پیش بینی آژانس از آینده برنامه هسته ای ایران، انتقاد آژانس انرژی اتمی از آمریکا

به گزارش پرشین بلاگ، خبرنگاران : مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از خروج دولت آمریکا از برجام انتقاد کرد.

پیش بینی آژانس از آینده برنامه هسته ای ایران، انتقاد آژانس انرژی اتمی از آمریکا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگویی با سی بی اس نیوز درخصوص خطر برنامه هسته ای ایران و کره شمالی صحبت نموده و با انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت که خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته ای با ایران این خطر را بیشتر نموده است.

وی در این خصوص گفت: از آن موقع ایران برای پاسخ [به خروج آمریکا] تصمیم گرفت که به صورت تدریجی از پایبندی خود بکاهد.

گروسی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ایران دارد به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد، این اقدامات دور از چشم و مخفیانه نبوده است. این اقدامات دارد در چارچوب توافقی که در سال 2015 به امضای پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان و اتحادیه اروپا رسیده است، انجام می گیرد. چند سال پیش در سال 2018 آمریکا از این توافق خارج شد و ایران در پاسخ، به تدریج پایبندی خود را کاهش داد.

وی ادامه داد: برنامه هسته ای ایران در حال پیشروی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی آنجاست که بگوید چه اتفاقی دارد رخ می دهد. آینده بستگی زیادی به این دارد که کشورهای طرفین توافق در آینده چه تصمیمی می گیرند. به نظرم در چند هفته و چند ماه، با احتساب زمان به روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن و چندین فاکتور دیگر فعالیت هایی مجدد پیرامون این مسئله شکل می گیرد که امیدواریم به مذاکرات منتهی شوند.

رافائل گروسی با اشاره به اینکه شرایط پیرامون برجام از زمان انعقاد آن تغییراتی داشته است در مورد چگونگی ازسرگیری تعهدات برجامی توسط ایران گفت: به نظرم طرفین انتظارات متفاوتی از آنچه که قرار است رخ دهد، دارند و به نظر من نباید به جایشان صحبت کنم. آنچه آن ها انتظار دارند واضح است و همه چیز به فلسفه توافق اصلی ختم می گردد یعنی کاهش تحت راستی آزمایی و بازرسی های آژانس و کنترل کردن بعضی اقدامات. این توافق بسیار جامع است.

مدیرکل آژانس ادامه داد: توافق اصلی درصد غنای خاصی را مشخص نموده و در آن موقع بر سر 3.67 توافق شده بود اما درصد غنای آن ها حال بیش از 4 درصد است.

وی اضافه نمود: سطح غنای ایران در حال حاضر پایین است اما از درصد توافق شده بالاتر می باشد و این مایه نگرانی بعضی از افراد است. ایران دلایلش رو شرح داده است. آن ها به ما در وین و به باقی دنیا شرح داده اند که دیگران رفته اند، ما نیز می رویم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: pershinblog.ir شناسه مطلب: 76

به "پیش بینی آژانس از آینده برنامه هسته ای ایران، انتقاد آژانس انرژی اتمی از آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی آژانس از آینده برنامه هسته ای ایران، انتقاد آژانس انرژی اتمی از آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید