پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به دلیل بدی آب وهوا تا کریسمس عقب افتاد

به گزارش پرشین بلاگ، جیمز وب، تلسکوپ فضایی نسل بعدی ناسا انتها از ساختمان مونتاژ بیرون آمد و درست زمانی که آب وهوا اجازه دهد به فضا خواهد رفت اما این امکان تا پیش از 4 دی وجود نخواهد داشت.

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به دلیل بدی آب وهوا تا کریسمس عقب افتاد

چند دهه است که کار پژوهشی و ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) انجام می شود و اکنون این رصدخانه قدرتمند علمی آماده پرتاب است. مقامات ناسا با اعلام این موضوع بیان کردند که پرتاب این تلسکوپ دست کم یک روز دیگر هم تأخیر خواهد داشت.

به گفته جروم ریوز (Jérôme Rives) معاون آژانس اروپایی آریان اسپیس که مسئول پرتاب رصدخانه است، این تصمیم به دلیل وزش بادهای بادهای ارتفاع بالا در سایت پرتاب مرکز فضایی گویان فرانسه در آمریکای جنوبی گرفته شده است. این شرکت امروز چهارشنبه 22 دسامبر (1 دی) بک بررسی دیگر آب وهوایی را به امید تأیید تاریخ پرتاب نو انجام خواهد داد.

دانشمندان سال هاست که نگاه انقلابی JWST به کیهان را پیش بینی کرده اند. زمانی که وب بتواند پس از مسائل آب وهوایی پرتاب شود، طی سفری یک ماهه به مدار استقرار لاگرانژی خود در 1.6 میلیون کیلومتری زمین خواهد رسید.

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) معاون اداره مأموریت علمی ناسا هم تأکید کرد: این واقعا سطحی از پیچیدگی بیش از میزان است. اکنون آزمایش شرایط مجموعه رصدخانه را مساعد نشان می دهد و به همین دلیل از سلامت آن مطمئن هستیم و آن را به سکوی پرتاب منتقل کردیم. کارهای لازم برای پرتاب انجام شده است.

کار بر روی تلسکوپ وب که شامل همکاری آژانس های فضایی اروپا و کانادا هم می شود، در سال 1996 میلادی با هدف پرتاب در سال 2007 آغاز شد. به گفته بیل نلسون (Bill Nelson) مدیر ناسا، انتها 14 سال بعد، طی بررسی آمادگی پرتاب که در روز سه شنبه انجام شد، رصدخانه کاملا در شرایط پرتاب واقع شده است.

او اضافه نمود: این مأموریت خارق العاده است. این نمونه درخشانی است از آنچه می توانیم در صورت داشتن رؤیاهای بزرگ به دست آوریم. ما همیشه می دانستیم که این پروژه یک تلاش مخاطره آمیز خواهد بود اما یقینا وقتی می خواهید پاداشی بزرگ داشته باشید، باید ریسک بزرگ را بپذیرید.

نلسون با اشاره به شرایط سخت در راستا آماده شدن جیمز وب گفت: مانند بسیاری از پروژه های خارق العاده و تحول آفرین، افزایش یا کاهش سرعت در این راستا وجود داشته است.

اما آژانس به پتانسیل علمی که JWST با دید فروسرخ واضح خود ارائه می دهد متعهد است. پام ملروی (Pam Melroy) معاون اداری ناسا درباره این موضوع گفت: انگار همیشه با نابینایی زندگی می کردیم. وب قرار است این نابینایی را از بین ببرد و شکل گیری جهان را به ما نشان دهد.

با تأخیر یک روزه، پرتاب تلسکوپ سوار بر موشک آریان 5 هم اکنون برای 25 دسامبر (4 دی) ساعت 07:20 منطقه زمانی شرقی (15:50 به وقت تهران) برنامه ریزی شده است. با این وجود آریان اسپیس هنوز نمی تواند پیش بینی دقیق آب وهوایی از شرایط برنامه نو ارائه دهد و اگر این برنامه ریزی هم لغو شد، تا خاتمه سال 2021 میلادی، تلاش برای پرتاب ادامه خواهد داشت.

با وجود بزرگ بودن این پرتاب ناسا هم اکنون از سلامت آن اطمینان دارد. هرچند برای تیم مأموریت، استرس الزاما پس از پرتاب از بین نمی رود و پرتاب تنها نخستین مرحله خواهد بود.

مرحله ای که آغازگر یک فرآیند یک ماهه برای باز شدن تلسکوپ با پشت سر گذاشتن مراحلی پیچیده است. این استقرار شامل بیش از 300 گام ظریف و حساس است که همه باید در فضا به درستی کار کنند تا تلسکوپ درنهایت بتواند فعالیت علمی خود را آغاز کند. کل این فرآیند بسیار در کنترل تیم مأموریت واقع شده است، به جز دو استقراری که بلافاصله پس از جدایش فضاپیما از موشک انجام خواهد شد. تیم مأموریت مراحل استقرار را گام به گام انجام خواهد داد تا از درست کار کردن همه بخش ها مطمئن شود.

به گفته زوربوچن، تلسکوپ فضایی جیمز وب لحظه ای درخشان برای کل مجموعه ناسا، برای همه جهان و به ویژه برای برنامه های علمی خواهد بود.

عکس کاور: موشک آریان 5 حامل تلسکوپ فضایی جیمز وب بر سکوی پرتاب

Credit: NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 720

به "پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به دلیل بدی آب وهوا تا کریسمس عقب افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به دلیل بدی آب وهوا تا کریسمس عقب افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید