شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی کند

به گزارش پرشین بلاگ، ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های آگاه گزارش داد که انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری می کند.

شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی کند

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات نوشت که گزارش روز 31 مه نمی تواند صرفا بخاطر مذاکرات جاری برجام در وین نادیده گرفته شود اما صدور قطعنامه در حال حاضر محتمل نیست.

پنج دیپلمات آگاه دیگر نیز مدعی شدند که قطعنامه ای در این زمینه صادر نمی شود و فقط بیانیه هایی توسط اعضا در شورای حکام منتشر می شود. یک دیپلمات آگاه که کشورش از این قطعنامه در جلسه آخر شورای حکام حمایت کرده، بر لزوم انتشار بیانیه های قاطع در این زمینه تاکید کرد و گفت که ایران تعهداتی دارد و باید آنها را انجام دهد.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت که صدور قطعنامه می تواند تنش بین تهران و غرب را افزایش دهد و مذاکرات احیای توافق هسته ای 2015 در وین را به خطر بیاندازد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی چند روز پیش گزارشی از فعالیت های هسته ای ایران در اختیار شورای حکام قرار داد. در بخشی از این گزارش آمده که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 16 برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت های جهانی رسیده است. همچنین آژانس تخمین زده است که این ذخایر بالغ بر سه هزار و 241 کیلوگرم است ولی نمی تواند رقم دقیق را اعلام کند. سقف مشخص شده برای اورانیوم غنی شده ایران 202 کیلوگرم است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی آذرماه سال گذشته(1399) ، کلیات و جزییات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به تصویب رساندند که پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل و از سوی دولت لازم الاجرا شد. تولید اورانیوم با غنای 20 درصد، ذخیره سالانه حداقل 120 کیلوگرم از این نوع اورانیوم در داخل کشور، افزایش سانتریفیوژ های نسل جدید و محدود سازی نظارت بازرسان آژانس تنها چند مورد از بندهای آن به شمار می رفت.

تنها چند روز قبل از پایان ضرب الاجل مجلس به طرف غربی برای لغو تحریم ها ذیل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، دولت ایران و آژانس توافقی امضا و بیانیه ای در این باره منتشر کردند. بر پایه این بیانیه، اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی شود.

بر اساس این توافق، آژانس به فعالیت های ضروری خود برای راستی آزمایی و نظارت بر مراکز هسته ای ایران ادامه خواهد داد. مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند 2 بیانیه آمده، این است که ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 386

به "شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید