پاها را باید شست؛ جور دیگر باید شست!

به گزارش پرشین بلاگ، شرایط و اهمیت بهداشت و زیبایی پا بسیار شبیه دست است در حالی که اغلب ما به آن بی اعتناییم و یک دهم دست هایمان هم به پاهایمان رسیدگی نمی کنیم، چون فکر می کنیم پاها مثل دست ها

پاها را باید شست؛ جور دیگر باید شست!

ترجمه: گیتی حکیمی

نظافت پاها به هیچ وجه کم اهمیت تر از نظافت دست ها نیست

شرایط و اهمیت بهداشت و زیبایی پا بسیار شبیه دست است در حالی که اغلب ما به آن بی اعتناییم و یک دهم دست هایمان هم به پاهایمان رسیدگی نمی کنیم، چون فکر می کنیم پاها مثل دست ها در معرض دید و توجه نیستند در حالی که اصلا این گونه نیست به خصوص اگر فصل تابستان باشد و صندل به پا داشته باشید یا حتی در خانه خودتان میزبان کسی باشید که زیاد هم غریبه نیست. بی توجهی به پاها باعث می گردد در مرحله اول پوست آنها آسیب ببیند، ترک ترک گردد، پوسته پوسته و خشک گردد و ناخن های پا، زرد و بدشکل شوند و گوشه هایشان شکسته و در مواردی به داخل گوشت پا رود و ما را در یک دردسر حسابی بیندازند. پس چه باید کرد تا پاهایی زیبا و سالم داشت؟ زیاد فکر نکنید. خیلی ساده است و خرج چندانی هم ندارد. با این مطلب، همراه شوید.

نظافت پا در4 مرحله

در جهان شاید هیچ چیز به میزان داشتن یک جفت پای کثیف و بدبو، زشت و منزجرنماینده نباشد پس اولین گام تمیزکردن پاهاست اما تمیز کردن این عضو بدن روشی دارد:

مرحله اول:

ابتدا باید یک سوهان ناخن مخصوص پا تهیه کنید و روی خشکی های ناخن پا و پوست هایی که زبر شده است بکشید و از شر شکستگی و کج شدگی های ناخن هایتان خلاص شوید.

مرحله دوم:

یک صابون و یک ظرف کوچک آب که پاهایتان در آن بتواند قرار بگیرد تهیه کنید و ظرف را تا نیمه با آب ولرم پر کنید و پاهایتان را درون آن بگذارید و با صابون و یک لیف نرم پاهایتان را در عین اینکه ماساژ می دهید تمیز کنید. از تمیز کردن قسمت های میانی انگشت ها هم غافل نشوید. عجله نداشته باشید و این کار را به عادتی در حمام تبدیل کنید. حین تمیز کردن پا قسمت های خشک را بیشتر ماساژ دهید.

مرحله سوم:

از یک مسواک قدیمی برای تمیزکردن ناخن های پا بهره ببرید. روی ناخن، دور تا دور آن و زیر آن را به خوبی تمیز کنید. در تمیزکردن پاها عجله به خرج ندهید و از آب ولرمی که پایتان در آن قرار گرفته لذت ببرید.

مرحله چهارم:

خشک کردن پاها مرحله خیلی مهمی است اما باز هم روش خاص خودش را دارد. برخی ها تصور می نمایند باید پاهایشان را مشت ومال بدهند در حالی که اصلا این طور نیست و نباید با پاهایتان خشن برخورد کنید. برای خشک کردن پاها یک حوله تمیز را به آرامی و به حالت نوازش کردن در تمام نقاط پا بکشید البته تا زمانی که خیسی پاها رفع گردد اما پاها هنوز مرطوب باشند.

مرطوب نماینده فراموش نگردد

اگر می خواهید پوست پاهایتان ترک نخورد و پوسته پوسته نگردد سریعا بعد از خشک کردن آنها را مرطوب کنید. بین انگشت پاها را چه در زمان شستن و چه خشک کردن نباید فراموش کنید. گرفتن ناخن بلافاصله بعد از شستن پاها اشتباه است چون ناخن هنوز نرم است و شکل خودش را به دست نیاورده و حتی احتمال گرفته شدن گوشت پایتان در این حالت زیاد است. تمیز و حساس باشید اما وسواسی نباشید. لازم نیست حتما از کرم های خیلی گران قیمت و لوسیون های گران برای ماساژ پا بهره ببرید. می توانید از روغن زیتون، شیر ولرم و آبلیمویی که در آب ولرم ریخته اید برای ماساژ دادن پاهایتان بهره ببرید و با همان آب پایتان را آبکشی کنید.

هر لوسیون و کرمی را به پاهایتان نزنید

شاید بپرسید پاهایتان را با چه چیزی مرطوب کنید؟ خب جواب ساده است. شما می توانید از مرطوب نماینده دستتان برای پاهایتان هم بهره ببرید. یادتان باشد هر لوسیون و کرم گران قیمتی علت بر خوب بودن آن نیست. سعی کنید در این مورد از تجربه های دیگران و پیشنهادهای متخصص پوست بهره ببرید.

ناخن هایتان را نباید فراموش کنید

زیبایی پای شما در گروی تمیزی و زیبایی ناخن های پای شماست. پس اولا آنها را تمیز کنید، آنها را به میزان کافی - نه زیاد بلند و نه زیاد کوتاه- بگیرید، از ناخن گیر شخصی بهره ببرید و زمانی ناخن پاهایتان را بگیرید که عجله نداشته باشید و مجبور نباشید آنها را کج و راست کنید. بهتر است ناخن پا گرد باشد تا داخل کفش پایتان اذیت گردد.

جوراب بپوشید

نباید فراموش کنید جوراب برترین پوشش دهنده پاست حتی در فصل تابستان می توانید از جوراب های نخی و نازکی که مخصوص کفش های تابستانی و صندل است بهره ببرید تا پاهایتان آلوده نشوند.

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 511

به "پاها را باید شست؛ جور دیگر باید شست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاها را باید شست؛ جور دیگر باید شست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید