تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است

به گزارش پرشین بلاگ، معاون فراوری شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت با تاکید بر اینکه نیروگاه طرشت مخزنی برای انبار سوخت مایع ندارد، گفت: تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است.

تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، حمیدرضا گوهری داراب خانی معاون فراوری شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت بر لزوم افزایش بهره وری و راندمان نیروگاه ها به ویژه نیروگاه های قدیمی تر تاکید نمود و گفت: سال جاری با توجه به برنامه شرکت مادرتخصصی فراوری نیروی برق حرارتی جهت نوسازی نیروگاه های فرسوده، واحد های بخار یک و دو نیروگاه طرشت، دهم مهرماه بعد از 62 سال بهره برداری پیروز و پایدار با هدف جایگزینی واحد های تازه راندمان بالا از مدار خارج شدند.

معاون فراوری شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت اضافه نمود: طبق برنامه ریزی اجرا شده قرار است تا پیک سال 1401 دو واحد و در ادامه چهار واحد تازه راندمان بالا با تکنولوژی روز به مجموعه واحد های نیروگاه طرشت اضافه گردد.

او در مورد افزایش آلایندگی نیروگاه در صورت استفاده از سوخت مایع در زمستان با توجه به موقعیت مکانی آن در مرکز مرکز، اظهار کرد: با توجه به اینکه تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است، از این رو امکان استفاده از سوخت دیگری میسر نیست. بعلاوه طبق برنامه های ابلاغی وزارت نیرو، نیروگاه طرشت در پیک شبکه و در فصول گرم موظف است که در مدار فراوری باشد و در فصول سرد به صورت آماده باش (رزرو) در می آید؛ بنابراین در صورت احتیاج و با شرط تامین گاز، امکان بهره برداری از آن وجود خواهد داشت.

معاون فراوری شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت با تاکید بر اینکه نیروگاه طرشت مخزنی برای انبار سوخت مایع ندارد، توضیح داد: معمولا نیروگاه هایی که سوخت مایع مصرف می نمایند به صورت مرتب و با برنامه ریزی مشخصی اقدام به تکمیل ظرفیت منابع خود می نمایند. افزون بر اینکه تامین سوخت مایع احتیاجمند همکاری گسترده وزارت نفت، وزارت نیرو و سیستم حمل و نقل سنگین است و نا هماهنگی در هر کدام از این مراحل، باعث عدم تامین به موقع سوخت مایع برای نیروگاه ها خواهد شد. از این رو در صورت احتیاج با برنامه ریزی و هماهنگی بیشتر، امکان تامین سوخت مایع و در نهایت تامین مطمئن برق شبکه، میسر است.

گوهری داراب خانی با بیان اینکه تبدیل نیروگاه های بخار به سیکل ترکیبی، راه چارهی بسیار کارآمد و سریع بوده و راندمان بالایی برای تامین برق مورد احتیاج شبکه دارد، تاکید نمود: در کنار این اقدام، استفاده از برج های خنک کن خشک در مجموعه این نیروگاه ها مصرف آب را بسیار پایین می آورد. بعلاوه می توان شیوه های تازه بازتوانی (Repowering) را برای نیروگاه های قدیمی به کار گرفت. به طور مثال استفاده از حرارت خروجی از دودکش واحد های گازی جهت تغذیه حرارتی بویلر های یاریی یا اصلی، ضمن کاهش مصرف سوخت، به افزایش راندمان نیز منجر شده و از افزایش دمای محیط به واسطه مهار حرارت خروجی از دودکش جلوگیری خواهد نمود.

معاون فراوری شرکت بهره بردار نیروگاه طرشت با اشاره به اینکه برای افزایش راندمان و پایداری نیروگاه طرشت برنامه ریزی های دقیقی اجرا شده، توضیح داد: برنامه های منظم در مورد تعویض و نوسازی لوله های بویلر، کندانسور و بعلاوه برج خنک کن به خودی خود در پایداری واحد ها و افزایش راندمان نیروگاه طرشت موثر بوده اند. به علاوه اضافه کردن یک واحد گازی 25 مگاواتی در سال 98 هم گام بلندی در جهت افزایش راندمان نیروگاه طرشت بود که اندازه راندمان نیروگاه را پنج درصد افزایش داد.

او در ادامه اضافه نمود: در صورت استفاده از حرارت خروجی از این واحد گازی در بویلر های مجموعه، امکان بالاتر بردن راندمان وجود دارد که طراحی های آن اجرا شده و در صورت اختصاص بودجه مناسب، قابل اجرا خواهد بود. برنامه بعدی در راستای افزایش توان و راندمان این نیروگاه، جایگزینی واحد های قدیمی بخار با واحد های تازه راندمان بالا است که این اقدام در کنار اضافه شدن دو واحد تازه با راندمان بالا تا تابستان 1401، راندمان نیروگاه طرشت را افزایش می دهد و با تکمیل پروژه و نصب چهار واحد راندمان بالا در ادامه (مجموعا 6 واحد)، علاوه بر افزایش راندمان، شاهد افزایش ظرفیت فراوری نیز خواهیم بود.

معاون فراوری شرکت بهره بردار نیروگاه طرشت از کمبود منابع اقتصادی به عنوان یکی از مسائل عدیده همه بخش ها از جمله نیروگاه ها یاد کرد و اضافه نمود: بودجه اختصاص داده شده به نیروگاه ها اندازه مشخصی دارد که معمولا هم تمام احتیاج های آن ها را مرتفع نمی کند؛ بنابراین باید راه هایی برای درآمدزایی و کسب بودجه های غیر عملیاتی نیروگاه ها در نظر گرفته گردد. باید راه چاره هایی شناسایی و اجرایی گردد که وابستگی اقتصادی نیروگاه ها را به دولت کاهش دهد.

او تاکید نمود: در این راستا میدان دادن به سرمایه گذاران بخش خصوصی، واقعی سازی قیمت برق، ایجاد زمینه های خرده فروشی برق، راه اندازی بورس انرژی جهت مشخص قیمت برق به صورت رقابتی و نیز راه اندازی و استفاده از شبکه های هوشمند (Smart grid) می تواند به بهبود شرایط فعلی یاری کند.

او در انتها در مورد انتظارات فعالان صنعت برق از دولت سیزدهم اذعان کرد: دولت سیزدهم با شعار عملگرایی آغاز به کار نموده است و انتظار داریم عملگرایی دولت سیزدهم را در ایجاد ظرفیت های تازه نیروگاهی در کنار نشر فرهنگ استفاده صحیح از برق، نوسازی شبکه های انتقال و توزیع، استفاده از انرژی های تتازهپذیر به خصوص انرژی خورشیدی، تسهیل ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به عرصه فراوری برق و حذف موانع موجود و استفاده از نیرو های جوان عملگرا را ببینیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 548

به "تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید