چگونه بوی نم و رطوبت در خانه را از بین ببریم؟

به گزارش پرشین بلاگ، خانه هایی که از چوب ساخته شده اند و آب و هوای منطقه مرطوب است ممکن است با بوی کپک و نم روبرو شوند. این بو می تواند ناشی از کپک موجود در زیرزمین، دیوار، غذای فاسد، لباس های شسته شده باشد. با کمی آنالیز، تمیز کردن کامل وسایل و کوشش برای جلوگیری از رشد بیشتر کپک می توانید به راحتی بوی کپک و نم را از بین ببرید.

چگونه بوی نم و رطوبت در خانه را از بین ببریم؟

چه چیزی باعث بوی کپک و نم می گردد؟

حتماً تا به حال بوی چوب های پوسیده یا حوله های خیس و مانده را را استشمام نموده اید. نشتی لوله یا سقف نیز می تواند باعث ایجاد رطوبت و بوی نم گردد. رطوبت محیطی مناسب برای رشد کپک ایجاد می نماید. وقتی هاگ ها آغاز به تکثیر می نمایند، گاز هایی از خود ساطع می نمایند که بینی ما می تواند آن ها را تشخیص دهد. هاگ های کپک به سرعت تکثیر می شوند و بوی زیادی را فراوری می نمایند. منطقه های که کپک در آن رشد نموده است را به سرعت تمیز کنید و محل را برای جلوگیری از رشد دوباره کپک ضدعفونی کنید.

آیا کپک خطرناک است؟

کپک می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. بعضی از افراد نسبت به بوی کپک و نم حساس تر هستند یا ممکن است قبلاً آسم داشته باشند و کپک آن را تشدید کند. کپک می تواند باعث علائم زیر گردد.

  • گرفتگی بینی
  • خس خس سینه
  • سرفه کردن
  • قرمزی یا خارش چشم
  • خارش پوست
  • تنگی نفس
  • تب

منبع بوی کپک و نم را پیدا کنید

تا زمانی که منبع بوی کپک را شناسایی نکنید، هرگز نمی توانید از شر آن خلاص شوید و ممکن است کپک ها به سرعت رشد نمایند و از بین بردن آن ها سخت تر گردد.

  • جستجو را از قسمت هایی مانند حمام که گرم و مرطوب است آغاز کنید. دیواره های حمام، پرده حمام، روشویی، وان و توالت را آنالیز کنید.
  • در آشپزخانه در پی نشتی سینک و ماشین ظرفشویی باشید. زیر و داخل یخچال و وسایل کوچکی که از آب استفاده می نمایند، مانند قهوه ساز و چایی ساز را چک کنید. حتماً سطل زباله را نیز آنالیز کنید، زیرا ممکن است کپک در زیر کیسه زباله رشد کند.
  • درز پنجره ها و زیر گلدان های اتاق خواب و نشیمن را نگاه کنید. کمد های کفش و لباس را نیز چک کنید. زیرا لباس و کفش های مرطوب می توانند باعث ایجاد کپک شوند.
  • اتاق زیر شیروانی، زیرزمین و گاراژ را چک کنید. منطقه ها مرطوب اطراف پنجره ها، آبگرمکن و دریچه های هوا را آنالیز کنید.
  • نشتی ماشین لباسشویی و اطراف واشر ها را که می تواند باعث ایجاد کپک در لباسشویی گردد، آنالیز کنید. مطمئن شوید که دریچه خشک کن تمیز است و دریچه بیرون مسدود نیست و جریان هوای کافی برای از بین بردن بوی کپک و نم وجود دارد.
  • نشتی ها می توانند در داخل دیوار ها حرکت نمایند. برای مثال نشتی آب در اتاق زیر شیروانی از یک سقف قدیمی می تواند حرکت کند و در بقیه دیوار های خانه نیز ظاهر گردد.
  • کیف های ساحلی تابستانی و ورزشی باید آنالیز شوند، زیرا حوله های خیس، اسباب بازی های آبی، جوراب های ورزشی خیس، روکش های لباس ورزشی و موارد دیگر همگی می توانند باعث کپک زدگی شوند.
  • در آشپزخانه و کابینت ها نیز می توانند مشکل ایجاد نمایند.

روش های کنترل بوی کپک و نم

برای کنترل بوی کپک و نم هر نشتی را که پیدا کردید تعمیر کنید. این برترین راه برای کنترل بوی رطوبت است. در منطقه های با رطوبت بیش از حد، فن های تهویه نصب کنید و جریان هوای خانه را بهبود دهید.

افزایش گردش هوا

بوی کپک نشان می دهد که باید گردش هوا را در خانه بهبود دهید. پنجره ها و در ها را باز کنید، پنکه های سقفی را روشن کنید یا به هر اتاق پنکه اضافه کنید. راه اندازی یک سیستم تهویه مطبوع می تواند به بیرون کشیدن بو ها و جذب هاگ های کپک در فیلتر ها یاری کند. مطمئن شوید که سیستم تهویه فیلتر های تمیزی دارد و چند وقت یک بار آن را عوض کنید تا بوی کپک و نم از بین برود. اگر همواره با مشکل بوی رطوبت روبرو هستید یا اگر کسی در خانه شما نسبت به بوی کپک آلرژی و حساسیت دارد، خرید یک تصفیه نماینده هوا می تواند بسیار یاری نماینده باشد. دستگاه های تصفیه هوا باعث کاهش بو و انتشار هاگ می شوند.

یک دستگاه رطوبت گیر نصب کنید

از آنجایی که کپک برای رشد به رطوبت احتیاج دارند، کاهش سطح رطوبت خانه می تواند به کنترل کپک یاری کند. سعی کنید رطوبت خانه را زیر 50 درصد نگه دارید. برای میزان گیری سطح رطوبت خانه یک رطوبت سنج یا سنسور رطوبت خریداری کنید. بعضی از سیستم های تهویه دارای رطوبت گیر هستند یا می توانید یک رطوبت گیر ایستاده تهیه کنید. رطوبت گیر را تمیز نگه دارید و مخزن جمع آوری آب را به طور مرتب خالی کنید.

چگونه کپک را تمیز کنیم؟

وقتی منبع بوی کپک را پیدا کردید باید سریع آن را پاک کنید. برای یک یا دو نقطه کوچک از کپک، لازم نیست از سفید نماینده بهره ببرید. می توانید از یک سطل آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی برای پاک کردن هاگ های کپک بهره ببرید. برای کپک های بیشتر از سفید نماینده بهره ببرید. در یک سطل 1 گالن آب را با 1 فنجان سفید نماینده کلر رقیق کنید. این محلول به طور موثری کپک روی کاشی و سرامیک، دیوار های سیمانی و پارچه ها را از بین می برد. بعلاوه می توانید سطح کپک را با سرکه سفید اسپری کنید. سرکه باید به مدت یک ساعت رو سطح بماند، سپس با یک اسفنج یا پارچه میکروفایبر آغشته به جوش شیرین سطح را پاک کنید.

نحوه از بین بردن کپک

برای از بین بردن بوی کپک و نم و منبع آن یه چند چیز احتیاج دارید.

  • وسایل حفاظتی مانند عینک، دستکش لاستیکی و ماسک تنفسی N95
  • یک پنکه برای خروج هوا از اتاق. باید از ته نشین شدن هاگ ها در اتاق جلوگیری کنید.
  • جاروبرقی مرطوب و خشک برای پاکسازی کامل ناحیه برای خلاص شدن از شر هاگ های موجود در هوا.
  • دریچه های تهویه و گرمایشی را ببندید تا از حرکت هاگ جلوگیری گردد. بعلاوه سیستم تهویه ی مطبوع را خاموش کنید.
  • کیسه های زباله برای قرار دادن محتویات جاروبرقی

نشتی لوله کشی و سایر مسائل آب را در اسرع وقت رفع کنید. منبع بوی کپک و نم را پیدا کنید. اگر زیر کاغذ دیواری کپک مشاهده کردید می توانید قسمت آسیب دیده دیوار را جدا کنید. کاشی ها و فرش کپک زده را دور بریزید. دیوار تمیز شده را با رنگ لاتکس که حاوی کپک کش است دوباره رنگ آمیزی کنید تا از رشد دوباره کپک جلوگیری کنید.

از شر بوی کپک و نم خلاص شوید

  • قفسه های کتاب می توانند رطوبت را به دام بیندازند و منجر به بوی کپک شوند. هر کتابی که کپک زده را دور بریزید و قفسه را تمیز کنید.
  • از رطوب گیر هایی که از زغال فعال درست شده است بهره ببرید و آن را در کمد ها یا فضا هایی که گردش هوای خوبی ندارند آویزان کنید. بعلاوه می توانید از یک کاسه جوش شیرین خشک، تفاله قهوه یا خاک گربه برای جذب رطوبت بهره ببرید.
  • وقتی کپک از بین رفت می توانید با جوشاندن ادویه ها یا پوست مرکبات، روشن کردن شمع ها و اسانس خوشبو بوی خوبی در فضا پخش کنید.

کلام آخر

اگر در حمام یا آشپزخانه کپک مشاهده کردید از محصولات کپک کش بهره ببرید. برای رنگ آمیز دیوار ها بهتر است از رنگ های ضد کپک بهره ببرید. رطوبت بالا و تهویه ضعیف می تواند به رشد کپک یاری کند. بنابراین همواره سطوح را خشک نگه دارید و گردش هوای خانه را بهبود دهید.

منبع: TheSpruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 آذر 1402 بروزرسانی: 21 آذر 1402 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 994

به "چگونه بوی نم و رطوبت در خانه را از بین ببریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بوی نم و رطوبت در خانه را از بین ببریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید