت توسعه به نقاط خاصی از کشور منتقل شده است.

رشیدی: فرایند توسعه در دهه های اخیر، امکانات را به نقاط خاصی از کشور منتقل نموده ، صنایع آب بر در مرکز تشنه کشور قرار گرفته است

گروه سیاسی خبرنگاران؛ تجمع اعتراضی شهر اصفهان نسبت به کم آبی این استان در روزهای اخیر و توجه دولت و پوشش خبری رسانه ملی نشان می داد دوران بی توجهی به مطالبات مردم به سر آمده و فصل نویی در مقوله اعتراضات ایجاد شده؛ فصل نویی که اگرچه با مزایایی همراه است اما خالی از اِشکال نیست و ایرادات مختص خود را به همراه دارد؛ از جمله اینکه توجه خاص دولت به یک استان، باعث گله مندی سایر استان های درگیر این ماجرا می گردد؛ و مبحث تازهی تحت عنوان عدالت در توجه به مطالبات مردمی را گوشزد می نماید؛ اینکه به چه صورت می توان بعد از سال ها بی توجهی نسبت به مسائل استان ها، به موضوعات آنان توجه کرد، بی آنکه ابعاد ملی و تخصصی ماجرا قربانی گردد، موضوع سلسله گفتگوهای پفراینده دادخواست است که در این شماره به سراغ روح الله رشیدی، فعال عدالتخواه و عضو شورای اسلامی شهر تبریز رفته است.

خبرنگاران: در روزهای اخیر در شاهد برگزاری تجمع در شهرهای مختلف در اعتراض به کم آبی بودیم؛ اما بعضا نگاه یکسانی نسبت به تجمعات وجود نداشت؛ دولت چگونه می تواند مسائل استانی را در عین نگاه تخصصی و ملی گرایی حل نماید؟ کما اینکه مسئله کم آبی اصفهان چند استان دیگر را نیز درگیر نموده.

رشیدی: کشور در دو دهه اخیر با موضوع تبعیض در حوزه های مختلف اجتماعی، مالی و حتی سیاسی امنیتی در سطوح مختلف درگیر بوده؛ اصل بر این است که پیش از اینکه کار به اعتراض بکشد، تبعیض خاتمه پذیرد؛ وقتی داده های اطلاعاتی صراحتا نشان می دهد که مدیریت در کشور نامتعادل است و تبعیض وجود دارد، مجموعه نظام باید پیش دستی کند و مسئله را حل نماید؛ نه اینکه کار را به جایی برسانیم که مردم اعتراض نمایند و بعد به مسئله آنان توجه کنیم؛ این نوع مواجهه با مطالبات مردم درست نیست چراکه مسائل پنهان نیست؛ مسائل به قدری آشکار است که نیازی به داد کشیدن نیست اما متاسفانه مسائل مشهود را نیز به تعویق می اندازیم و برخورد سیاسی می کنیم یا اینکه حل یک موضوع را به اشتباه به زمانی موکول می کنیم که صدای اعتراض مردم بلند گردد؛ بنابراین تبعیض مشهود باید مدیریت و حل گردد.

خبرنگاران: تفاوت رفتار دولت سیزدهم با ادوار گذشته دولت در توجه به مطالبات استانی و همینطور پوشش خبری رسانه ملی از تجمعات اعتراضی را چگونه ارزیابی می کنید؟

رشیدی: اصل این موضوع را به فال نیک می گیریم؛ همین که یک گوشه ای از مسائل کشور دیده و اعتراض مردم به رسمیت شناخته شد و پوشش رسانه ای داده گردد، راهگشا است؛ راه رشد همین است.

قرار بود در جمهوری اسلامی مردم همواره در میدان باشند و سیاست گذاری سیاسی و اجتماعی با متر و معیار مطالبات مردم تدبیر گردد؛ در حالی که چندین وقت است از چنین فضایی دور افتادیم و منهای مردم شدیم.

خبرنگاران: توجه خاص دولت به مسائل یک استان، احتمال گله مندی سایر استان ها را که درگیر یک موضوع یکسان مانند کم آبی هستند در پی دارد.

رشیدی: بهتر است سمت و سوی مطالبات از دولت را به این سمت ببریم که به همه اعتنا کند؛ نه اینکه بگوییم چرا صرفا به یک استان توجه می کنی؛ به نظر می رسد مجموعه دولت به طور کلی آمادگی این را ندارد که مقوله اعتراض را خوب ببیند و تحلیل کند و خروجی بگیرد؛ نوع مواجهه با مصادیق اعتراض معین کرد که ساختار سیاسی ما چقدر در مواجهه با اعتراضات آماده است؛ من گمان می کنم ساختار سیاسی ما با شرایطی که در آن اعتراض مردم مشخص نماینده باشد، متاسفانه هنوز آماده نیست و به همین دلیل احساس تبعیض شکل می گیرد.

در اینجا منظور از دولت، شخص آقای رئیسی و حتی دولت سیزدهم نیست بلکه منظور دولتی است که مناسبات آن سال ها است تثبیت شده و به یکباره با خواست رئیس جمهور تازه تغییر نمی نماید؛ در واقع در حکمرانی ما سنت هایی حاکم است. این سنت ها به زودی دگرگون نمی گردد. نهاد دولت با مقوله اعتراضات مدت ها است که غریبه است؛ نگاه های امنیتی و تهدیدمحور بودن نگاه دولت تا مدت ها ادامه پیدا خواهد نمود.

خبرنگاران: چگونه می توان مسائل استانی در عین توجه به ابعاد تخصصی و ملی ماجرا حل کرد؟

رشیدی: مسائل ملی ما منفک از مسائل استانی و منطقه ای نیست؛ مجموع موضوعات، مسئله ملی ما را شکل می دهد؛ اعتراض ما در دهه های اخیر به فرایند توسعه همین بود که امکانات و جهت توسعه به نقاط خاصی از کشور منتقل شده و تجمع و تمرکز رخ داده، صنایع آب بر در مرکز تشنه کشور قرار گرفته و به همین دلیل از نقاط مختلف کشور به یک استان برای مثال اصفهان، آب برای صنعت فولاد منتقل می گردد؛ معنی این کار نادیده گرفتن مصالح ملی و عمومی تر است که به خاطر رضایتمندی یک بخش کوچک کشور، مصالح ملی لحاظ نگردد؛ چنین رویه ای منجر به توسعه ناعادلانه ای می گردد که در سال های پس از جنگ کلید خورد و در حال حاضر شاهد تبعات آن هستیم؛ در حال حاضر در تبریز مسئله محرز زیست محیطی، دریاچه ارومیه است.

خبرنگاران: منظره دولت سیزدهم برای حل تعارض بین مسائل استانی و ملی چیست؟

رشیدی: دولت تازه هنوز استراتژی تازهی را اعلام ننموده؛ در حال حاضر منتظریم دولت، برنامه توسعه را به مجلس ارائه دهد و در این برنامه معین می گردد چقدر روینمودهای دولت متحول شده؛ در عرض سه، چهار ماه حضور دولت تازه، رویکرد کلان دولت معین نمی گردد؛ چراکه دولت همچنان در وضع موجود قبلی به سر می برد و بر همین اساس نمی توان از تحولات آن ارزیابی درستی ارائه داد اما می توان گفت در سطوحی از دولت علائقی برای مواجهه عادلانه با توسعه منطقه ای ظاهر شده؛ در لایحه بودجه سال بعد و برنامه توسعه هفتم می توان آن را مشاهده کرد اما استراتژی کلان در این مرحله به چشم نمی خورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 632

به "رشیدی: فرایند توسعه در دهه های اخیر، امکانات را به نقاط خاصی از کشور منتقل نموده ، صنایع آب بر در مرکز تشنه کشور قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشیدی: فرایند توسعه در دهه های اخیر، امکانات را به نقاط خاصی از کشور منتقل نموده ، صنایع آب بر در مرکز تشنه کشور قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید