گندزدای آب دریا و برج های خنک کننده پتروشیمی ساخته شد

به گزارش پرشین بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، الکترولیز آب دریا به دلایل مختلفی مانند فراوری هیدروژن یا حصول سدیم هیپوکلریت انجام می گردد. از هیدروژن حاصل از الکترولیز آب دریا در کاربردهای مختلفی همانند سلول های سوختی استفاده می گردد که می توانند انرژی و برق مصرفی منطقه ها مختلف را تامین کند.

گندزدای آب دریا و برج های خنک کننده پتروشیمی ساخته شد

استفاده از هیپوکلریت فراوریی از الکترولیز آب دریا نیز در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی موجب کاهش مسائل ناشی از رسوب و خوردگی در قطعات و لوله های این صنایع می گردد. در فرایند الکترولیز از یک جریان الکتریکی مستقیم و دو الکترود استفاده می گردد.

در این فرایند منبع جریان الکتریکی با جریان مستقیم به دو الکترود موجود در آب متصل می گردد و آب تجزیه شده و گاز هیدروژن در کاتد و گاز اکسیژن در آند فراوری می شوند.

این شرکت با اعمال پوشش دارای ساختار نانومتری با ابعاد حدود 20 نانومتر حاوی اکسیدهای فلزی مختلف موجب کاهش مقدار مصرف عناصر کاتالیستی گران قیمت شده است. به منظور الکترولیز آب دریا می توان از الکترودهای از جنس اکسیدهای فلزی مختلط (MMO)، استفاده کرد که معمولا نرخ سایش پایینی دارند و هندسه آنها تقریبا ثابت باقی می ماند.

این الکترودها که از موادی مانند IrO2، PtO2 و RuO2 ساخته می شوند جایگزین مناسبی برای آندهای قدیمی مانند آندهای گرافیتی هستند. اما هزینه این آندها زیاد است. بعضی از آندهای ارزانتر نیز با زیرلایه تیتانیوم خالص ساخته شده و پوششی از اکسیدهای مختلط بر آن اعمال می گردد. با توسعه الکترودهای نو مبتنی بر نانوفناوری و جایگزینی آنها با الکترودهای سنتی ساخته شده از عناصر فلزی گران قیمت مانند پلاتین و ایریدیوم هزینه فرایند الکترولیز کاهش یافته و بازده این فرایند افزایش می یابد.

این محصول به وسیله یک شرکت دانش بنیان به فراوری رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 750

به "گندزدای آب دریا و برج های خنک کننده پتروشیمی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گندزدای آب دریا و برج های خنک کننده پتروشیمی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید