سولفاسالازین Sulfasalazine

به گزارش پرشین بلاگ، این دارو برای درمان التهاب روده، مورد استفاده قرار می گیرد. دارو هم در درمان زخم روده بزرگ مؤثر است و در درمان التهاب روده کوچک، کاربرد دارد. در ضمنً از این دارو برای درمان بیماری رماتیسم مفاصل نیزاستفاده می گردد.

سولفاسالازین Sulfasalazine

سولفاسالازین Sulfasalazine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Ucine - Sulazine EC - Salzopyvin

دسته دارویی : داروی درمان التهاب و تب روده و داروی ضد رماتیسم

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان التهاب روده، مورد استفاده قرار می گیرد. دارو هم در درمان زخم روده بزرگ مؤثر است و در درمان التهاب روده کوچک، کاربرد دارد. در ضمنً از این دارو برای درمان بیماری رماتیسم مفاصل نیزاستفاده می شود.

اشکال دارو : قرص، محلول، شیاف، اماله

زمان مصرف دارو : قرص های دارو (4 بار در روز، بعد از غذا همراه با یک لیوان آب)، شیاف (2 بار در روز)، اماله (یک بار در روز، هنگام خواب)

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو : درمان التهاب و زخم روده (4 تا 8 گرم در روز)، درمان رماتیسم مفاصل (500 میلی گرم تا 3 گرم در روز)

چگونگی تأثیر دارو: بعضی اثرات درمانی این دارو ظرف چند روز و اثرات کامل و مفید دارو، ظرف 1 تا 3 هفته پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو : در طی مدت درمان با این دارو نوشیدن حداقل 5 /1 لیتر از مایعات در روز ضروری می باشد. در ضمنً چون این دارو موجب نقصان و کاهش جذب مقدار اسید فولیک از روده می شود، لذا خوردن سبزیجات تازه در مدت مصرف دارو توصیه می شود.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی مصرف این دارو ممکن است موجب عود مجدد علائم بیماری شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو که بیشتر ناشی

از مصرف دوز بالای دارو می باشند می توان به سردرد، کم شدن اشتها، درد مفاصل و صدای زنگ در گوشها اشاره کرد. این عوارض با کاهش دوز مصرفی دارو رفع خواهند شد. عوارض دیگر مصرف دارو همچون تهوع و استفراغ، با مصرف کردن دارو همراه با غذا، رفع می شوند. در ضمنً اگر دچار تب و ظاهر شدن جوش، خونریزی غیر طبیعی گشتید با پزشک مشورت نمایید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به دردهای مزمن کبدی یا کلیوی دچار می باشید یا بیماری خونی دارید.

* اگر از بیماری سنگ مثانه رنج می برید یا نسبت به آسپرین و این دارو حساسیت دارد.

* اگر داروهای دیگری را مصرف می نمایید.

مصرف دارو برای زنان حامله : خطری در بر ندارد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : مصرف دارو برای بچه های زیر 2 سال مجاز نمی باشد، برای بچه های بزرگتر کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 505

به "سولفاسالازین Sulfasalazine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سولفاسالازین Sulfasalazine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید