خدمت تاریخی به سوغات قم با تشکیل موزه سوهان

به گزارش پرشین بلاگ، یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی ضمن ابراز تاسف از عدم معرفی درخور صنعت سوهان #قم، گفت: با تشکیل موزه سوهان می توانیم گام موثری در راستای معرفی این محصول برداریم.

خدمت تاریخی به سوغات قم با تشکیل موزه سوهان

به گزارش دنیای سفر، سید محسن محسنی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در رابطه با پیشنه سوهان در قم به عنوان سوغات اصلی این استان، با اشاره به برگزاری جلسه ای در این خصوص در بنیاد قم پژوهی، اظهار کرد: متاسفانه در این جلسه متوجه شدیم که اطلاعات لازم در مورد پیشینه و سابقه اصلی ترین سوغات شهرمان در میان مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اقدامات مناسب و درخور در راستای این محصول انجام نشده است، عنوان نمود: نحوه پخت، پیشنه، لوازم و ... سوهان نیازمند تحقیق و معرفی هرچه بیش تر هستند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه اختلافاتی در مورد نخستین زمان ساخت این سوهان وجود دارد، مطرح نمود: در جلسه ای که در بنیاد قم پژوهی نیز برگزار گردید اختلاف نظر در راستای اینکه در زمان ناصرالدین شاه این شیرینی ساخته شده یا مظفرالدین شاه وجود داشته است.

وی با بیان اینکه حتی نمی دانیم قدیمی ترین سند مکتوب که نام سوهان در آن درج شده کدام است، اعلام نمود: ظاهرا نام سوهان که ناظر بر این شیرینی مخصوص است در تلفظ محلی سوون /sowun با تخفیف در ادای w گفته می گردد و منحصرا معطوف به قم است.

محسنی با اشاره به اینکه اجمالا باید گفت در کتابچه های دورۀ ناصرالدین شاه که مشاغل قم بیان شده است نامی از سوهان فروش نیست، توضیح داد: اما شغل حلوایی در آن دوران که سوهان نوعی از آن است و همین صنف هم آن را ابداع نموده به تعداد قابل توجه دیده می گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه قم علی رغم تاریخ کهن یکی از فقیرترین شهرهای کشور از لحاظ داشتن موزه است، یادآور شد: تشکیل موزه سوهان که شامل سوابق سندی، مدرکی، ابزاروادوات سوهان پزی و بعلاوه تاریخچه سوهان پزان، سوهان فروشان، عکس آن ها، فیلم های مربوط، انواع قوطی های سوهان در گذشته و ... می تواند یک اقدام بسیار موثر در راستای شناساندن و معرفی این سوغات باشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه مصاحبه با سوهان پزان و سوهان فروشان پیشکسوت و قدیمی و نشر آن ها به صورت کتاب، کتابچه و فیلم نیز اقدام مطلوبی است، اعلام کرد: بعلاوه واژه ها و اصطلاحات متداول و متروک مربوط به سوهان پزی و سوهان فروشان در قم که در واقع سند معنوی این متاع در این شهر محسوب می شوند نیز باید گردآوری گردد.

وی با تاکید بر نام گذاری خیابان یا میدانی در شهر به نام سوهان با نماد آن، که می تواند همراه با ساقه زرین گندم باشد، ابراز کرد: بعلاوه خوب است معرفی این متاع در قالب فیلم، عکس و جزوه به زبان های اروپایی نیز در دستور کار قرار گیرد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 740

به "خدمت تاریخی به سوغات قم با تشکیل موزه سوهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمت تاریخی به سوغات قم با تشکیل موزه سوهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید