فلوکونازول Fluconazole

به گزارش پرشین بلاگ، این دارو برای درمان بثورات و برفک های ناحیه مهبل، دهان و پوست مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنًً در درمان عفونت های غیر معمولی قارچی هم کاربرد دارد. علاوه بر این، برای جلوگیری از عفونت های قارچی در افرادی که دچار عدم مصونیت می باشند، به کار می رود.

فلوکونازول Fluconazole

فلوکونازول Fluconazole

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Diflucan

دسته دارویی : داروی ضد قارچ

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاًً زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی (جز در خصوص شیاف برای عفونت های مهبل)

قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان بثورات و برفک های ناحیه مهبل، دهان و پوست مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنًً در درمان عفونت های غیر معمولی قارچی هم کاربرد دارد. علاوه بر این، برای جلوگیری از عفونت های قارچی در افرادی که دچار عدم مصونیت می باشند، به کار می رود.

اشکال دارو : کپسول، محلول، تزریقی

زمان مصرف دارو : یکبار در روز

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : 50 تا 400 میلی گرم در روز

چگونگی تأثیر دارو: بعضی اثرات این دارو ظرف چند ساعت پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. اما اثرات کامل و مفید دارو ممکن است چندین روز پس از آغاز درمان حادث شوند. در ضمنًً این اثرات مدت 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنًً محلول این دارو باید در یخچال نگهداری شود و از یخ بستن آن جلوگیری شود. مدت زمان نگهداری محلول دارو در یخچال نباید بیشتر از 14 روز باشد.

چگونگی قطع مصرف دارو : دوره درمان با این دارو را کامل کنید، حتی اگر احساس بهبودی نمودید. زیرا ممکن است منشأ عفونت هنوز فعال باشد و نابهنگام درمان، موجب عود مجدد علائم بیماری شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

بیشتر عوارض معمول این دارو گوارشی هستند و از جمله آنها می توان به نفخ شکم، شکم درد، تهوع یا استفراغ و اسهال، اشاره کرد. در ضمنًً اگر به ندرت دچار ظاهر شدن جوش گشتید سریعاًً پزشک را در جریان بگذارید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی، دچار می باشید و یا قبلاًً نسبت به داروهای ضد قارچ، حساسیت داشته اید، حتماًً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : مجاز نمی باشد و توصیه نمی شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : تا زمانی که دچار اختلالات کلیوی نشده اند، از دور نرمال دارو استفاده نمایند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 507

به "فلوکونازول Fluconazole" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلوکونازول Fluconazole"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید