تروئیکای اروپا: از ایران می خواهیم با آژانس اتمی همکاری کند

به گزارش پرشین بلاگ، سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه ای مشترک از ایران خواسته اند کاملاً با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نموده و تمامی اطلاعات و توضیحات مورد احتیاج را بدون تأخیر در اختیار این نهاد بین المللی قرار دهد.

تروئیکای اروپا: از ایران می خواهیم با آژانس اتمی همکاری کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه ای مشترک شامگاه پنجشنبه از ایران خواسته اند کاملاً با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در این بیانیه آمده است: فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده انگلیس مایلند از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بابت گزارش ایشان در مورد اجرای توافق پادمانی در ایران تشکر نمایند.

سه کشور اروپایی خاطرنشان نموده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ژوئن سال 2020 با صدور قطعنامه ای از آنچه به ادعای آنها عدم همکاری اساسی ایران برای پاسخگویی به سئوالات آژانس اتمی خوانده شده ابراز نگرانی نموده اند.

در این بیانیه آمده است: در آن قطعنامه از ایران خواسته شده بود کاملاً با آژانس همکاری نموده و بدون تأخیر بیشتر درخواست های آژانس را اجابت کند.

تروئیکای اروپایی در بخش دیگری از این بیانیه تأکید نموده اند: ما از ایران می خواهیم کاملاً با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نموده و تمامی اطلاعات و توضیحات مورد احتیاج توسط دبیرخانه را بدون تأخیر بیشتر ارائه دهد.

سه کشور اروپایی تصریح نموده اند تنها به وسیله همکاری ایران کامل ایران است که مدیر کل آژانس اتمی می تواند سئوالات برجسته پادمانی را حل نموده و این مسئله را از دستور کار شورا خارج کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید فصلی خود درباره اجرای توافق هسته ای ایران مدعی شده بود که این گفت وگوها نتیجه بخش نبوده و ایران از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات اورانیوم کشف شده در چند سایت این کشور خودداری نموده است. این گزارش، روز 31 مه (10 خردادماه) در اختیار اعضای شورای حکام نهاده شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می نمایند فرصت دهد برای تحقق این وعده کوشش نمایند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران گفت با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده هایشان عمل ننموده اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته ای برجام صورت می گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن 5 گام برای کاهش تعهدات، انتها 15 دی ماه 1398 گفت دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

ایران تأکید می نماید به عنوان یکی از امضانمایندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تا به امروز بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید نموده اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا ننموده اند.

ایران علاوه بر این در سال 2015 به توافقی با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل و فصل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود دست پیدا کرد. علی رغم اذعان آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت ماه سال 1397 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق هفته پیش به مدت یک ماه دیگر (تا تاریخ 24 ژوئن مصادف با سوم تیرماه) تمدید شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین المللی اجازه دسترسی گسترده تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می دهد.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می نماید در صورت عدم برطرف تحریم ها علیه ایران بازرسی های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 376

به "تروئیکای اروپا: از ایران می خواهیم با آژانس اتمی همکاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تروئیکای اروپا: از ایران می خواهیم با آژانس اتمی همکاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید