10 روش نگهداری غوره در بلند مدت

به گزارش پرشین بلاگ، چطور غوره را برای طولانی مدت نگهداری کنیم؟ غوره یکی از چاشنی های ترش و خوشمزه است که به شکل های مختلف و به طور گسترده ای در غذاها و سالادهای ایرانی به کار می رود. با شروع فصل تابستان، پای غوره به بازار باز می گردد و می توانید از طعم غوره تازه نهایت لذت را ببرید. اما چطور می توان برای مدت بیشتر و در دیگر ایام و ماه های سال هم از طعم و خواص غوره استفاده کرد؟ در این مقاله از در چند روش نگهداری غوره در بلند مدت و اصول خشک کردن و فریز کردن غوره را به شما آموزش خواهیم داد.

10 روش نگهداری غوره در بلند مدت

چه غوره ای برای نگهداری طولانی مدت مناسب است؟

برای اینکه بتوانید غوره تازه را برای مدت طولانی نگهداری کنید تا از در تمام فصول سال بهره ببرید، باید در انتخاب غوره ها نهایت دقت خود را به کار ببندید.

1- غوره های بی هسته را انتخاب کنید. غوره های عسکری برترین غوره برای نگهداری و استفاده هستند.

2- غوره ها باید حتما سالم باشند. هر چه غوره ها بدون زدگی یا کرم خوردگی باشند، می توانید برای مدت بیشتری آنها را نگهداری کنید. علاوه بر این، غوره های خراب، باعث فساد دیگر غوره ها می شوند.

3- غوره های درشت انتخاب کنید. این غوره ها آب و گوشت بیشتری دارند. ضمناً غوره های ریز، طعمشان بیشتر به تلخی می زند.

اصول شستن صحیح غوره برای نگهداری طولانی مدت

فرقی نمی نماید غوره را به چه روش می خواهید برای طولانی مدت نگهداری کنید، برای این کار، پیش از هر چیز باید غوره را پاک کنید و به خوبی بشویید. مراقب باشید که در روند پاک کردن غوره ها، به دانه های غوره و پوسته نازک روی آن، فشار زیادی وارد نشده و غوره زخم نگردد. چون در صورت خراش روی غوره، رنگ غوره تیره می گردد.

برای آغاز کار، برگ های غوره و شاخه های درشت آن را جدا کنید. اگر می خواهید غوره ها را به صورت دانه ای، فریز کنید، دانه ها را از شاخه و ساقه ها جدا کنید. غوره ها را در یک تشت یا قابلمه بریزید و روی آنها را با آب بپوشانید. اجازه دهید غوره ها به مدت 10 دقیقه در آب بمانند و گل و لای آنها ته نشین گردد.

سپس غوره ها را از روی سطح آب جمع کنید. آنها را در یک آبکش بریزید و روی آنها آب بگیرید. غوره ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه در آبکش بمانند تا آب اضافی آنها خارج گردد. بعد غوره ها را روی یک پارچه نخی تمیز پهن کنید تا رطوبت آنها گرفته گردد. در آخر برای اطمینان با یک دستمال خشک تمیز، غوره ها را خشک کنید.

نکته: تا زمانی که نمی خواهید از غوره بهره ببرید یا آن را برای طولانی مدت نگهداری کنید، آنها را نشویید چون بعد از شستن زودتر خراب می شوند.

روش های نگهداری غوره در بلند مدت

برای اینکه برای مدت زیادی از طعم و خواص غوره در غذاهایتان بهره ببرید، می توانید به روش های زیر غوره را نگهداری کنید.

1- نگهداری غوره در یخچال

اگر می خواهید غوره را برای حداکثر 1 هفته نگهدارید، می توانید غوره ها را بدون شستن، در جامیوه ای یا قسمتی از یخچال که سرمای زیادی ندارد، بگذارید. در این روش، باید هر زمان که خواستید غوره را بهره ببرید، آن را بشویید و بقیه غوره را که نمی خواهید بهره ببرید، نشُسته نگه دارید.

غوره های داخل یخچال را در یک پلاستیک یا ظرف دربسته بگذارید و روی آنها چند برگ دستمال کاغذی بگذارید تا دستمال، رطوبت را به خود جذب کند. این کار به ماندگاری بیشتر غوره ها یاری می نماید.

2- فریز کردن غوره

فریز کردن مواد غذایی، امکان نگهداری از آنها را برای مدت زیادی فراهم می نماید. مواد غذایی در فریزر اگر به درستی فریز شوند، تا چندین ماه بدون تغییر طعم و کیفیت، قابل استفاده هستند. فریز کردن غوره یکی از روش های نگهداری غوره در بلند مدت است که بدون تغییر در طعم و بافت آن، می توان از آن استفاده کرد. برای فریز کردن غوره، غوره ها را می توانید به صورت شاخه ای یا دانه ای تمیز کنید، بشویید و فریز کنید.

از روش شستن غوره ها یاری بگیرید و غوره ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. دقت کنید که اگر غوره ها خشک باشند، در هنگام فریز شدن، به هم نمی چسبند، بعلاوه تا مدت بیشتری رنگ اصلی خود را حفظ می نمایند. سپس غوره ها را در ظرف در بسته یا پاکت های زیپ کیپ بریزید و درب آنها را ببندید.

بهتر است غوره ها روی هم قرار نگیرند ولی اگر محدودیت فضا دارید، می توانید آنها را در حجم بیشتر در بسته بندی های فریزری قرار دهید. غوره های بسته بندی شده را در فریزر بگذارید. این غوره ها را می توانید تا 3 ماه بدون تغییر طعم و تازه، مصرف کنید.

برای باز کردن یخ غوره های فریز شده، آنها را از فریزر بیرون بیاورید و برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا یخ ها به آرامی باز شوند. سپس آنها را برای کاربردی که می خواهید بهره ببرید.

3- فریز کردن پوره غوره

برای اینکه غوره را به صورت قالبی و راحت تر به عنوان چاشنی در انواع غذاها به کار ببرید، می توانید آن را به صورت پوره در آورید و در قالب های کوچک فریز کنید. برای این کار، غوره ها را پاک کنید. دانه های غوره را از شاخه های آن جدا کنید و به دقت بشویید. سپس غوره ها را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و پوره کنید.

سپس پوره ها را در قالب بریزید و قالب را در فریزر قرار دهید. اجازه دهید پوره ها یخ بزنند و ببندند. برای هر بار استفاده، یکی از قالب ها را خالی کنید و در غذا بیندازید. برترین قالب ها برای فریز کردن غوره، قالب های سیلیکونی هستند که پوره غوره به راحتی از آنها جدا می گردد

4- خشک کردن غوره در آفتاب

سنتی ترین و قدیمی ترین روش نگهداری غوره در بلندمدت، خشک کردن غوره در آفتاب است. برای خشک نموده غوره، ابتدا غوره ها را پاک کنید. دانه های لکه دار و زده را جدا کنید. سپس غوره ها را با شاخه در تشت یا قابلمه آب بگذارید و اجازه دهید شسته و تمیز شوند. سپس آنها را در آبکش بگذارید تا خشک شوند. برترین روش خشک کردن غوره، آویزان کردن آن است.

البته می توانید غوره ها را روی پارچه و در مجاورت نور خورشید بگذارید و هر چند ساعت یک بار، آنها را زیر و رو کنید. اما اگر شاخه های غوره را آویزان کنید، دیگر احتیاجی به زیر و رو کردن غوره ها نیست. برای این کار، شاخه اصلی غوره را با یک نخ ببندید و از یک سطح آویزان کنید.

خوشه های غوره را بالاتر از سطح زمین و جایی که تهویه مناسب داشته باشد، قرار دهید. حدود 1 هفته تا 10 روز زمان ضروری است تا غوره ها خشک شوند. سپس می توانید آنها را از نخ یا بند، جدا نموده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

5- خشک کردن غوره در فر

یک روش دیگر برای نگهداری غوره در بلند مدت، خشک کردن غوره در فر است. در این روش، زمان خشک کردن غوره، کوتاه تر از خشک کردن غوره در آفتاب خواهد بود. برای این کار، غوره ها را پاک کنید، بشویید و خشک کنید. غوره ها در این روش، باید از شاخه ها جدا شده باشند.

کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. فر را روشن و روی دمای 120 درجه سانتی گراد (کمترین دما) تنظیم کنید تا گرم گردد. سپس سینی را در فر بگذارید و درب فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت داخل فر را نگیرد. هر یک ساعت یک بار، سینی را بیرون بیاورید و تکان دهید تا غوره ها زیر و رو شوند و همه قسمت های آنها خشک گردد.

6- نگهداری غوره در آب نمک

نمک در اصل یک نگهدارنده عالی برای نگهداری مواد غذایی از قدیم تا به امروز بوده است. برای نگهداری غوره در طولانی مدت، غوره های تازه را تمیز کنید. بهتر است غوره ها را دانه کنید البته می توانید با شاخه هم در آب نمک نگهداری کنید. غوره ها را بشویید و خشک کنید تا هیچ رطوبتی روی آنها نماند. 1 لیتر آب را بجوشانید و 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب، از دما بیفتد و سرد گردد.

سپس دانه های غوره را در بطری تمیز شیشه ای خشک بریزید و آب نمک سرد شده را به آن اضافه کنید تا روی دانه های غوره را بپوشاند. درب بطری را ببندید و در یخچال بگذارید. در زمان احتیاج، هر اندازه از غوره را از بطری خارج کنید و در غذاهایی مثل یا بهره ببرید. تا 1 ماه و حتی بیشتر، می توانید غوره را به این روش، بدون خرابی نگه دارید.

را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی تهیه کنید

7- نگهداری غوره در سرکه

سرکه هم یکی از نگهدارنده های عالی برای نگهداری غوره در بلند مدت است و تا چندین ماه می توانید غوره را در آن نگه دارید. برای اینکه غوره را در سرکه نگه دارید، به نسبت مساوی آب و سرکه را بجوشانید و کنار بگذارید تا از دما بیفتد و سرد گردد. غوره ها را هم بشویید و کاملا خشک کنید. سپس غوره ها را در بطری شیشه ای بریزید و روی آنها را با آب و سرکه بپوشانید. درب بطری را ببندید و بطری را در یخچال نگهداری کنید.

در صورت تمایل می توانید را به روش های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

8- درست کردن پودر غوره یا گرد غوره

یک روش دیگر برای نگهداری غوره در بلند مدت، خشک کردن و پودر کردن غوره است. مثل گرد لیمو، گرد غوره هم یکی از چاشنی هایی است که از غوره خشک و آسیاب شده تهیه می گردد. گرد غوره معمولا در اواخر پخت غذاها، به یا غذاهای مختلف اضافه می گردد تا طعم ترش و جذابی به غذا بدهد.

برای آموزش طرز تهیه این چاشنی پودری، روی لینک مطلب کلیک کنید.

9- درست کردن رب غوره

درست کردن رب، یکی از روش های نگهداری طولانی مدت از انواع میوه ها است. ،،، و … همه رب هایی هستند که برای استفاده راحت تر و طولانی مدت از صیفی و میوه ها تهیه می شوند.

غوره هم جزو میوه هایی است که می توان با آن رب درست کرد و برای طولانی مدت نگه داشت. برای استفاده از رب غوره، کافی است اندازهی از این رب را در اواخر پخت انواع خورش و خوراک، به غذا اضافه کنید و از طعم غوره لذت ببرید.

برای آموزش روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

10- آبغوره بگیرید

یک روش دیگر برای نگهداری غوره در بلند مدت، گرفتن آب آن است. گرفتن آب غوره این امکان را به شما می دهد که تا مدت زیادی، از عصاره غوره در انواع سالاد یا غذاها بتوانید بهره ببرید. اما اصول گرفتن آب غوره را نباید دست کم بگیرید چون در صورت رعایت نکردن این اصول، عمر آبغوره تا حد زیادی کم می گردد. بعلاوه را باید بلد باشید.

برای آموزش، می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

سوالات متداول درباره نگهداری غوره در بلند مدت

برترین روش نگهداری غوره در بلند مدت چیست؟

بسته به امکانات یا استفاده ای که از غوره دارید، برترین روش نگهداری غوره در بلند مدت ممکن است برای یک فرد تا فرد دیگر متغیر باشد. می توانید از روش های بالا مثل خشک کردن غوره، فریز کردن غوره، درست کردن رب غوره، پودر غوره، گرفتن آب غوره یا نگهداری در سرکه یا نمک، بهره ببرید.

چه کار کنیم رنگ غوره تیره نگردد؟

برای جلوگیری از تیره شدن رنگ غوره برای نگهداری طولانی مدت، غوره ها را بشویید و برای 30 ثانیه تا 1 دقیقه در آب در حال جوش بریزید و بجوشانید. سپس آنها را آبکش کنید و بلافاصله غوره ها را در یک تشت آب سرد بریزید. 2 دقیقه بعد، غوره ها را آبکش و خشک کنید. برای راحتی کار، غوره ها را بعد از شستن در آبکش بریزید. آبکش را ابتدا چند ثانیه در آب جوش فرو ببرید و بعد آبکش را بیرون بیاورید و در آب سرد قرار دهید. این کار باعث ایجاد شوک به غوره ها و جلوگیری از تغییر رنگ آنها می گردد.

محصولات مرتبط

پودر فلفل سیاه 150 گرمی فامیلا

115,900 تومان 117,900 تومان 2% تخفیف

زردچوبه 400 گرمی فامیلا

103,900 تومان 129,900 تومان 20% تخفیف

سرکه تقطیری سفید 2000 گرمی وردا

84,900 تومان 93,900 تومان 10% تخفیف

سرکه بالزامیک 500 گرمی وردا

221,900 تومان 246,400 تومان 10% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 1007

به "10 روش نگهداری غوره در بلند مدت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش نگهداری غوره در بلند مدت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید