سرسبز شدن منطقه ها کویری به یاری کاشت نخیلات، رونق مالی در کنار احیاء محیط زیست

به گزارش پرشین بلاگ، کاشت نخیلات، ضمن ایجاد رونق مالی برای منطقه ها کویری، به احیاء محیط زیست و رونق گردشگری در این نواحی یاری های فراوانی می نماید.

سرسبز شدن منطقه ها کویری به یاری کاشت نخیلات، رونق مالی در کنار احیاء محیط زیست

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در منطقه های از اراضی بیابانی که سطح آب زیرزمینی بالا بوده و نزدیک به سطح زمین است، می توان با اجرای طرح های الگوی کشاورزی و فراوری محصولات زراعی و باغی پربازده، ضمن جلوگیری از پیشروی کویر، اشتغال پایدار و مناسبی برای کویرنشینان فراهم آورد.

تثبیت شن های روان

طرح کاشت نخیلات در منطقه ها حاشیه کویری با هدف تثبیت شن های روان، احیا محیط زیست و رونق گردشگری در منطقه ها کویری، افزایش فراوری محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه های از شهر کاشان و در عرصه ای به وسعت 5 هکتار اجرا شده است.

فراوری خرما از سال چهارم

در این طرح، از پاجوش های سه و چهارساله ارقام پربازده خرما نظیر کبکاب، زاهدی و مضافتی استفاده شده و انتظار می رود پس از استقرار کامل پاجوش ها در انتها سال دوم، فراوری خرما از سال چهارم شروع گردد.

با انجام این طرح و توسعه آن به منطقه ها با ویژگی های اقلیمی مشابه، می توان امیدوار بود منطقه ها غیربازده کویری به محلی برای عایدی کویرنشینان تبدیل گشته و با تثبیت اراضی بیابانی و جلوگیری از پیشروی کویر، آبادانی در این منطقه ها حاصل گردد.

ارزآوری برای کشور

در مراحل بعدی، می توان با احداث کارخانجات صنایع تبدیلی در شهرهای حاشیه منطقه، با فراوری محصولات با ارزش افزوده بالا، به بازاررهای خارجی نیز ورود نموده و موجبات ارزآوری برای کشور را فراهم آورد.

این طرح، دستاوردهایی را به همراه دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان به تثبیت شن های روان و کانون های فراوری گردوغبار، ارتقاء سطح مالی بهره برداران با ایجاد اشتغال پایدار و بهره برداری بهینه از زمین و خاک در منطقه ها حاشیه کویری اشاره نمود.

ایجاد بعضی زیستگاه های طبیعی

این طرح به ایجاد خرداقلیم در منطقه و حتی ایجاد بعضی زیستگاه های طبیعی منجر شده و ارزآوری خوبی برای کشور با صادرات محصولات کشاورزی سالم و مرغوب در پی دارد.

طرح روش های نوین کشت نخیلات در اراضی بیابانی که به وسیله دو شرکت طوبی آویشن ارمغان و کشاورزی کاسپین در حال اجرا است، با حمایت های کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در جهت توسعه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 765

به "سرسبز شدن منطقه ها کویری به یاری کاشت نخیلات، رونق مالی در کنار احیاء محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرسبز شدن منطقه ها کویری به یاری کاشت نخیلات، رونق مالی در کنار احیاء محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید