علت درد زیر شکم زنان چیست؟

به گزارش پرشین بلاگ، درد زیر شکم بانوان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از درد در این ناحیه به علت نزدیک شدن به دوران قاعدگی گرفته که حالتی طبیعی است تا سرطان تخمدان؛ تخمدان پلی کیستیک و عفونت های واژینالی که بسیار خطرناک هستند.

علت درد زیر شکم زنان چیست؟

چه عواملی باعث ایجاد درد در زیر شکم زنان می شوند؟

یکی از مسائل شایع برای زنان درد زیر شکم است. کمتر بانوی به بلوغ رسیده ای را می توان یافت که زیر شکم وی درد نکند. درد زیر شکم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد گردد که بعضی از آن ها مثل درد در زمان قاعدگی، تقریبا طبیعی به نظر می رسد و بعضی دیگر نشان از بیماری های گوارشی و یا رحمی در زن دارد. در واقع در ناحیه ای بسیار کوچک در زیر شکم زنان موارد مختلفی وجود دارد که می توان درد زیر شکم را به آن مربوط دانست.

در ادامه به شایع ترین دلایلی که می توان آن را به درد زیر شکم مربوط کرد می پردازیم.

درد زیر شکم و نزدیک شدن به زمان قاعدگی

یکی از شاخص ترین نشانه های نزدیک شدن به سیکل قاعدگی، درد زیر شکم است. بعضی تنها ایجاد تفاوت های محسوس در اخلاق و رفتار زن را از نشانه های قرابت به قاعدگی می دانند در حالی که درد زیر شکم نیز از مهمترین نشانه ها به شمار می رود. علاوه بر این، حساس شدن نوک سینه، کمر درد و سر درد نیز از نشانه های این مشکل است.

عادت ماهیانه و درد زیر شکم

چند ساعت قبل از عادت ماهیانه نیز درد در زیر شکم آغاز می گردد. این درد عموما مدتی بعد از آغاز عادت کمتر شده اما در روزهای اولیه عادت ماهیانه نیز ادامه دارد. علت وجود این درد را آزاد شدن نوعی هورمون در رحم و همچنین انقباض هایی که در رحم ایجاد می گردد می دانند.

تخمک گذاری و درد حاصل از آن

بعضی از بانوان در میانه چرخه قاعدگی خود دردی در زیر شکم احساس می نمایند که ناشی از تخمک گذاری است. دانشمندان بر این باورند که این درد به علت وجود مایعی است که درون رحم ریخته می گردد. این درد عادی ولی آزاردهنده است و بیشتر بانوان با آن آشنا هستند. عموما بعد از چند ساعت این درد زیر شکم به صورت کامل فروکش می نماید.

کیست تخمدان عاملی برای درد زیر شکم

کیست تخمدان علامت خاصی از خود بروز نمی دهد. زمانی که این کیست بزرگتر از حالات اولیه خود گردد، ممکن است مسائلی مثل تورسیون کیست ایجاد گردد. این حالت بسیار دردناک است و بهتر است در صورت بروز این نوع درد در زیر شکم، سریعا به پزشک مراجعه گردد.

تخمدان پلی کیستیک نیز می تواند از عوامل بروز درد زیر شکم باشد. فرد باید به این موارد دقت فراوانی داشته باشد چرا که ممکن است حتی مسائلی مثل بروز سرطان تخمدان نیز در سر راه وی قرار گیرد. اگر درد های غیر عادی به سراغ زن آمد باید هرچه سریعتر خود را به پزشک برساند!

درد زیر شکم ناشی از مسائل رحمی

توبکتومی یا بسته شدن لوله های رحمی از شاخص ترین دلایل ایجاد درد زیر شکم در بانوان هستند. بسته شدن لوله باعث چسبندگی شده و همین چسبندگی درد را ایجاد می نماید. در نوعی دیگر از بیماری های رحمی در بانوان که سالپنژیت نام دارد، عفونت باعث التهاب و چسبندگی در لوله رحم شده و ایجاد درد می نماید.

مطالب مرتبط: علائم افتادگی رحم چیست؟

فیبروم های داخل رحم نیز باعث بروز درد زیر شکم می شوند. البته این دردها عموما ایجاد نمی گردد اما اگر تورم این فیبروم ها زیاد گردد به دیوار ها فشار آورده و ایجاد درد می نماید.

دردهای ناشی از عفونت

عفونت لگنی که عموما با تب و بالا رفتن دمای بدن نیز همراه است می توانند ایجاد درد در زیر شکم بانوان نمایند.

عفونت های ایجاد شده از رابطه جنسی نیز می توانند عاملی برای بروز درد زیر شکم یا نواحی لگن بانوان باشند. همچنین عفونت های واژینال نیز از عوامل ایجاد نماینده درد هستند.

آندومتریوز و درد زیر شکم

آندومتریوز یکی از مهمترین عوامل ایجاد دردهای لگنی و درد زیر شکم است. در این بیماری بافت رحمی پیشروی خود را به سمت قسمت هایی غیر از حفره رحم مثل لوله رحم، تخمدان ها، روده ها یا حفره پریتوئن، پیشروی می نماید. این بیماری آنقدرها هم خطرناک نیست اما بزرگترین مشکل آن همین ایجاد درد است.

در زیر شکم بعد از رابطه جنسی

اگر زن بعد از یک رابطه جنسی دچار درد زیر شکم گردد، احتمالا مسئله ای وجود دارد. البته این مشکل در بسیاری از بانوان مشاهده می گردد. به نظر می رسد علت این درد به خاطر وجود عفونت های واژینال و یا ایجاد زخم در دهاننه رحم باشد. از عوامل دیگری که ممکن است به این مشکل دامن بزند، خشکی واژن است.

درد زیر شکم ناشی از افتادگی واژن یا مثانه

زایمان طبیعی با دفعات زیاد و همچنین بالا رفتن سن باعث افتادگی مثانه و یا واژن می گردد. این مشکال می تواند باعث بروز درد زیر شکم گردد. این مسائل همچنین باعث بروز اختلالات ادراری نیز می گردد و باید هرچه سریعتر مورد آنالیز واقع گردد. استفاده از حرکات ورزشی مثل کیگل می تواند به سادگی این مسائل را رفع کند.

هشدارهای بارداری

درد زیر شکم برای بانوان باردار بسیار مهم و حائز اهمیت است. دردهایی که قبل از 4 یا 5 ماهگی در زیر شکم بروز می نماید، ممکن است نشانه های خوبی نداشته باشد. بهتر است در چنین مواردی فرد سریعا به پزشک خود مراجعه کند.

دیگر دلایل بروز درد زیر شکم در بانوان

عوامل گفته شده از مهمترین و شایع ترین دلایل بودند. دلایل دیگری نیز می توان برای درد زیر شکم بر شمرد از جمله یبوست، سنگ حالب، روده تحریک پذیر و ... . بهتر است برای اطمینان از علت بروز این درد به پزشک معالج خود مراجعه نموده و خیال خود را راحت کنید!

گروه سلامت خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 87

به "علت درد زیر شکم زنان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت درد زیر شکم زنان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید