لزوم افزایش فراوری نفت به 6، 5 میلیون بشکه در روز

به گزارش پرشین بلاگ، وزیر نفت گفت: به راحتی می توانیم فراوری نفت کشور را به روزانه 6.5 میلیون بشکه برسانیم، اما این چیزی است که بعضی آن را نمی خواهند.

لزوم افزایش فراوری نفت به 6، 5 میلیون بشکه در روز

به گزارش خبرنگاران، بیژن زنگنه در آیین امضای تفاهم نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و شروع عملیات اجرایی طرح نگهداشت فراوری گاز میدان های هما، وراوی و تابناک اضافه نمود: ما در شرایطی هستیم که برای حفظ و نگهداشت فراوری باید اقدام هایی را انجام دهیم، همسو با این موضوع به زودی قراردادی برای کنگان امضا می گردد.

وی افزود: برای حفظ و نگهداشت فراوری در میدان گازی پارس جنوبی به 25 تا 30 میلیارد دلار احتیاج است.

زنگنه با اشاره به اینکه دوستان انتظار دارند که پس از انتها طرح همه نیرو های شاغل در طرح حفظ شوند، در حالی که این اصرار سبب می گردد سرمایه گذاری متوقف گردد، گفت: ما برای نگهداشتن کارگران باید جریان سرمایه گذاری در کشور را زنده نگه داریم.

وزیر نفت تاکید نمود: کاری که برای میدان نفتی آزادگان با امضای تفاهم نامه امروز انجام می گردد فراتر از یک مطالعه است و باید برای این طرح حدود 4.5 میلیارد دلار پیشنهاد تامین مالی ارائه گردد.

زنگنه با آرزو های خود در دوران وزارتش هم نقبی زد و گفت: یکی از ارزو هایی که داشتم این بود شرکت پیمانکار عمومی (GC) در نفت فعال گردد که اکنون چند شرکت فعال در این زمینه داریم.

وی افزود؛ دیگر آرزویم شرکت های اکتشاف و فراوری بود که برای به ثمر رسیدن آن بسیار سختی کشیدم و می گفتند این شرکت ها گرگ زاده هستند و، چون با شرکت های خارجی کارمی نمایند در نهایت آن ها هم مثل خارجی ها می شوند، اما این شرکت ها پایان شکل گرفتند.

وزیر نفت با اشاره به دیگر آرزوی خود گفت: سومین آرزویم فعال شدن شرکت های ایرانی در معاملات نفت و فرآورده های نفتی بود که فعال شدند؛ امیدواریم پس از تحریم هم بمانند.

وزیر نفت توضیح داد: با وجود تحریم های مالی، کار های عظیم در صنعت نفت در این سال ها صورت گرفته است و ظرفیت میدان های غرب کارون از 70 هزار به 400 هزار بشکه رسیده است.

زنگنه با بیان اینکه اهداف برنامه ششم توسعه متناسب با شرایط تحریم تنظیم نشده است، اضافه نمود: اگر تحریم نبود ما چند برابر این می توانستیم کار کنیم؛ بنابراین افتخار های خودمان را عظیم بدانیم و نگویم هیچ کاری نکردیم!

این عضو دولت دوازدهم گفت: ضریب بازیافت 5.5 درصد به هیج وجه مناسب نیست باید به ضریب بازیافت میدان های نفتی بپردازیم و امیدوارم ظرف زمان معین شده مطالعه میدان آزادگان به انتها برسد.

زنگنه تاکید نمود: به راحتی می توانیم فراوری نفت کشور را به روزانه 6.5 میلیون بشکه برسانیم. این چیزی است که بعضی آن را نمی خواهند.

وی اضافه نمود: توصیه من این است که هر دولتی می خواهد بیاید اولویت نخست خود را افزایش فراوری نفت و رساندن آن به مجموع فراوری روزانه 6.5 میلیون بشکه قرار دهد.

وزیر نفت با بیان اینکه نفت فقط قدرت مالی نیست و قدرت امنیتی و سیاسی را بالا می برد گفت: من دیگر در صنعت نفت و در کار دولتی نخواهم بود، اما تاکید می کنم باید ظرفیت فراوری نفت را بالا ببریم، زیرا محدودیت بین المللی برای ما مشکل ساز می گردد.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 372

به "لزوم افزایش فراوری نفت به 6، 5 میلیون بشکه در روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم افزایش فراوری نفت به 6، 5 میلیون بشکه در روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید