مرغ را سرخ نکنید؛ تفت بدهید!

به گزارش پرشین بلاگ، بسیاری از خانواده های ایرانی عادت دارند مرغ را قبل از پخت سرخ نمایند. به عقیده آنها مرغ اگر سرخ نگردد، طعم نمی گیرد. اگر شما هم چنین عادتی دارید، بهتر است بدانید در صورتی که مرغ را یک تفت مختصر بدهیم هیچ جای نگرانی نیست ولی وقتی مرغ یا حتی گوشت را سرخ کنیم ـ به گونه ای که برشته گردد ـ پروتئین های آن تا حدی تخریب

مرغ را سرخ نکنید؛ تفت بدهید!

مرغ را سرخ نکنید؛ تفت بدهید!

نویسنده:دکتر سیدعلی کشاورز*

بسیاری از خانواده های ایرانی عادت دارند مرغ را قبل از پخت سرخ نمایند. به عقیده آنها مرغ اگر سرخ نگردد، طعم نمی گیرد. اگر شما هم چنین عادتی دارید، بهتر است بدانید در صورتی که مرغ را یک تفت مختصر بدهیم هیچ جای نگرانی نیست ولی وقتی مرغ یا حتی گوشت را سرخ کنیم ـ به گونه ای که برشته گردد ـ پروتئین های آن تا حدی تخریب می شوند و آسیب می بینند. ضمناً، اگر تغییر رنگ زیاد باشد، خطر سرطان زایی هم به خصوص برای کسانی که مستعد هستند وجود خواهد داشت.

سبزی هایی که کنار مرغ گذاشته می گردد هم اگر در حد تفت دادن حرارت ببینند ایرادی ندارد و چون بیشتر سبزی ها منبع بتاکاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A هستند، وقتی همراه روغن طبخ می شوند، جذب مواد مغذی شان افزایش خواهد یافت؛ به طوری که اندازه تبدیل آن به ویتامین A، 3 برابر زمانی می گردد که آنها را به صورت خام میل می کنید.

این نکته را هم از قلم نیاندازید که خود بتاکاروتن به صورت طبیعی برای بدن ما خواص بی شماری دارد؛ از جمله این که به اسم یک آنتی اکسیدان برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی و سرطان ها موثر است. اما وقتی سبزی ها را با هدف دریافت ویتامین A مصرف می کنیم و برای این منظور آنها را در روغن تفت می دهیم، ضریب تبدیل بتاکاروتن به ویتامین A، 3 برابر شده و ارزش ویتامینی این دسته از مواد غذایی (یعنی سبزی ها) بالا می رود.

برای یک تفت مختصر نیازی نیست که حتما روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنیم ولی اگر سرخ کردن طولانی باشد حتما باید روغن مخصوص استفاده کنیم. البته این روزها در بازار، روغن زیتون مخصوص سرخ کردن هم به چشم می خورد که توصیه می گردد از آن فقط برای تفت دادن های کوتاه بهره ببرید.

پی نوشت ها:

* متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 500

به "مرغ را سرخ نکنید؛ تفت بدهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ را سرخ نکنید؛ تفت بدهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید